Compacte zaagtafel Bosch vs DeWalt

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Yep de GTS10XC heeft glijtafel en outfeed en 2100wat ofzo .. glijftafel heb ik zo mijn twijfels bij de accuratie ? Moet nog een winkel vinden die eentje staan heeft ..

de DW7491 was hier bij lokale dealer 1070 euro met trespa blad .. ( trespa blad kost bruto 160 euro .. maar je vind ze online voor 60-70 euro )
En heb dat blad zelfs niet nodig .. werk niet met trespa dusja :)

Wat mij ook opvalt is dat dat bosch weegt 35KG de XC .. de J 25KG .. dwe7491 26KG ..
 

MartinM

Nieuw lid
27 aug 2015
18
0
Alkmaar
Worstel zelf met precies dezelfde vraag.
Voorsalsnog denk ik dat het de DW745 gaat worden vanwege de fijnafstelling, prijs en compactheid.
De extra breedte van de DWE7491 heb ik niet nodig daarvoor heb ik een invalzaag met linaal.
De GTS10XC is een prachtige machine maar vond hem te groot nadat ik hem in het echt heb gezien. Bovendien zat er veel te veel speling op de glijtafel.

Iemand een idee of het met de DW745 ook mogelijk is om daar een freestafel van te maken door een plaat op of tusssen de de beide rail te plaatsen?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De metabo ts254 ook overwogen?
Kost €717,65 in nederland.
Zelfde specs als de bosch maar zonder glijtafel.
Wel meer zaaghoogte 87mm
Is voor mij nog steeds nr1 op de wishlist
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
die valt voor mij af .. de ts216 ( kleine broertje ) bekeken vandaag .. en vind de bouw kwaliteit van dewalt beter ..

de langsgeleider vond ik maar niks .. die op beide Dewalts is echt rocksolid en rack and pinion fence system vind ik super .
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Worstel zelf met precies dezelfde vraag.
Voorsalsnog denk ik dat het de DW745 gaat worden vanwege de fijnafstelling, prijs en compactheid.
De extra breedte van de DWE7491 heb ik niet nodig daarvoor heb ik een invalzaag met linaal.
De GTS10XC is een prachtige machine maar vond hem te groot nadat ik hem in het echt heb gezien. Bovendien zat er veel te veel speling op de glijtafel.

Iemand een idee of het met de DW745 ook mogelijk is om daar een freestafel van te maken door een plaat op of tusssen de de beide rail te plaatsen?

Ben ik ook benieuwd naar ... zou dat ook wel willen doen indien mogelijk ..
En ja heb ook een invalzaag .. ts55rebq .. dus voor grotere stukken idd invalzaag gebruiken of grote platen eerst kleiner te maken ..
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De metabo ts254 ook overwogen?
Kost €717,65 in nederland.
Zelfde specs als de bosch maar zonder glijtafel.
Wel meer zaaghoogte 87mm
Is voor mij nog steeds nr1 op de wishlist
 

MartinM

Nieuw lid
27 aug 2015
18
0
Alkmaar
De Metabo is ongetwijfeld een goede machine.
Maar waarin onderscheid de Metabo zich tov van de andere genoemde modellen?
Wat heeft hij of kan hij wat de anderen niet hebben of kunnen?
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Ik ben ook aan het uitkijken naar een deftige zaag en de DW7491 staat momenteel bovenaan het lijstje. Werkt de afzuiging eigenlijk goed?

Ongelooflijke prijsverschillen tussen verschillende winkels, heb ook al prijzen gezien tussen 800€ en 1000€:(
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik denk dat stofazuiging bij een tafelzaag nooit echt perfect is ..

Vandaag nog es gestopt biij een pro-winkel .. hadden ze niks en demo staan van Dewalt van tafelzagen .. ook geen Bosch ..

Ik neig ook naar de DWE7491 .. 650 euro (dw745) bij 810 euro (dwe7491 ) ( online ) en mijn budget is eigenlijk max 500 euro lol .. zal voor kerst-nieuw en verjaardag samen zijn :)
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Even een reactie v.w.b. de gebruikservaringen met de stof/zaagselafzuiging: Bij de Bosch GTS is de afzuiging 'via de onderkant' alleszins redelijk te noemen, maar extra afzuigen ook via de beschermkap (met T-stuk) geeft geen echte verbetering-daar had ik meer van verwacht. Ik gebruik de zaag i.c.m. een Bosch stofzuiger voorzien van een cycloon van Oneida. Als ik een uurtje heb staan zagen ligt er wel wat zaagsel onder de machine op de grond, maar echt niet heel veel. Wat wel duidelijk verbetering geeft t.o.v. het gebruik met de standaard Bosch slang is de ' dikke' Oneida slangen tussen de stofzuiger en de cycloon en ook verder door naar de zaag (die heeft een dikke aansluiting met een los verloop stuk naar de standaard Bosch slang.)


Over de keuze van de machine: dat blijft toch erg persoonlijk. Een kennis van me heeft een groene Bosch zaagtafel met dezelfde mogelijkheden, alleen is die in alle opzichten veel lichter uitgevoerd. Geen wonder, want hij kost de helft. Hij is er heel blij mee, maar mij spreekt die tafel niet aan, ik hou van degelijk. Maar ik weet ook wel dat het praktijkverschil tussen de genoemde machines allemaal betrekkelijk is. Je went aan je zaag en leert 'hem' steeds beter kennen en dat bepaald hoe je er mee omgaat en wat je ermee kunt.

