Compacte zaagtafel Bosch vs DeWalt

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Zijn er ook nog mensen die geen zaagtafel hebben gekocht maar eerder geprobeerd alles uit hun track saw te halen al dan niet in combinatie met een Incra LS positioneer of MFT (of allebei?!).

Ik doe momenteel alles met een TS55 en MFT/3.

Afgelopen dagen bezig geweest met een omkasting rond het bad te maken. Hiervoor moesten er balkjes geschulpt worden onder 80°, alsook afgekort. Een atypische job voor een invalzaag, maar het gaat allemaal wel. Niet zo snel als met een tafelzaag en afkortzaag uiteraard. Je moet wat meer aandacht besteden aan het ondersteunen en vastklemmen van je lineaal (bij schulpen). Afkorten gaat vlot met de MFT/3, maar uiteraard niet zo snel als een afkortzaag (maar je hebt wel een veel groter bereik natuurlijk, ongeveer 80cm op 90°).

Wat misschien nog wel een 'voordeel' is bij het werken met de invalzaag: je hebt minder plaats nodig. Om een balk van 3m te schulpen heb je ook maar 3m (ongeveer) ruimte nodig. Bij een zaagtafel heb je die ruimte 2x nodig, voor en na je zaagtafel.

Desalnietmin staat er hier nog wel een CS70EB op het verlanglijstje, als er eens eentje voordelig 2de hands voorbijkomt pik ik die mee. Hiermee zou zo'n klus sneller geklaard zijn.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Een zaag en mft3 heb ik en dacht erover om een tafelzaag te kopen. Maar hoe langer ik erover nadenk, hoe minder ik het nut ervan inzie.
Ben vooralsnog nog niet tegen beperkingen gelopen en nauwkeurigheid icm bench dogs is ok. Herhaaldelijk werk is inderdaad lastiger en je bent wat langer bezig met aanslagen etc goed afstellen maar goed. Nog even een brug te ver om 1000 euro uit te geven aan een zaag. Datgezegd vroeg ik me af of er dus mensen waren die het nut inzien van een LS positioner op de MFT. Precision maakt een precision plate waar je de LS op kan zetten en die dus weer op de MFT past (om snel om te kunnen stellen).

Afijn.
 

auke77

Nieuw lid
6 aug 2014
20
0
Franeker
Voordat ik dit onderwerp las was ik van plan om een Bosch GTS XC aan te schaffen, nu neig ik veel sterker naar de DeWalt DWE 7491. Ik heb ook een MFT en TS55 maar mis toch wel een zaagtafel. Ondanks dat ik fan van Festool ben vind ik de zaagtafel van Festool veel te duur (de Mafell trouwens ook). Mis ik nog belangrijke merken om in mijn keus mee te nemen?
 

Walters

Actieve deelnemer
1 okt 2014
247
1
Noord Brabant
Zelf ben ik van look-and-feel. Zou gewoon bij beide eens kijken en dan je keuze bepalen. Voor een ieder gelden andere redenen. Succes
 

sjefke32

Actieve deelnemer
8 apr 2016
45
1
Bergen op Zoom
Ook ik wilde tot enige tijd geleden een Bosch GTS XC aan gaan schaffen ondanks een voorkeur voor Festool. Ik vind persoonlijk de langsgeleider van Festool niet fijn om in te stellen en ben uiteindelijk 2 weken geleden voor de Dewalt DWE7491 gegaan. De extra zaagbreedte is inmiddels al ruimschoots van pas gekomen en het verstellen van de langsgeleider is werkelijk kinderspel. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de DeWalt. Binnekort maar eens op zoek naar een Dado stack.
 

