DeWalt DW733s

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Is een DeWalt DW733s (volgens mij ouder model) wat?
Zie dat als je dat type invult op google je het nieuwere model te zien krijgt wat alleen een vandiktebank is. Dit is volgens mij een vandikte en vlakbank.

Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt,
Aaron
 

Bijlagen

  • 85 (2).JPG
    85 (2).JPG
    41,5 KB · Weergaven: 314
  • 85.JPG
    85.JPG
    44,9 KB · Weergaven: 314
  • 85 (1).JPG
    85 (1).JPG
    39,5 KB · Weergaven: 311

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi Aaron, ik ben zelf een tijdje terug op zoek geweest naar een vlak vandiktebank en had toen ook een oogje op een deWalt.
Er is inderdaad een ouder type wat een vlak vandiktebank is.
Keek voor de zekerheid nog even en kwam dit tegen;
http://www.amazon.co.uk/DeWalt-Dw733S-Thicknesser-260X1000Mm-Version/dp/B0001IWGAS
Maar ik zag ook dat je een mogelijkheid hebt om er een langatboor op te zetten, wist ik niet maar dat is wel een hele mooie uitbreiding. (als je dit nog kan krijgen)
https://www.youtube.com/watch?v=yrdNp3VQUd4
Wat ik zelf heel belangrijk vond is dat bij de ouder types de messen naslijpbaar zijn en niet specifiek deWalt, de nieuwere types zijn wel specifiek deWalt en zit je dus vast aan het merk en dus een prijs.
Aangezien ik een HBM heb gekocht heb ik er verder geen ervaring mee.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Lijkt me ook mooi idd een langatboor, verder nog nooit gebruikt hoor.
Dat de messen naslijpbaar zijn en ook niet van DeWalt hoeven te zijn is wel beter ja.
Is de HBM wat? Zag een topic hier op het forum waarin iemand uitlegt wat ie allemaal had moeten aanpassen om hem een beetje precies te krijgen.... Verder heb ik een HBM zaagtafel en daar ben ik wel tevreden mee (heb er wel een incra ls op gezet :) )

groeten,
Aaron
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een langatboor werkt erg fijn kan ik je zeggen, ik had vroeger een Robland combi en daar zat ook zoiets op.
Als je vaak pen en gat verbindingen moet maken is zoiets heel lekker, eventjes goed afstellen op je hout en het maakt moeiteloos een gat.
De messen die niet merk gebonden zijn die kan je kopen als je dan een aanbieding ziet en merkgebonden is altijd duurder.
Die nieuwe messen zijn wel makkelijker te plaatsen, dat weer wel.
Wat je las over het nastellen van een HBM dat kan ik geweest zijn want ik kon de afzuigkap niet zo makkelijk plaatsen dus moest ik een gaatje iets groter maken voor hij wel paste.
Een nadeel vindt ik dat bij het vandikte schaven altijd de zijgeleider eraf moet en de zijgeleider wijkt aan het einde iets als je erg hard tegen de zijgeleider drukt maar als je rustig haaks vlakt dan gaat het goed, tenslotte moet je het hout vooral op de tafel drukken en gewoon rustig tegen de zijgeleider aangezien de vandikte kant al vlak is.
De machine op zich schaaft erg goed en glad en voor die prijs koop je niets beters als je een nieuwe wilt kopen maar de mijne wordt bij de lagers erg heet als ik langer dan een kwartiertje ermee draai.
Ik heb daarover gebeld en gemaild en hun zeiden dat het normaal is dat dat zo heet wordt.
Ik heb me dus aangeleerd dat ik niet langer dan een half uurtje schaaf en dan even een break hou.
Het is tenslotte geen professionele machine die bedoeld is voor bedrijfsgebruik.
Als die deWalt voor een leuke prijs te koop is en goed werkt dan lijkt het me dat je er een goede machine aan hebt.
Als het die op de foto's is ziet ie er nog heel netjes uit vind ik, hij lijkt wel bijna nieuw.
Als ik me niet vergis moet je die deWalt wel openklappen voor je vandikte kan schaven toch?
Nou moest dat vroeger bij m'n Robland ook trouwens, het is gewoon wat werk maar voor de hobby zit je niet op tijdsdruk tenslotte.
Probleem hier in Nederland is dat de markt vrij klein is en het aanbod ook dus als je nieuw wilt en echt een beetje profi dan betaal je daar voor en bij tweedehands die vaak wel wat ouder zijn kan het zijn dat er dan een lager op is of het rubber van de wals is uitgedroogd en dan zal je iets moeten vervangen.
Als je een beetje handig bent hoeft dat verder geen probleem te zijn.

Groet Willem
 
Laatst bewerkt:

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi Willem,
Bedankt voor je reactie en uitleg.
Nou kan ik ook nog een tweedehandse HBM 200 kopen, is wel wat verder en al wat duurder.... :)
Maar die DeWalt ziet er voor zijn leeftijd beter uit dan de HBM (die jonger is). Zit ook met ruimte, maar weet niet of ik met de DeWalt daar beter mee af ben aangezien de motor uitsteekt.

groeten,
Aaron
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja wat je zegt, die deWalt steekt wat uit en als je ruimte beperkt is dan moet je daar rekening mee houden.
Dan wordt de eventuele optie voor een langatboor ook lastig, wel jammer.
Toch zal de hele machine niet meer dan zo'n 60 cm breed zijn maar ook ik had het probleem in mijn schuur en dat was een van de redenen dat ik zo'n kleine HBM heb gekocht (ruim 30 cm denk ik)
Als ik geen ruirmteprobleem had gehad had ik m'n oude Robland combi nooit verkocht tenslotte.
Op dit forum hoor je mensen wel vaker over beperkingen in ruimte, da's ook wel een beetje Nederlands probleem.
Je kan natuurlijk een ritje naar HBM in Waddinxveen maken, dan zie je alles staan.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Zo, de DeWalt is in mijn bezit. Zag er als nieuw uit. Messen super scherp en alles liep mooi. Een beetje gepiep van de rollen en de aanslag moet een beetje gesmeerd worden maar dat is van het lang niet gebruiken. Deze week alles even afstellen.

Echt super blij mee.
Meteen wat hout bij Rick besteld want ik wil nu wel een keer mijn eerste snijplankje maken :)

groeten,
Aaron
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Gefeliciteerd met de aankoop!
Als je nou een beetje hebt geschaafd zou het leuk zijn als je een review op het forum zet.
Dit is tenslotte een machine die we niet zo vaak tegenkomen dus dat kan ook waardevolle info zijn voor anderen.
Zowiezo is het altijd leuk om een verslag van een machine te lezen.

Groet Willem
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst. Zo te lezen heb je een beste aankoop gedaan. Ga het zeker volgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.