Nieuwe bedrijfshal

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Geïnteresseerden en nieuwsgierigen ;)

Na ruim 2 jaar bedrijfsmatig bezig te zijn in het "knutselschuurtje" ( zie : http://www.woodworking.nl/showthread.php?5964-Mijn-knutselhok ) is het tijd voor een volgende stap: een volwaardige bedrijfsruimte.

Nu de zaken al een lange tijd goed gaan ben ik op de huidige locatie uit het jasje gegroeid. Mijn werk als interieurbouwer voor de (post)duivensport gaat in 2 tempo's op jaarbasis. Van april t/m eind augustus is er relatief weinig te doen omdat dit het speelseizoen met de duiven is. Zie het als bij de voetbal, gedurende het seizoen worden er geen spelers gekocht en verkocht maar in de transferperiode gaat alles over en weer. Mijn "transferperiode" is dus vanaf begin september t/m eind maart, dan zitten er te weinig uren in een dag en wordt er volop getimmerd. In de huidige ruimte is geen enkele mogelijkheid tot opslag. Dat betekend dat er in het rustige seizoen geen voorraad aangelegd kan worden en dat in het drukke seizoen alles wat klaar is gelijk moet vertrekken omdat er geen ruimte is.

Nadat het vorig jaar eigenlijk al te druk was heb ik besloten om het eerst nog eens een jaar aan te zien of dat dit jaar weer het geval zou zijn. Het is dit jaar zelfs drukker en de levertijd is inmiddels te lang. Hierdoor loop ik klanten mis en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.:eek:

Na wat speurwerk een mooie locatie gevonden in een bedrijfsverzamelgebouw. Het is een nieuw gebouw (opgeleverd 01-12-15) en op slechts 10 minuutjes rijden. Prijstechnisch veruit de goedkoopste in de regio met nog een aantal andere pluspunten. 1 van die pluspunten is een glazen overheaddeur. Hierdoor hoeft de ruimte overdag amper verlicht te worden wat op de lange termijn aardig wat geld uitspaart.

Het is een ruimte van 5 x 15 meter dus 75m2 totaal. Geen grote ruimte, maar als je uit een kleine schuur komt is het een verademing. Omdat het een casco ruimte is moet deze wel volledig ingericht worden. Het plan is als volgt:

Achterin de ruimte een verdiepingsvloer maken van 6 meter diep en over de volledige breedte (5 x 6 meter). Boven is plaats voor opslag en een toilet. De ruimte onder de vloer wordt afgesloten door 2 grote schuifdeuren. Dit zal de werkruimte worden, hierin komt een houten vloer over de betonvloer zodat ik geen koude voeten krijg, en gereedschap wat op de grond valt een grotere overlevingskans heeft. Doordat de werkruimte relatief klein is zal het verwarmen ook geen vermogen gaan kosten. In het "open gedeelte" voor de verdieping is plaats voor de nieuwe formaatzaag van Felder. Verder zal er nog een stelling komen om plaatmateriaal op te slaan, is er plaats voor opslag van grote en zware artikelen die niet de verdieping op kunnen en is er na werktijd nog plaats voor de stalling van mijn aanhanger. De aanhanger zal wel elke dag naar binnen en naar buiten gezet moeten worden, maar dat is geen ramp. Alles wat buiten staat op een industrieterrein is meestal snel verdwenen en dat risico wil ik niet lopen...

Ik krijg de sleutel op 01-02-15 dus zal nog even geduld moeten hebben maar het komt eigenlijk wel goed uit. De Felder wordt 05-02 geleverd en ik heb nog volop werk tot eind januari dus eerder verhuizen zou alleen maar langere wachttijden opleveren voor mijn klanten.

In de tussentijd kan ik de nodige voorbereidingen treffen. Lijstjes maken met benodigde materialen, een trap maken voor de verdieping etc.

Hieronder 2 vrij simpele plaatjes, een plattegrond en een tekening van de verdiepingsvloer. Ik ga mijn best doen om straks tijdens de verhuizing en verbouwing hier wat updates te plaatsen.

Mochten er nog mensen geïnteresseerd zijn in mijn werk dit is te bekijken op www.mazati.nl en op de FB pagina https://www.facebook.com/marcozandvoorttimmerwerken

Naamloos 2.jpg

Groeten,
Marco
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Gefeliciteerd Marco!
Van klein naar groot is beter te doen dan andersom. Keurige website trouwens. Ziet er verzorgd en overzichtelijk uit.
Succes.

Groet,
Jan
 
P

Pel

Guest
Veel secces gewenst met je grote werkplaats Marco, en een functionele inrichting.

