Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

stukje electrotechniek

Mijn vriendin maakt regelmatig fotoshoot, zowel in studio, bij mensen thuis en op locatie. omdat de donkere maanden er weer aankomen en omdat het bijna kerst is wil ik voor de softboxen (lampen) een "accu" maken met een mooie houten bekisting zodat ze ook op locaties de mooiste plaatjes kan schieten.

de situatie:

2 keer: Falcon Eyes E27 Daglichtlamp 40 W ML-40
    1 maal:e-ast CL300-12 Omvormer 300 W 12 V/DC 12 V/DC (11 - 15 V)
    en pakweg 10 meter 2 polig koperkabel waarvan ik de juiste dikte niet weet.

nu wou ik hier een AGM accu aan koppelen namelijk deze:Conrad energy CE12V/7Ah Loodaccu 12 V 7 Ah Loodvlies (AGM).
    ik heb zo'n flauw vermoeden dat deze accu niet sterk genoeg is om 2 van deze lampen en die omvormer aan te kunnen voor minimaal 3 uur per sessie.

kan iemand mij vertellen of mijn vermoeden juist is en hoe ik dit uit kan rekenen?

Hartelijk dank!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015
    dit eens doornemen ..

http://omvormers-12v-naar-220v.welke...en-accu-ah.php

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=738371

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=11233

Vrees dat je na een uurtje al in het donker zit met 7ah :-) ( 80watt + verliezen conversie is al snel 90-100wat / 12V = 8,3A .. en je batterij kan 7A leveren voor een uurtje .... )

PS : ik ga er van uit dat die lampen effectief 40watt verbruiken ? is mij niet zo heel duidelijk .. zien er spaarlampen uit ?
    PS2 : ok is een spaarlamp die 40 watt gebruikt maar voor 200watt licht geeft .. wat ook nie zeker is spaarlampen wel werken op dit type omvormer ..
    Laatst gewijzigd door kitt1977; 03-12-15 om 20:41.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Ik kan je wel wat vertellen over accu's. Standaard loodaccu's kan je maar tot 80% ontladen. Anders gaat het aantal keren dat je ze kan herladen dramatisch achteruit. tot enkele 10 talen keren bij helemaal ontladen. Je kan beter Nikkel-cadmium accus nemen. daar zijn meer kant en klare oplossingen voor en makkelijker en sneller te herladen. kijk bij de modelbouw.
    Vuistregel draad. 3-5 Ampere per kwadraat.

Meer links:
    http://batteryuniversity.com/

erg bedankt voor de snelle reacties, zou dus betekenen dat ik een accu van toch minimaal 30 ampère moet hebben om niet alleen aan het begin maar ook voor na een langere tijd nog plezier te laten hebben.

@evs, wat bedoel je brecies met die vuistregel draad 3-5 ampere per kwadraad?

dan nog een vraag, wat voor soort lader is het meest geschikt voor z'n accu?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Ik heb een C-TEK ..

gebruik vooral voor loodaccu's van 7ah tot 74ah ( auto )

http://www.ctek.com/nl/nl/chargers

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Voor de accu's kan je ook zoeken op 'red-top' accu's. Voor een lader zou ik een AGM-geschikte lader van Ctek kopen.

Een startaccu met lood/zuur, van 100 amp, heeft ongeveer 20 amp afgegeven als de spanning zo rond de 11 V komt en de accu eigenlijk leeg is. Een deep cycle AGM accu haalt dan zo'n 45 amp.
    Ik heb een heel bescheiden handeltje in LiFePo4 (lithium ferro fosfaat), een technisch betere variant van de Li Ion en die kun je tot 90% ontladen en hebben minstens een 4 x langere levensduur.
    Omdat de LiFePo4 batterijen een beter rendement hebben en door de techniek al minder wegen, kun je stellen dat een batterijen pakket met hetzelfde vermogen in LiFePo4 ongeveer 20% weegt van AGM lood variant.
    Ik heb ook al heel lang het plan om 4 batterijen van 180 Amp als 12 V accu in een systainer te stoppen, compleet met omvormer en lader, als een soort mobiele stroombron. Ik zal het vandaag of morgen even opzoeken en een paar foto's maken.
    In onze elektrische boot ligt ook een LiFePO4 batterij pack, tot grote tevredenheid!

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2013
    4x 180ah?
    Dan weegt die systainer 120 kilo en kost zo'n 4000 euro, is een aggregaat niet beter?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sang Bekijk Berichten
    4x 180ah?
    Dan weegt die systainer 120 kilo en kost zo'n 4000 euro, is een aggregaat niet beter?
    Denk het ook .. 4x17ah weegt al aardig wat dat past wel in een systainer denk ik

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Jaap heeft het niet over loodaccu's.....

Omdat de LiFePo4 batterijen een beter rendement hebben en door de techniek al minder wegen, kun je stellen dat een batterijen pakket met hetzelfde vermogen in LiFePo4 ongeveer 20% weegt van AGM lood variant.

Forum Rechten