Advies nodig voor bankschroef

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Hoi,
ik ben een beginnende houtbewerker, maar heb nog geen werkbank. Ik zou graag zelf 1 maken, maar heb nog geen goed idee voor een bankschroef. Nu zag ik gisteren op een tweedehandswebsite toevallig volgend zoekertje:
http://www.kapaza.be/nl/doe-het-zel...8952.htm?_ga=1.221658845.413200216.1446108318

Niet helemaal zeker, maar ik denk dat dit werkbankspindels zijn? Kan ik daar volgens jullie iets mee aanvangen om een bankschroef te maken? Indien ja, is 1tje genoeg, of neem ik er best 2? En welke afmeting? De korte (lengte 38cm) of de lange (50 cm)?

Alvast bedankt voor jullie broodnodig advies,
Stijn
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Edit: zoekertje is helaas al verwijderd :( De werkbankspindels zagen er ongeveer zo uit:
large_13293972488503.jpg
Ze waren minder dan 10/stuk!
Of kies ik beter voor 1 van deze 2 om een goeie bankschroef te maken? Graag jullie ervaring.
prod1_1085(1).jpglarge_14455052956453.jpg

groetjes,
Stijn
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Hallo Stijn,
Ik heb nog een prima bankschroef thuis liggen die ik over heb na de aanschaf van een complete meubelmakers werkbank.
Hij is bedoeld voor onderbouw en lijkt op de blauwe variant die jij gepost hebt.
Ik heb hem een aantal jaar geleden bij Baptist gekocht voor +/- €150,- geloof ik.
Mocht je geïnteresseerd zijn laat mij dat dan even weten.
Groet,

Hans
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt Aeolos voor de site. Staat al tussen mijn bookmarks. Chenak, stuur maar eens een fotootje in pb.
Aangezien het mijn eerste werkbank is dacht ik eigenlijk eerst een goedkope bankschroef te installeren die ik later dan kan upgraden. Daarvoor had ik al zoiets in gedachten:
https://www.youtube.com/watch?v=BW1DTpzXmG8
Zou dit kunnen werken? Qua materiaal alleszins spotgoedkoop en het mag best beetje werk zijn. Een systeem om snel los en vast te zetten hoeft niet per se. Als het maar budgetvriendelijk is. Is dit een goed idee of niet?
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Ja dat werkt.
Wat wel zo is met standaard metrische schroefdraad, het is niet bedoeld voor herhaaldelijk los en vast draaien.
Dus als die schroefbank af en toe gaat gebruiken werkt dat prima, al zal het wat minder soepel draaien.
Voor regelmatig gebruik m.i. minder geschikt.

Als je denkt met een beperkte opening te kunnen werken zou je ook kunnen denken aan de spindel uit een goedkope lijmklem.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt Martijn voor je inbreng. Dus de standaard schroefdraad is eigenlijk te fijn dan? Als je de 2 schroefdraden in het filmpje zou vervangen door 2 werkbankspindels (eerste foto in mijn post), dan heb je een duurzame bankschroef? Of heb ik het verkeerd? Goeie tip van de lijmklem. Daar zit inderdaad wel niet zoveel draad op.

Stijn
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je zo'n blauwe kunt kopen voor een redelijke prijs, zeker doen. Die dingen zijn goed, en betrouwbaar. Die kan je van werkbank naar werkbank verhuizen en in je erfenis nog aan je kleinkinderen vermaken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Net wat Seek schrijft. Makkelijk in te bouwen en degelijk. De bekken bekleed met beuken T.z.t. wordt de vuren werkbank vervangen door een beuken en is het een kwestie van overzetten. Toentertijd geprobeerd tweedehands te kopen maar die worden niet zo vaak aangeboden. Uiteindelijk nieuw en is het deze geworden.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Zetten jullie bij zo`n blauwe metalen nog stukken hout aan de binnenkant om je werk te beschermen? en doen jullie dan ook iets aan de bovenkant zodat je niet perongelijk in het metaal steekt met een bijtel of zaag?
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Nico, Pas geleden heb ik een Woden bankschroef overgenomen van forumlid Coko. Deze heb ik geheel schoongemaakt en zwart gespoten want ik vond het blauw niets ;) maar daarna heb ik de bekken bekleed met Jatoba. Dit heb ik aan alle zijden (behalve onder) over laten steken voordat ik idd per ongeluk met een zaag of beitel/schaaf het staal zou raken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Trapezium draadstaal met toebehoren is vrij eenvoudig te krijgen (kopen, dus). In Harderwijk zit een producent. Met een paar moeren en wat accessoires kun je een Moxon-style bankklem maken (er is natuurlijk ook de Benchcraft-set die FineTools verkoopt).
 

