Compacte zaagtafel Bosch vs DeWalt

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De laatste tijd mis ik meer en meer een zaagtafel.
Omdat ik geen plaats heb voor een combiné ben ik eerder aan het kijken naar een compacte zaagtafel.
Binnenkort gaan we ook ons dak renoveren, dus is het handig dat ik deze zaagtafel naar de zolder kan meenemen :)

Ik kom op 3 zaagmachines namelijk:
* Bosch GTS10 XC (899€ hier heb ik veel goeds over gelezen
* Dewalt DE745 641,24€
* Dewalt DWE7491 816,74€

Over het algemeen ben ik geen Dewalt-fanaat, maar de fijnafstelling is wel handiger.
De Bosch kan je ook,omtoveren tot een compacte freestafel.
Iemand ervaring/tips met bovenstaande machines?
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Kun je de Bosch GTS10 XC ombouwen tot freestafel? Heb je daar meer info over of voorbeelden van?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Kun je de Bosch GTS10 XC ombouwen tot freestafel? Heb je daar meer info over of voorbeelden van?

Deze heeft een uitrekbare tafelverbreding van +-30cm waarin je een plaat kan leggen met daaronder een bovenfrees.
340x264_c_06cd7f8f1b.jpg
IMAGE-2.jpg
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Ik heb zelf de dw745 sinds een half jaar. Gekocht voor 569 euro incl. Het is een topper. Dewalt heeft een uitstekende reputatie als het om zaagmachines gaat. Krachtig en nauwkeurig. Minpunt is dat-ie gelijk op volle toeren draait. Geen aanloop dus. Niet een onoverkomelijk probleem overigens. Ik zou dus gaan voor de (goedkope) dw745.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ja, de Bosch heeft een softstart.
Maakt die softstart zoveel uit?
De DWE7491 kost iets meer, heeft iets meer wattage, maar voor de rest zie ik niet veel verschil.
Vandaag eens gaan kijken in de winkel naar deze laatste, de fijnafstelling is wel goed, maar was ook vrij stroef.

En zal eens rondkijken voor een goedkopere prijs.
De Bosch is wel met een scherpe prijs.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ja, de Bosch heeft een softstart.
Maakt die softstart zoveel uit?

Dat ligt eraan, mijn afkortzaag heeft het niet en die is 2000watt. Wanneer ik de stofzuiger aan heb staan wil de groep er wel is uitslaan (16A). Die Bosch is 2100 watt, dus al je nog wat anders op die groep hebt staan kan een softstart wel prettig zijn.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik denk dat ik voorlopig eerder de Bosch prefereer.
Vooral omwille van zijn softstart, maar het blijft toch een moeilijke keuze.
Dewalt heeft 2 jaar garantie, Bosch heeft er 3.
De fijnafstelling bij de DeWalt is handig en de fence is ook iets doordachter (bij de Bosch moet je er nog moeren insteken om kleine dingen te zagen, bij DeWalt zit dit geïntegreerd in de fence.
Zie Bosch vs DeWalt.

De DW745 ga ik niet kopen, gezien de DWE7491 langere zaken kan afkorten (625mm vs 825 mm).
Misschien niet echt een probleem, maar als ik dan toch eens langere/bredere zaken moet afkorten dan wil ik me niet beklagen dat ik niet voor een bredere tafel heb gekozen :)
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Kun je de Bosch GTS10 XC ombouwen tot freestafel? Heb je daar meer info over of voorbeelden van?
Ik heb bij mijn GTS10XC een inlegplaat gemaakt voor mijn Triton freesmachine. Ik heb daarbij een een eenvoudige freesgeleider toegepast die gekoppeld is aan de zaaggeleider waardoor ik wel een snelle verstelling en goede nauwkeurigheid heb.
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    27,1 KB · Weergaven: 2.590
  • image.jpg
    image.jpg
    27,3 KB · Weergaven: 2.590

