Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Hout voor sjamanen drums

Hallo forum leden,
    Naast het maken van electrische violen van mooi hout wil ik sjamanentrommels maken.
    Nu ben ik op zoek naar o.a. verse planken beuk, eik, es of esdoorn. Dus niet gedroogd, want dan zijn ze minder buigbaar. Om een trom te maken van 50 cm doorsnee heb ik plankjes nodig van minimaal 1650 mm Breedte minimaal 50 mm.
    Hebben jullie mischien iets liggen of weten jullie iemand die vers gezaagd hout verkoopt?

Vriendelijke groeten,
    Marc

Re: Hout voor sjamanen drums

Nou, vers gezaagd hout zou ik sowieso niet gebruiken, bij het drogen is de kans heel groot dat het hout begint te barsten.
    Wanneer hout droogt krimpt het ook aanzienlijk, en scheluw trekken is ook niet uit te sluiten.

Beter is om met gedroogd hout te werken, en indien nodig het hout te stomen alvorens het te plooien,dat werkt heel wat vlotter.

Vers hout kan je met wat kracht wel iets vervormen, maar nooit zoveel als met stomen mogelijk is.
    Eens gestoomd en enkele dagen gedroogd blijft het hout zijn vorm behouden zonder bijwerkingen als scheuren, krimpen ,scheluw trekken, etc.....

Mvg,

André

Voor dit soort dingen kan vers hout wel nuttig zijn, gezien het als het in een vorm gebogen is en in die vorm droogt valt het wel mee met het scheuren, al zal niet elke plank goed gaan.
    Hoezo zoek je zoveel soorten hout? Zelf zoeken en zagen niet een optie? hout wordt zelden zeer vers gezaagd omdat het normaal zonde is.

Waarom stoom je het hout niet, dan voldoet elke droogte hout en bovendien kun je het in elke vorm buigen... een stoomkist is makkelijk zelf te maken.. op internet diverse beschrijvingen te vinden.
    Suc6
    Scheppie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Anand
    Voor dit soort dingen kan vers hout wel nuttig zijn, gezien het als het in een vorm gebogen is en in die vorm droogt valt het wel mee met het scheuren, al zal niet elke plank goed gaan.
    Hoezo zoek je zoveel soorten hout? Zelf zoeken en zagen niet een optie? hout wordt zelden zeer vers gezaagd omdat het normaal zonde is.
    Ik zoek ze niet allemaal hoor, eentje is genoeg. Zelf zoeken "mag niet". heb al eens een boete van staatsbosbeheer gekregen (90 euro....). Ik vroeg me gewoon af of er niet iemand is die net een paar stammen gaat (laten) verzagen.

marc

je zoekt in de verkeerde tijd. Er mag nog niet gekapt, cq gerooid worden. In de herfst heb je meer kans.

Er mag nu wel gekapt en gerooid worden, dat het nu over het algemeen niet gedaan wordt is wat anders.

Als je iets kent van elektrische violen weet je toch ook een beetje hoe akoestische violen gemaakt worden? Die zijkanten worden gebogen tegen een buigijzer.
    http://www.baptist.nl/webwinkel_product ... etail=true

Youtube staat vol filmpjes die tonen hoe dit kan. En als je houtsectie te dik is voor zo'n buigijzer zou ik dunnere lagen in een mal op elkaar lijmen.

Hier een filmpje over het buigen van de ronde vormen van een akoestische gitaar.

http://thewoodwhisperer.com/birth-of-a-guitar-pt-1/

Een paar week geleden heb ik dit filmpje bekeken, en volgens mij deden ze dat buigen met een grote gloeilamp.

Groet Rudolf

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2009

Toch heb ik het idee dat traditionele trommels niet gebogen werden, dus met de nodige nieuwsgierigheid (en interesse in instrumenten bouwen) eens aan het zoeken geweest.
    Dit kwam ik b.v. tegen http://www.nativeart.nl/traditionele...hop-pagina.htm
    Er wordt dus wel degelijk een stam gebruikt en uitgehold.

Zal grbsft dit niet bedoelen?

Forum Rechten