Eerder had ik een Ferm zaagtafel, dat was een 'doodenge' zaag, ik was er bang van. De geleider was zodanig flexibel dat een werkstuk grote neiging had om vast te klemmen en terug te slaan. De motor was 1700 watt, maar was niet sterk genoeg voor zwaar werk. Alles trilde en vibreerde ook bij die machine. Zo'n machine is naar mijn mening 'levensgevaarlijk' en zou eigenlijk 'verboden' moeten worden.

De Bosch-ervaring was voor mij vanaf de eerste dag dan ook een verademing, een reuzenstap voorwaarts, ineens kon ik super-dunne stripjes hardhout zagen die van voor naar achter precies even dun waren, bij die Ferm zaag was ik al blij als een plank er zonder al te veel brandplekken 'ongeveer' goed uitkwam.

Ik denk dat de zaagresultaten met alle genoemde 'betere' zagen in de praktijk na de nodige 'oefening' niet groot zullen zijn. Ik ben eigenlijk een ' Makita-man' v.w.b. elektrische handgereedschap (heb ook een invalzaag van dat merk), maar hun tafelzagen konden me eerlijk gezegd niet erg bekoren, ik miste de kwaliteitsperceptie. Ik koos uiteindelijk voor Bosch vanwege de zeer positieve recensies op YouTube filmpjes, vanwege de goede specificaties met sterke motor met mooie rustige aanloop, de grote gebruiksmogelijkheden met tafelverbreding en -verlenging, de mogelijkheden van de schuiftafel en het genoemde Kwaliteitsgevoel : zwaar, degelijk, stabiel, beheerst etc.
Het inklapbare onderstel is trouwens ook super, zonder enige moeite klap je de boel in en uit. Ingeklapt staat hij tegen mijn garagemuur waar hij dan maar ongeveer 50 cm diepte inneemt in mijn werkplaatsje. Uitgeklapt en met uitgetrokken blad etc. is het gewoon een grote machine.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Tnx voor de info .. moest ik nu nog een winkel vinden die ook effectief staan heeft ..of iemand hier op het forum die niet al te ver woont .. zou ik die echt es willen bekijken .
Heb jij ze online gekocht ? of winkel in de buurt ?
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Hi kitt,

Is zeeuws - vlaanderen/ Terneuzen dichtbij genoeg?
Ik heb er 1 staan, mocht je willen kan je komen kijken.

*update* ik zie net in google maps, klein uurtje...misschien wat aan de verre kant voor je?

gr.

Knutsel
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
ik heb zelf ook rondgekeken ( ook over belgische grens) kon er zelf geen vinden. toen maar besloten obv de positieve reacties om m te laten komen.
nogmaals je bent welkom :)
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Tnx voor de info .. moest ik nu nog een winkel vinden die ook effectief staan heeft ..of iemand hier op het forum die niet al te ver woont .. zou ik die echt es willen bekijken .
Heb jij ze online gekocht ? of winkel in de buurt ?
Al eens bij Claerbout geweest in Gits? Niet zo ver van Harelbeke. Daar hebben ze de Bosch staan en de Dewalt zat nog in de doos en moest nog uitgepakt worden.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
vanavond toch maar es langs geweest lol .. de bosch gts10Xc stond er inderdaad .

Oogt zeker ook degelijk ( beter dan ik verwachte ) ... spijtig genoeg zat de geleider er niet op .. en de voet was maar half gemonteerd waardoor ze laag stond .

de DWE7941 was ook op stock ( 3 gesloten dozen gezien ) echter niet uitgesteld helaas .. maar die had ik al elders gezien ..

En ik denk dat mijn keuze nu voor 95% naar de DWE7941 zal gaan .. waarom ? de breedte van 81cm vs 63cm van de bosch .. en het rack " pinion systeem voor de zaag geleider ..

heb ook de Makita 2704 bekeken .. de regeling voor de graden vond ik ietsje beter ( kan met wiel geregeld worden .. bij de bosch is het hendeltje lossen en schuiven ) .
En ook de max capaciteit is 91mm dik .. een dikke CM meer als de Bosch en Dewalt ..
Voor mij minder belangrijk .. gezien ik vooral 18mm planken zaag .. en mss bij uitzondering es 40mm werkblad of balkje .. echter de tafel zelf en de geleider vind ik niet zo goed als de Dewalt .. en wss ook de Bosch ( geleider ontbrak helaas ) .


2015-12-02 17.22.29 (Small).jpg
2015-12-02 17.35.33 (Small).jpgruimte voor frees ?
2015-12-02 17.36.27 (Small).jpgBosch Zaagdikte ( std blad 254mm ) - 3200 rpm ?

De Dewalt heb ik helaas nog geen foto .. volgens de spec zou het een 250mm zaagblad zijn ? -3800 rpm ?

2015-12-02 17.39.02 (Small).jpgMakita Zaagdikte ( std blad is 260mm ) - 4800 rpm ?


De Vraag is past bijvoorbeeld een 260mm ook op de bosch of dewalt ? of zit het spouwmes dan er tegen ?
Hoe zit het ook met die snelheden .. de bosch zou aan 3200rpm draien .. de makita 4800 ?
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Denk dat het voor mij ook de DWE7491 zal worden :)
Vooral de bredere tafel en de fijnafstelling zijn voor mij de grootste troeven.
Alleen spijtig dat de zaag geen softstart heeft.

Deze zaag heeft een 250mm zaagblad en draait aan 3800 toeren.
Ik zou misschien een extra zaagblad willen meebestellen.
Iemand tips wat voor blad ik best koop voor te schulpen/afkorten?
 
Laatst bewerkt:

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
582
262
Koekelare
Misschien moeten we een groepsaankoop doen voor de DWE7491 om zo een betere prijs te bedingen? ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.