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Fijn voor je dat het zo goed gaat! Twee dingen: ik zou de achtergrondtint van de website wat lichter maken (is nu moeilijk te lezen). En een vraag: waar koop jij je berkenmultiplex?
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Iedereen bedankt voor de positieve reacties. :D

@Jan: Dat is zeker waar. Ik heb er "bewust" voor gekozen om eerst alles op orde te hebben voordat ik de stap naar een bedrijfspand ging maken. Er is in die 2 jaar een volledig draaiend bedrijfje gegroeid waarin alles aanwezig is (bedrijfsauto, aanhanger, alle machines en gereedschappen om te produceren) behalve ruimte. Dat is vanaf straks ook geen gebrek meer dus moeten we gaan zien wat dat brengt.

@Bert: Eerst liet ik berkenmultiplex altijd bezorgen via een groothandel. Dit was behoorlijk onhandig omdat ik altijd goed moest bestellen en omdat er amper ruimte is stond het me behoorlijk in de weg. Nu levert de Bouwmaat het aan mij, voor dezelfde prijs als de groothandel (dus de groothandel was te duur of de Bouwmaat te goedkoop...) en heb ik geen last van de opslag. Ik zie trouwens dat je uit Enschede komt, misschien kan de Bouwmaat daar wat regelen met de vestiging in Rijssen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@MarcoZ Dank voor de info. Er is een Bouwmaat in Enschede en ik heb zelfs een pasje… Was gewoon benieuwd, want gezien je zeer redelijke prijzen kan het materiaal niet erg duur zijn. Ik neem aan dat het het B/BB of iets dergelijks is?
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Nogmaals iedereen bedankt voor de complimenten. De bedoeling is om over een paar weken de trap alvast te gaan maken. Dan ben ik daar tijdens de verhuizing geen tijd aan kwijt en kan deze zo geplaatst worden. Als het zo ver is dan zal ik hier een verslagje plaatsen.

@MarcoZ Dank voor de info. Er is een Bouwmaat in Enschede en ik heb zelfs een pasje… Was gewoon benieuwd, want gezien je zeer redelijke prijzen kan het materiaal niet erg duur zijn. Ik neem aan dat het het B/BB of iets dergelijks is?

Het is inderdaad B/BB. Ze zijn niet standaard te krijgen, worden speciaal besteld.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Hierbij nog even wat foto's. Niet zo heel spannend, maar krijgen jullie toch een idee.:)

IMG_3055.jpg
IMG_3054.jpg
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Kleine update:

Gistermiddag een paar uur over dus besloten om alvast de trap te gaan maken die naar de verdieping gaat. De trap is gemaakt van SLS 38x235. Prima hout en niet te duur (zeker omdat er nog 40 andere balken voor de verdieping klaar liggen).

Eerst de treden gezaagd, deze worden 85cm breed. De lengte van 480cm paste precies rechts naast de zaag want er was nog 2 cm over haha!

IMG_3069.jpg

Daarna een proefstukje gemaakt op een stuk resthout voor het inzagen van de groeven voor de traprubbers.

IMG_3070.jpg

Bomen afgetekend en uitgefreesd. Hier is nummer 1 klaar.

IMG_3071.jpg

En beide bomen klaar. Net als bij de treden de hoeken mooi afgerond met een R10 freesje.

IMG_3073.jpg

De bomen en treden staan inmiddels 1x in de lak, morgen nog een keer en dan kan de trap maandag in elkaar. Het is makkelijker om de delen nu te lakken (snel heen en weer racen met een rollertje ;) ) dan om straks als een slang om alle hoeken heen te moeten bewegen.

Verder zal er de komende tijd niet veel meer gebeuren. De nodige materialen worden bij elkaar gehamsterd om straks op 1 februari gelijk aan de slag te kunnen. Dan zal ik weer wat plaatsen, tot die tijd veel dromen en wachten.:p
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Tijdens het in elkaar zetten van de trap bleek alles toch net iets te krap te zijn. Voor het lakken was dit nog geen probleem, maar na 3 lagen is het blijkbaar net iets te strak geworden. De oplossing was om met een kantenfrees de kantjes even af te ronden en daarna gingen de treden makkelijk in de bomen.

IMG_3085.jpg

Bij een gebrek aan grote lijmklemmen (en een overvloed aan spanbanden) de bomen maar gelijmd en daarna geklemd met spanbanden. Prima gelukt.:cool:

IMG_3086.jpg

Afgelopen tijd wat aan het speuren geweest op internet op zoek naar eventuele koopjes voor de inrichting. Afgelopen week een veiling gevonden waarin grenen vloerdelen werden verkocht. Besloten om die maar eens in de gaten te houden en dat ging goed tot de laatste dag. Daar sloeg de totale gekte toe bij de bieders en het gevolg is dat zij nu een grenen vloer hebben voor 13 tot 18 euro per m2 terwijl deze anders 8 euro kost... Ik heb het dus lekker laten lopen en ga op zoek naar wat anders. :)
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Waarom heb je de trap gelijmd? Het is gebruikelijk om deze alleen te spijkeren/schroeven.

En waar vind je grenen vloerdelen voor 8 euro/m2? Ben ook op zoek...
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.