Makita SP6000KX1 / Festool TS55

frankon

Nieuw lid
26 jun 2010
7
0
Hallo,

Ik wil binnenkort een invalcirkelzaag gaan aanschaffen. Nou had ik in eerste instantie de festool TS55 in gedachten, maar nou heb ik van meerdere mensen gehoord dat er weinig verschil is met de Makita SP6000KX1. Alleen is de Festool 7 a 8 tientjes duurder.

Dit zijn de verschillen die ik heb gehoord:
Festool heeft een spouwmes, makita niet?
Makita iets meer vermogen?
Makita is lichter en kan je makkelijker het zaagblad van verwisselen?
En de prijs natuurlijk!

Er is voor beide invalcirkelzagen een parallel geleider te verkrijgen toch?

Nou zou ik graag willen weten wat de beste optie is. De Makita SP6000KX1 of de Festool TS55?

Alvast bedankt :)
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb vorige week de Makita gekocht (via Toolstation, die heeft momenteel, voor zo ver ik heb kunnen vinden, de beste aanbieding) en heb daar nu al enkele keren mee mogen werken.
Ik heb geen ervaring met de Festool, maar ik ben zeer te spreken over mn nieuwe speelgoedje. :cool:
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Hallo

Ik werk nu al meer dan een jaar met de Makita. :D hiervoor heb ik vijf jaar lang een Festool gehad en met alle tevredenheid.Ik zou nu geen oordeel over een nieuwe Festo kunnen geven omdat ze weer zijn verfijnd ten opzichten van vijf jaar terug.Het fijne van deze Makita nu is de voorzaagfunctie voor splintervrij zagen.Bij schuinzagen kantel de machine niet van de rail.De Makita heeft softstart en dat had helaas de (oude) Festo niet.Uiteraard de aanschafprijs is ook niet onbelangrijk,ik heb voor het hele complete set via mij toenmalige werkgever € 309.-voor gegeven. Het is de moeite waard om de prijzen te vergelijken :idea: ,bij enkele leveranciers wordt die aangeboden zonder rail :!: Succes met de keuze ;)

m.v.g. Geurt

--------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer-----------------------
 

frankon

Nieuw lid
26 jun 2010
7
0
Bedankt voor jullie reacties!

Denk dat ik toch maar voor de Makita ga aangezien er weinig verschil inzit met de Festool invalcirkelzaag.
Mochten jullie er toch nog anders over denken, dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,
Frank
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo,

Ik heb zelf de TS55 met diverse rails. De machine bevalt mij uitstekend. V.w.b.het verschil tussen Makita en Festool. Ik heb zelf de LF 1000 flipper, dat een comb afkort/tafelzaag en deze bevalt ook goed.
Als ik het in rapport-cijfers mag uitdrukken dan krijgt Festool voor mij een 9+(10 als de prijs lager zou zijn) en Makita een 8.

Als aandachtspunt voor de Makita machine met de rail is dat ik uit diverse hoeken heb gehoord is dat het railsysteem minder soepel loopt dan dat van Festool(de uitvinders) Ik zou dat bij aankoop gewoon eerst proberen met de machine en de rail(s) die je erbij koopt.

Oja, festool heeft ook een softstart.

en trouwens, in bepaalde winkels kun je verschillen ook uittesten. Dubson in Barendrecht heeft allebei de machines. Er is een werkbank en er ligt hout.

MVG

John
 

frankon

Nieuw lid
26 jun 2010
7
0
Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen!
Als de Makita kwalitatief goed genoeg is in vergelijking met de Festool dan ga ik voor de Makita, maar als de Makita veel nadelen heeft ten op zichte van de Festool dan ga ik denk ik maar voor de Festool.
Volgens mij zit er te weinig verschil in tussen de machines om er 8 tientjes meer aan uit te geven.

ls aandachtspunt voor de Makita machine met de rail is dat ik uit diverse hoeken heb gehoord is dat het railsysteem minder soepel loopt dan dat van Festool(de uitvinders) Ik zou dat bij aankoop gewoon eerst proberen met de machine en de rail(s) die je erbij koopt.
Wat bedoel je precies met het loopt minder soepel?
Zaagt hij niet mooi langs het gelei, of loopt de zaag niet soepel over het gelei?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik denk dat hij het laatste bedoelt, maar daar ben ik het geheel niet mee eens.
Er zitten 2 stelwieltjes op de zaag, waarmee je de speling tussen zaag en geleiderail kan afstellen. Werkt heel simpel en (bij mij dan wel iig) dan loopt de zaag strak en soepel door de rails.
 

frankon

Nieuw lid
26 jun 2010
7
0
jpandriesse zei:
Ik denk dat hij het laatste bedoelt, maar daar ben ik het geheel niet mee eens.
Er zitten 2 stelwieltjes op de zaag, waarmee je de speling tussen zaag en geleiderail kan afstellen. Werkt heel simpel en (bij mij dan wel iig) dan loopt de zaag strak en soepel door de rails.