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Twijfel ook nog altijd tussen deze 2 ... voorkeur gaar voorlopig ook naar de DW745 .. omwille van de fijnafstelling ..
En ik denk dat de dewalt iets degelijker gemaakt is ( metalen kooi er rond ) .. ben normaal ook een blauwe bosch fan ( maa deze bosch oogt wat meer plastiekerig ) .. denk beide wel goeie machines ..
Moet ze nog eens beide fysiek bekijken ... vrees alleen niet veel winkels hier in de buurt die ze op stock hebben ...
Wat softstart betreffende heb ik niet zo een schrik van .. heb genoeg apparte groepen in mijn werkplaatsje ...
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
De Bosch heb ik nog niet in het echt gezien, maar in de filmpjes lijkt me dit ook wel een zeer degelijke machine.
Het blijft toch een moeilijke keuze.
De Bosch heeft ook een tafeluitbreiding in de lengte (handig) en de hoekaanslag kan met de aluminium plaat meebewegen.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ja had ik ook gezien idd .. maar ik ga er zoiezo wss een outfeed tabel achter zetten ( denk er aan om de Paulk Workbench te maken of toch mijn versie ervan ) .
de DW745SQ type 4 kan tot 61cm breedte dacht ik .. de DWE .. 81cm . de bosch 64cm dach ik ..
Toch maar es winkel zoeken waar ik ze kan zien ...

de GTS10J heeft die outfeed niet achter aan ( maar heeft wel stalen kooi ) en ook geen glijdende tafel ..vraag is heb je dat wel nodig .. ik wil vooral 2 mitre slots .. om zelfs cross-cut sled te maken enzo ..
 
Laatst bewerkt:

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Mij bevalt de Bosch erg goed, met wat ik nu weet zou hem zo weer kopen, maar als iemand twijfelt en een keer met een Bosch GTS 10 XC "in het wild wil spelen" is hij (of zij) welkom.....
Echter ik woon niet erg centraal nl. in de kop van Noord-Holland.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Inderdaad spijtig dat dit zo ver is, anders had dit mijn keuze wel kunnen vergemakkelijken.
Als ik zelf wat vergelijk dan lijken de DeWalt-zagen eerder voor het brutere (bouw)werk, de Bosch lijkt me wat fijner te werken?
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ben vandaag hier eens gaan zien .. naar de Dewalt DW745QS & DWE74XX .. zie er toch deftig uit ..

Alleen zag ik dat er op de mitre gage toch wat speling zat .. de geleider is wel zeer nice af te stellen met de draaiknop .

Bosch hadden ze helaas nie staan .. weinig vraag naar .. vertelden mij ook dat service van Bosch laatste tijd niet zo super is ... terwjl die van Dewalt super is .. ( maar dat kunnen ook verkoopspraatjes zijn ) .

Ik viel wel om ver van de prijzen .. als ik die vergelijk met de bekende shop uit Beek .. waar mijn TS55REBQ inval zaag ook van komt ... gemiddeld 100-125 euro duurder +btw ( de de-walts ) ... ( en dan had ik al korting op de prijs in de catalogus ) ..
Snap dat niet .. zijn die marges dan zo groot .. of verkopen die webshops met verlies :)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Toolnation koopt enorm groot in, waardoor ze veel korting krijgen. Daarnaast is het voornamelijk een webshop, waardoor een duur pand en hoge arbeidskosten minder zijn.
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Kan idd bijna niet anders ...
Er zijn nog goedkopere .. maar ik vind hun haal en breng service wel leuk en extra garantie ( festool 3 +2 jaar ) . al heb ik die nog nooit nodig gehad ...
Idem voor al mijn blauwe bosch spul komt vooral van Duitsland & Engeland .. ook daar toch enorme prijs verschillen .. maar nog nog iets kapot gehad in de 3 jaar garantie ..

Voor Bosch zijn ze trouwens nie echt goedkoop .. de GTS10XC in duitsland voor 769 euro btw in ... scheelt nog zo een 180 euro ...
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Prijs voor de DWE7491 bij mijn lokale dealer is 999€, met gratis zaagblad voor trespa.
Dat is toch al een verschil van bijna 200€, toch al een pak geld.
Ik ga de knoop moeten doorhakken, ik weet alleen nog niet welke kant van de knoop ik moet nemen :)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Is een van de grote verschillen (in functionaliteit) niet die glijtafel van de Bosch? Hoe handig is die, en/of is die veel handiger dan een eigen gemaakte slede?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.