Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Onderwerp: Snijplank

Snijplank

Beste forumlezers,

Al een tijdje heb ik in mijn hoofd het idee om snijplanken te maken. maar er resten mij nog 3 vragen.

-Is het ook mogelijk om de plank na het lijmen 2 keer langs de vandiktebank te halen? in deze video (https://www.youtube.com/watch?v=pbmv-6XJF0I op 15:35min)*haalt hij het door de vlakbank en de vandiktebank, maar is het ook mogelijk om het door een van beide machines te halen en om te draaien?
    - is het ook mogelijk om het vlak maken van de planken na het lijmen niet machinaal maar met de hand te doen? zo ja, hoe? ik zie dit namelijk nergens in een van de filmpjes op youtube.
    - welke afwerking doen jullie op de plank? Hier ( https://www.youtube.com/watch?v=zqgbbziBkvo) gebruikt hij een minerale olie bad. Is dit ergens te bestellen? Ik heb ook wel is van noten of druivenpitten olie gehoord. Welke oliesoort dat gewoon bij de gamma te halen is is het goedkoopst per plank van 20x30? Ik las ook dat het ene soort meer opneemt dan het andere. Of bevelen jullie beits of lak aan?

Ik hoor het graag.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Dag HBhout,

Ik ga proberen om je een antwoord te geven op je vragen vanuit mijn eigen ervaringen.
    - Ja, het is mogelijk om de plank meerdere keren door de vandiktebank te halen. En natuurlijk is ook mogelijk om de plank alleen over de vlakbank te halen en vervolgens om te draaien. Echter heeft dit als nadeel dat je plank dan niet exact vlak wordt.
    - Het met de hand vlak maken is in mijn ogen een onmogelijke opgave. Eerst met een bovenfrees vlakken en vervolgens met een (band)schuurmachine vlakken is wel mogelijk.
    - De afwerking. Als je de snijplank ook als snijplank gaat gebruiken zet er dan geen beits of lak op. Gebruik een olie. Persoonlijk gebruik ik de paraffine olie van ikea (SKYDD).

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Groet,
    Jan

Beste jan,

Hartelijk bedankt voor het antwoord. Als ik dus goede planken wil maken ben ik minstens 300 euro aan machines (2de hands) kwijt. Dat wordt voor mij als 16 jarige te duur.
    Een goedkopere manier zou met een bovenfrees zijn. Hoe arbeids intensief is dat?
    De parrafinne van de ikea, Hoeveel kost dat per liter? Hoeveel liter gebruik je voor 1 snijplank?

Nogmaals bedankt voor het antwoord.

Groeten,
    Hermen

Beste Hermen,

Ik wil hetgeen Maja158 zegt toch even nuanceren, hij maakt professioneel hakblokken/kopshouten snijplanken etc. Hij bekijkt het dan ook als prof.

Het is echter goed met de hand te doen, mijn eerste werkstukken waren ook allemaal snijplanken.
    Met een pot houtlijm, handzaag, en een paar lijmklemmen kom je best ver. Voor het vlakmaken gebruik je een handschaaf of schuurpapier.
    Als je het meteen goed lijmt hoef je ook minder weg te vlakken.

De plank van eerste filmpje is langshout, dit moet goed te doen zijn. Wil je zoals je 2e filmpje allemaal kleine blokjes die omhoog wijzen (kopshout), zoals bij een hakblok. Dan schuur je je dood met de hand, maarja de aanhouder wint

Als je groente vlees of vis erop wil kunnen snijden dan is het idd verstandig je plank te olien met Ikea Skydd, notenolie of druivenpit olie. de laatste 2 kan je gewoon in de supermarkt krijgen. Kopshout is dorstiger dan langshout, 1fles is zeker genoeg.
    Wordt het een plank waar je alleen een boterham of een warme pan op zet, zou je de afwerking zelfs achterwege kunnen laten.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Dag Hermen,

Wat Robert Hardwoodie in zijn post aangeeft klopt en ik ben blij met zijn nuancering.
    Met name de langshouten planken zijn prima te doen met een schaaf en schuurpapier.

Groet,
    Jan

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Hoi, ik vlak mijn kopshouten plankies ook met de schaaf, maar je moet dan eerst je schaaf goed scherp hebben, en leren afstellen. een schaaf is vaak op marktplaats te vinden voor een paar tientjes. kijk vooral veel naar utoebe filmpjes en probeer daarvan te leren hoe mensen het doen.

Beste blom3dd en anderen,

Wat voor een soort schaaf of meerderen zou u aanbevelen? (Een link zou fijn zijn ) Dan heb ik gelijk nog een mooi sinterkkaas kado.
    Gebruiken jullie ook nog een bijtel om de grote uitsteeksels weg te halen, of gaat alles gewoon met de schaaf?

Hoi HBhout,

een nummer 4 of nr5 zijn beide een goede keuze. Beetje afhankelijk, wat je er nogmeer mee wil doen hierna, voor wat groter werk zou een nr5 best handig kunnen zijn.
    Indien je voor een nr5 gaat zou een bevel-up versie handig zijn. makkelijker in te stellen en je hebt meer mogelijkheden door de beitel anders te slijpen. Zo kan je meer werk met 1 schaaf doen.
    nr4 bevel-up is er alleen bij erg dure merken.

Ik zou eens kijken bij peaktool, dictum of juuma, die zijn ongeveer het zelfde en zijn prima merken, goedkoper moet je niet aan beginnen naar mijn mening.
    Wil je wat duurder zou je de Kunz kunnen nemen, met kersen handvat. Heel duur is Veritas of LieNielsen.
    Vanaf de Kunz en duurder zijn de schaven direct vanuit de verpakking te gebruiken, de goedkopere zal je eerst ff moeten slijpen voor optimaal resultaat, denk ik.

Voor het vlakken van hakblokken, ook kops hout, heeft Stanley ooit de no 62 ontwikkeld, Lie Nielsen, Veritas en de chinese varianten hebben deze ook in het programma. Het is een low angle, bevel up schaaf met de lengte van een no 6. Dit is de schaaf, die naast de kleine blokschaven, het bevel up populair heeft gemaakt. Door de lagere aanvalshoek zijn deze geschikter voor kops hout.
    Ik vind de kwalificatie over de prijzen van Robert wel erg persoonlijk, en niet van toepassing om het zo universeel te verspreiden. Alle waar is naar zijn geld. Je kunt ook handgemaakte schaven kopen die 10 tot 20 X de prijs van een Lie Nielsen kosten.
    Voor nog veel minder geld maak je zelf een houten schaaf met de woodworking.nl forum beitel, de hardste en taaiste die er te koop is!
    Dan past 1 beitel in meerdere schaven en het is een leuk idee om met zo'n beitel een bevel up low angle houten schaaf te maken.....

jaap

In mijn kopshouten snijplank Ging Meer Dan driekwart Liter. Het is wel een grote en zware. Ik zou het vlakken in jouw geval doen met de bovenfrees. Er zijn diverse posts over geweest . Zoek maar op vlakken van tafelbladen.

Forum Rechten