bollen draaien via een apparaat.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Verleden week maandag heb ik een 5-tal bollen gedraaid en nog een 2-tal halve bollen uit afrormosia voor een kameraad.
De tijd ontbrak me om er een verslagje te plaatsen.
Mijn vriend heeft zelf het hout aan mij gegeven waarvan de bollen uit twee helften aan elkaar gelijmd zijn.
Eigenlijk had hij maar 4 bollen nodig met de 2 halve, maar er was een reservestuk bij en ik dacht, deze werk ik eens af met shellawax.
Vandaar dat je er één kan opmerken op de foto's die blinkt.

Hier de resultaten.
PB270655.jpgPB270657.jpg

Hier de instelwijze om het draaipunt te bepalen om een bol van 100 mm diameter te kunnen draaien.
PB230624.jpgPB230625.jpg

De blok afrormozia werd vierkantig gemaakt, namelijk 115 mm x 115 mm.
Het snijpunt van het beitelgedeelte werd zowel links als rechts tegenover de blokhoeken bepaald.
PB230631.jpgPB230635.jpgPB230633.jpg

Beetje per beetje beginnen ronddraaien tot de diameter 101 mm.
PB230638.jpgPB230639.jpgPB230642.jpg

Daarna eventjes schuren tot korrel 400 waarvan je nu de 100 mm diameter hebt bereikt.
PB230643.jpg

Er werden 2 tegenmallen gemaakt om de uiteinden verder rond te draaien die in klauwkoppen werden geplaatst.
Door middel van wat heel fijn schuurpapier tussen de werkstuk en de mallen te plaatsen vermijd je het eventueel doordraaien van het werkstuk tijdens het draaien.
PB240650.jpgPB240649.jpgPB240651.jpgPB240652.jpgPB240653.jpg

Het apparaat weer correct plaatsen met de al eerder gedraaide diameter. Dit moest omwille van de grotere afstand met de 2 blokken en klauwkoppen.
Daarna de resterende uiteinden weg draaien en weer schuren tot korrel 400.
Zo heb je een perfecte bol.
PB240655.jpgPB240659.jpg

Het draaiproces van de 2 halve bollen is precies hetzelfde, maar tijdens de verlijming werd er papier tussen de blokken mee gelijmd.
Enkel opletten bij de eerste stand van het opspannen tussen de centerpunten.
Er mag zeker niet gespannen worden in de richting van het papier tussen de centerpunten, want dan kan het papier losscheuren en de helften kunnen al meteen los zijn.
Hier de juiste manier van opspannen met de eerste draaifase.
PB240663.jpg

Daarna draaien tussen de tegenmallen en zo kunnen de helften weer niet uit elkaar spatten.
PB240667.jpgPB240669.jpg

Van het ganse traject heb ik nog korte filmpjes gemaakt, maar morgen stel ik het samen en plaats ik het er nog bij.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Didier, bollen draai je helemaal ambachtelijk gewoon uit de hand, anders wordt houtdraaien wel heel erg simpel.
En geloof me je kunt ze handmatig ook echt rond draaien.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Didier, bollen draai je helemaal ambachtelijk gewoon uit de hand, anders wordt houtdraaien wel heel erg simpel.
En geloof me je kunt ze handmatig ook echt rond draaien.

Heb je gelijk in hoor Rien, maar als het om wat serie werk gaat en het moet nogal vlug gebeuren voor een vriend, dan grijp je meestal naar het snelste.
Toch vond ik het interessant om het te plaatsen voor mensen die hier een leek in zijn.
En ik weet uit mezelf dat ik dit uit de vrije hand kan draaien.
Groetjes Didier.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hoi Didier,

Haaaa, ik zie dat jij je eigen biljartballen kan maken ;).

Gaaf hoor. Is dat hard hout of valt dat nog mee ?.

Gr Edwin


Afrormozia heeft nogal hard kopshout om in te draaien. Langshout gaat heel goed.
Deze houtsoort kan je heel glad krijgen en doen blinken.
Biljartballen draaien is zeker geen probleem, maar 'k heb geen biljarttafel ervoor.
Groetjes Didier.
 

Clements

Actieve deelnemer
11 okt 2014
194
18
Dordrecht
Www.the-woodpecker.nl
Ik was een aantal weken terug bij een oude baas in Goudriaan die van elke soort hout, die hij ooit bewerkt had ook een bol had gemaakt.
er lagen er denk ik 200. Was wel gaaf om te zien. Hij had een hulpstuk in de vorm van een kom, waar hij de bollen in "opspande" en dan helemaal rond maakt.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier nog een filmpje tijdens het draaien van de bollen.
Het filmpje is maar amateuristich. Draaien en filmen lukte moeilijk met mijn fototoestel, maar je ziet het principe.
Sorry voor de kwaliteit.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Didier, als ik de link aanklikt, verschijnt de tekst, Deze video is privé.


Ik kan het nochtans openen.
Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die dit hebben.
Het zou goed zijn mochten andere forumleden het niet kunnen bekijken het mij laten weten.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Leuk topic om te lezen! Ik moet ook nog eens een bol draaien, lijkt me leuk.

Dan zonder hulpstukken maar wanneer iemand het al kan zonder hulpstukken, is daar niets op tegen lijkt me. Ik moet eerst braaf uit het handje oefenen echter :).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.