tuoh

Oud hout
Zetten jullie bij zo`n blauwe metalen nog stukken hout aan de binnenkant om je werk te beschermen? en doen jullie dan ook iets aan de bovenkant zodat je niet perongelijk in het metaal steekt met een bijtel of zaag?

Om een dergelijke bankschroef "proper" in te bouwen vraagt wat werk maar het eindresultaat vaart er wel bij. Onderstaande werktafel heb ik een paar jaar geleden gebouwd, incl de inbouw van een bankschroef. De binnenste spanbek zit achter de uitgewerkte dwarslat verstopt, nadeel hiervan: wat minder spanbereik, het max inspanbereik is nu 160mm, dus tussen de houten bekken gemeten. Die max capaciteit heb ik wel nog nooit nodig gehad:p
Voordelen zijn er ook: de werkstukken zijn beschermd, er zit geen kort stuk hout in de weg bij die binnenbek, het oogt een stuk mooier en gestroomlijnder zo. Het ding is nu al een paar jaar op deze manier in gebruik en dat voldoet gewoon:D

P1000561.jpg
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De mijne zit ongeveer op dezelfde manier, maar mijn werkblad is dikker, dus het blok hout op de buitenste bek is ook een stukkie hoger.

Maar je moet kijken hoe het bij jouw het makkelijkste/beste te fabriceren is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Bedankt iedereen voor het advies. Als alles goed gaat, koop ik er 1 van Chenak (als Kiala geen probleem maakt van een kilootje overgewicht). Hoe monteren jullie de buitenste houten bek? Ik zie dat die van Tuoh gelijk komt met het werkoppervlak, en die van Seek steekt er een stukje boven. Dat hij uitsteekt is handig om een plank te klemmen tussen schroef en bench dog, maar wat is het voordeel van gelijk met oppervlak?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee! De mijne steekt niet boven het werkblad uit! Mijn werkblad is gewoon erg dik, en omdat de bankschroef onder het werkblad vast zit, moet de houten bek een stuk hoger worden dan bij Tuoh. Maar netto komt het op hetzelfde neer.

Ik zie in Tuoh's foto dat hij een model heeft met een "dog". Ik weet even het nederlandse woord niet meer, maar dat is dat blokje dat je omhoog kunt schuiven, om zo inderdaad een plank aan de achterkant te kunnen klemmen, in combinatie met dogs in het werkblad natuurlijk. De mijne had dat niet (goedkoper model) en ik heb zo'n dog van hout gemaakt en in de houten bek gefabriceerd.

Hier op mijn blog kan je wat foto's zien: http://seekelot.blogspot.nl/2015/02/new-endvise.html
 
A

Athanor

Guest
Ik zie in Tuoh's foto dat hij een model heeft met een "dog". Ik weet even het nederlandse woord niet meer, maar dat is dat blokje dat je omhoog kunt schuiven, om zo inderdaad een plank aan de achterkant te kunnen klemmen, in combinatie met dogs in het werkblad natuurlijk. De mijne had dat niet (goedkoper model) en ik heb zo'n dog van hout gemaakt en in de houten bek gefabriceerd.[/URL]

Bankhaken in het Nederlands:)

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.