een van de beste selfmade slot mortisers die ik heb gezien

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, dit ziet er goed doordacht uit. En ook goed vormgegeven. Nogal eens is de uitvoerig lomp, zo niet hier.

Mooie filmpjes ook. Je krijgt zin het te gaan bouwen.

Dank Willem voor het delen.
mvg
klaas0639
 
P

Pel

Guest
Inderdaad Willem, en dat van simpel plaatmateriaal, wat boutjes en vleugelmoeren eenvoudig maar functioneel daar gaat het immers om. Neemt niet veel plaats in en is erg handig voor de hobbyist met een kleine ruimte die een pen en gat verbinding wil maken. De pen lukt meestal nog wel, maar het gat is vaak het probleem. Omdat er geen schietbeitel voorradig is wordt dan met de boormachine wat gaatjes geboord en met een smalle steekbeitel verder uitgewerkt, resultaat... vaak een scheef gat. Met alle gevolge van dien, drie verbindingen passen wel, maar een niet, om het passend te maken wordt het gat dan maar groter gemaakt. Daar is dit pen en gat bankje nu een prachtige goedkope oplossing voor.

Groet Pel
 

edozat1

Actieve deelnemer
2 jun 2015
39
1
Utrecht
Zeker mooi. Ik heb de tekeningen gedownload. Die zijn in inches. Je kan dat in Skechup gemakkelijk aanpassen, maar 4 3/8" wordt dan bv 111,1202mm. Kom je bij dit soort jigs, die vrij nauwkeurig lijken te zijn, niet in de problemen als je dat gaat afronden op hele milimeters?
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Heeft iemand een idee waar je aan de in het filmpje gebruikte lange 'domino' (op 5:18) kan komen?


Hier vind je het artikel nummer en als je dit invult op een commerciële site zijn de prijzen beduidend lager.

Vind het leuk knustelwerk maar als je productie moet maken gewoon een domino df 500/700 aanschaffen al naar gelang je werkzaamheden. Vind je het teveel geld dan gaat het met een eenvoudige mal of met de mfs domino
 

WR1944

Oud hout
Zeker mooi. Ik heb de tekeningen gedownload. Die zijn in inches. Je kan dat in Skechup gemakkelijk aanpassen, maar 4 3/8" wordt dan bv 111,1202mm. Kom je bij dit soort jigs, die vrij nauwkeurig lijken te zijn, niet in de problemen als je dat gaat afronden op hele milimeters?

Je kunt de omgezette maten probleemloos afronden naar "mooie" millimetermaten. Alleen moet je wel naar de aansluitende componenten kijken. Die moeten mogelijk eveneens aangepast worden.
Tijdens m'n opleiding was er een stappenplan om tot afmetingen te komen die prettig waren bij fabricage van de componenten. Als een maat niet door andere omstandigheden werd bepaald ging je uit van maten afgerond op 10 mm. Was dat te grof dan werd het 5 mm. Als ook dat niet ging werd het een even maat om als als laatste op een hele millimeter te eindigen.
Sommige maten als een groef voor een rail of een houten steun worden door die componenten bepaald. Maar met een beetje gezond verstand kan je zelf uitvinden wat en hoeveel je kunt afronden. Als met SketchUp werkt kun je waarschijnlijk daar al zien welke maten door elkaar beinvloed worden.

Buiten dat vond ik de video's erg instructief. De opzet, vooral in tweede instantie sprak me erg aan. Maar omdat ik heel veel plezier heb van m'n Domino laat ik dit aan me voorbij gaan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb 't idee dat deze pennen wel erop lijken maar meer ronde kanten hebben terwijl die andere ook een soort naden hebben maar iets platter zijn?
Wellicht zijn dit ze?
https://plus.google.com/+CincinnatiDowelWoodProductsMountOrab/posts/SXs1mXSndtg
Er zullen wel verschillende merken zijn die allemaal op elkaar lijken en uiteindelijk ook allemaal hetzelfde doen.
Hier zie je nog een keer hetzelfde merk maar dan zowel in inches als in mm te koop;
http://store.cincinnatidowel.com/joinery-items

Groet Willem
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hier vind je het artikel nummer en als je dit invult op een commerciële site zijn de prijzen beduidend lager.

Vind het leuk knustelwerk maar als je productie moet maken gewoon een domino df 500/700 aanschaffen al naar gelang je werkzaamheden. Vind je het teveel geld dan gaat het met een eenvoudige mal of met de mfs domino

@ Huib; ik denk ook niet dat mensen dit zullen maken als ze al een domino hebben maar een domino is voor een hobbyist een behoorlijke uitgaaf.
Omdat hij in dit filmpje domino's gebruikt wordt die connectie ook gauw gemaakt maar ik vind dit meer een vervanging voor een langatboor voor pen en gat verbindingen.
Voordeel met zo'n ding is dat je heel flexibel bent, je kan in alle diktes werken.
Of je nou een gat van 2, 5, 12 1/2 of 30 mm wilt maken, alles is mogelijk.


Groet Willem
 

WR1944

Oud hout
Afgezien van waar je de lat legt bij de beslissing of een dergelijk apparaat noodzakelijk is of niet, het bedenken en maken ervan geeft je een hoop hobbyvreugde. Zoals op veel gebieden gezegd kan worden: het doel is niet de uiteindelijke voldoening maar de weg er naar toe. Zo heb ik veel voldoening gehad van het maken van m'n werkbank en de freestafel. Die koop je nergens en beiden gaven me plezier bij bedenken, het maken van de schetsen, het verzamelen van de materialen en dan het maken. Je legt er een beetje van je ziel in en dat maakt dat je er later met meer plezier aan of mee werkt dan aan of met stomweg gekocht spul, hoe goed deze ook zijn. Dat geldt met name voor m'n MFT/3- en CMS-tafel. Ik zou ze niet graag missen maar het is "maar" gekocht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.