Bedankt voor je bericht!
Denk dat ik dan toch maar voor de Makita ga.
Kan iemand duidelijk zeggen of dit een goeie aankoop zou zijn in vergelijking met de Festool?
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
ik werk met de 2 merken ,
thuis heb ik de festool , op het werk de makita

op het werk vervloek ik de de makita soms, de elektronica doet de machine vertragen tijden het zagen ( iets waar ik met de festool geen last van heben die is ook elektronsch geregeld)
het systeem om 2 rails te verbinden is beter op de festool , bij makita bestaat het uit 2stuks metaal ,bij festool uit 2 alu latten .
het systeem om het zaagblad te veranderen is makkelijker op de festool,
je haalt de groene hendel over ,je laat de zaag invallen , de zaagas is geblokkeerd en je kan zonder problemen het zaagblad losmaken
bij de makita moet je tijdens het zaagblad losmaken de asblokkering inhouden

ook al verschillende keren de schroef waarmee je het zaagblad opspant onmogelijk los te krijgen , iets waar ik met de festool geen last van heb
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Ik denk dat als er maar een verschil van 8 tientjes is zoals jij zegt, ik toch echt voor de festool zou gaan.
wat ik ook kan beamen is :
Verwisselen van zaagblad van Festool gaat idd super makkelijk
verlengen van de zaaglinealen is erg makkelijk en heel nauwkeurig
terugvallend toerental heeft de Festool niet

nog ff over het stroef lopen van de machine over de lineaal, ik heb dit zelf niet ervaren. Maar er wordt gezegd dat de machine niet nauwkeurig en soepel over de linealen gaat.

Probeer het gewoon ergens eens uit

MVG

John
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Misschien nog iets ter overweging: ga eens na of de geleiderails van Makita en Festool identiek zijn. Zo niet, dan zou ik voor de Festool gaan. Deze rails kun je nl. met nog veel meer gereedschap van Festool gebruiken. Volgens mij rust Makita alleen de inval cirkelzaag uit met een geleiderail (ik laat mij graag corrigeren als ik het fout heb overigens).

Marc
 

Cybersijp

Nieuw lid
30 mrt 2010
12
0
hoi marc,

Moet je teleur stellen qua wat voor gereedschap je allemaal kan gebruiken van Makita als je de geleiderail van dat merk bezit. Er zijn diverse adapters zodat je ook decoupeerzagen, cirkelzagen, frezen etc kan bevestigen. Wel een overweging om te maken is een andere: Bij Festool kan er meer aan de linialen zelf "gehangen" worden. Er is nu bijv. net een adapter geïntroduceerd waarmee je makkelijk de zelfde afstand kan afkorten bijv. Ik neem aan dat Festool hier wel patent op heeft (en gelijk hebben ze overigens! ) dus die beweging kunnen we denk ik nog wel een aantal jaren niet verwachten van de andere merken die nu ook allemaal en-masse met invalzagen komen. Verder vind ik de overal look van de accessoires van de liniaal wat minder bij Makita. daar moet je nog met de hand een liniaal vast "schroeven", terwijl bij Festool dit op een meer up to date manier gaat(als in snelklem zeg maar, dus met een hand en knijpende beweging zet je hem vast)

Werkt zelf met een makita invalzaag, en beroepsmatig heb ik wel de beschikking over een ts 55. Maar de festool is naar mijn idee wat meer bestand tegen een stootje(of meer). De makita zaagt prima hoor daar niet van. Verder had ik achteraf graag een spouwmes gehad(prive) maar goed achteraf kijk je..... (juist :) )
 

josiboy

Actieve deelnemer
17 aug 2009
118
0
St Pieters Leeuw , België
de makita rail heeft een extra "lipje" , door dit lipje kan de zaag niet van de rail klinken bij het zagen op 45°
ik kwam tot de conclusie toen ik mijn parallelaanslag ( festool) wou gebruiken op mijn werk ,
past dus niet!!!
 

frankon

Nieuw lid
26 jun 2010
7
0
Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb vandaag toch maar de Festool TS 55 besteld incl. systainer en geleider van 140.
De makita koste 450,- en de Festool 550,-
Nu weet ik dat dit niet de goedkoopste winkel is, maar ik had nog een flinke waardebon liggen dus vandaar.
 

iMarc

Actieve deelnemer
31 aug 2009
30
0
Cybersijp zei:
hoi marc,

Moet je teleur stellen qua wat voor gereedschap je allemaal kan gebruiken van Makita als je de geleiderail van dat merk bezit.

Is geen teleurstelling hoor, ik dacht alleen echt dat de geleiderail van Makita alleen op de zaag paste. Zelf heb ik de TS55, dus ben ik veroordeeld tot het grijsgroene spul voor gebruik met de geleiderail. :)

Marc
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
127
19
Barendrecht
Hallo Frankon,

Nieuwe spullen al binnen en gebruikt?
Ik ben nieuwsgierig naar je ervaringen

MVG

John
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Mocht iemand nog de Makita overwegen. Bij Toolstation is die komende 2 maanden 409 euro incl. extra rail.
 

harm

Actieve deelnemer
5 mei 2009
25
0
Hi, ik werk al meer dan een jaar met volle tevredenheid met de Festool. Ik heb de kans om regelmatig ook met andere merken te werken, en de Festool maakt zijn meerprijs tot nu altijd de moeite. Er is een reden dat ook de ARBO zo te spreken in over Festool, de trillingen blijven tot een minimum beperkt. Verder zijn vaak de opties wel hetzelfde als een goedkoper machine, alleen de afwerking en het gemak zijn bij Festool, in mijn ogen uiteraard, een stuk gebruiksvriendelijker.

Als laatste kun je ook denken aan de evt. verkoopwaarde, Festool gereedschap blijft behoorlijk waardevast.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr Harm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.