Compacte zaagtafel Bosch vs DeWalt

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
persoonlijk zou ik de 250 als standaard maat nemen bij de DWE7491. Uiteraard kan je altijd een 254 proberen als je ze hebt liggen en vervolgens evt een 254 blad ( dat je nog wilt hebben) bij bestellen.
maar zoals je zegt 10 inch zou mi ook 254 mm moeten zijn. ik weet alleen niet hoe ze dat in de machines verwerkt hebben...bijv. tav het spouwblad

 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Bij mijn Bosch werd een 40t blad standaard gemonteerd meegeleverd van 254 mm. Omdat ik vrij veel multiplex zaag (tot zo'n 38 mm) heb ik er nu een 60t Freud blad op zitten van 250 mm (wat ik nog had van mijn eerdere zaagmachine). Dat blad zaagt heel mooi maar maakt een nogal sterk zingend geluid, aanzienlijk meer geluid dan het standaard blad. Die iets kleinere diameter zal de maximale zaagdiepte wel iets verkleinen, maar dat is met multiplex uiteraard geen probleem. De afstand van blad tot spouwblad is nog altijd binnen de grens die Bosch daarvoor op geeft.

Is het spouwmes bij de Dewalt zaag net als bij de Bosch ook zonder gereedschap in hoogte te verstellen/uit de weg te duwen?
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Bij de bosch kan je het zonder problemen en zonder gereedschzp het spouwmes laten zakken of terug omhoog zetten
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Als je m er uit kan halen is het al goed. Kan je mooi dado's etc maken. Zakken/ verwijderen puur zodat je er geen last van heb bij dergelijke handelingen
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dus om te schulpen volstaat het blad dat wordt meegeleverd (24T)?
Welke bladen/hoeveel tanden neem ik best voor het afkorten van massief hout, plaatmateriaal (mdf/osb/multiplex) en melamine?
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Ben zelf ook aan het kijken voor een tafelzaag, mijn voorkeur gaat uit naar de dewalt 7491, ziet er gewoon stevig en degelijk uit.
Hoop van ooit in de toekomst ruimte te hebben voor een combinée maar wegens plaatsgebrek zal het momenteel dan een mobiel iets worden.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Goeie tip...

ik ga op +/-3600 watt uitkomen dewalt 7491 + Starmix ISP iPulse ARDL-1635 EWS normaal geen probleem hier op een apparte 20A automaat .


 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Goeie tip...

ik ga op +/-3600 watt uitkomen dewalt 7491 + Starmix ISP iPulse ARDL-1635 EWS normaal geen probleem hier op een apparte 20A automaat .



Dat is maximaal opgenomen vermogen als de machines lopen. Het probleem zit 'm in de aanloopstroom welke aanzienlijk hoger kan zijn (en vaak ook is). Een goede softstarter beperkt de aanloopstroom.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
klopt .. worst case zet ik wel een C curve zekering :)

Mijn vorige tafelzaag was 1800watt en gaf geen prob .. volgens mij ook zonder soft start ..
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Is het handig om met de dewalt (7491) en/of de Bosch sponningen te maken voor bv lades?
Ik heb niet veel ervaring met zaagtafels, maar ik weet wel dat het spouwmes goed moet afgesteld zijn.
Was trouwens een van de eerste dingen die werden uitgelegd tijdens mijn avondschool als meubelmaker.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Eerder is al aangegeven dat het spouwmes makkelijk afgenomen ( dewalt) of verzonken (bosch) kan worden. Meer heb je voor een sponning toch niet nodig? Kwestie van een hoekje uitzagen en waar nodig beetje bij beitelen
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Idd, heb het nog eens even opgezocht op YouTube :)
Heb wel de indruk dat de Bosch tijdens het zagen beter op toeren blijft dan de dewalt.
Ben er nog altijd niet helemaal uit :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.