yuriazl

Nieuw lid
17 apr 2013
3
0
Hi Sjefke32, alweer bijna een jaar geleden schreef je:
Ook ik wilde tot enige tijd geleden een Bosch GTS XC aan gaan schaffen ondanks een voorkeur voor Festool. Ik vind persoonlijk de langsgeleider van Festool niet fijn om in te stellen en ben uiteindelijk 2 weken geleden voor de Dewalt DWE7491 gegaan. De extra zaagbreedte is inmiddels al ruimschoots van pas gekomen en het verstellen van de langsgeleider is werkelijk kinderspel. Tot nu toe ben ik zeer tevreden met de DeWalt. Binnekort maar eens op zoek naar een Dado stack.
En ook ik zat met dit dilemma ern neig nu naar een DeWalt 7491. Maar mijn vraag: past daar een dado set in? Is de as lang genoeg? Ik kan dat gek genoeg nergens trerugvinden..
Dank voor je antwoord! :)
 

Artbij

Actieve deelnemer
28 nov 2016
52
0
Hi Sjefke32, alweer bijna een jaar geleden schreef je:

En ook ik zat met dit dilemma ern neig nu naar een DeWalt 7491. Maar mijn vraag: past daar een dado set in? Is de as lang genoeg? Ik kan dat gek genoeg nergens trerugvinden..
Dank voor je antwoord! :)

Volgens mij kan wegens regelgeving in geen enkele europese zaag een dado.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Hi Sjefke32, alweer bijna een jaar geleden schreef je:

En ook ik zat met dit dilemma ern neig nu naar een DeWalt 7491. Maar mijn vraag: past daar een dado set in? Is de as lang genoeg? Ik kan dat gek genoeg nergens trerugvinden..
Dank voor je antwoord! :)

Een jaar.? Volgens mij 2 weken....

En ja er kan een dado in de 7491.
 

yuriazl

Nieuw lid
17 apr 2013
3
0
Ja het lezen van een datum is soms een uitdaging ;-)
Maar back-to-topic: Aha! Mooi. Dat is fijn om te weten!
Heb je daar zelf ervaring mee?
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Heb zelf nog geen dado stack, de financiën nog niet voor.
Maar de as is lang genoeg. Je moet alleen wel een 5/8" set nemen geloof ik.
 

Feday

Actieve deelnemer
22 jan 2013
46
0
Heb zelf nog geen dado stack, de financiën nog niet voor.
Maar de as is lang genoeg. Je moet alleen wel een 5/8" set nemen geloof ik.

Zou je misschien eens kunnen meten hoe lang de as is (met en zonder schroefdraad meegemeten) met een paar foto's erbij zou helemaal top zijn ;)

Oh, en weet iemand of er ook 10" (254mm) blad in het europese model past? Dit in verband met meenemen uit de USA
 

rucam

Nieuw lid
29 apr 2016
4
0
Ik heb alle posts doorgelezen van dit topic, en de handleiding gelezen, en alle filmpjes bekeken maar nergens het antwoord op het volgende:
Er zit een afzuigpoort op de machine, en eentje op de zaagbeschermer boven het zaagblad. Is er ook iets meegeleverd of te bestellen zodat je die twee met elkaar kunt verbinden, zoals bij iedere veel goedkopere zaagtafel wel het geval is? Dus dat je met één stofzuiger op beide punten kunt afzuigen.

Vast bedankt.
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Ik heb alle posts doorgelezen van dit topic, en de handleiding gelezen, en alle filmpjes bekeken maar nergens het antwoord op het volgende:
Er zit een afzuigpoort op de machine, en eentje op de zaagbeschermer boven het zaagblad. Is er ook iets meegeleverd of te bestellen zodat je die twee met elkaar kunt verbinden, zoals bij iedere veel goedkopere zaagtafel wel het geval is? Dus dat je met één stofzuiger op beide punten kunt afzuigen.

Vast bedankt.
Op de Bosch GTS10 XC zit er geen adapter bij om ze beide tegelijk te gebruiken, die moet je er los bij kopen, persoonlijk heb ik die zaagbeschermer er altijd af en alleen een stofzuiger in de onderste poort.
 

rucam

Nieuw lid
29 apr 2016
4
0
Op de Bosch GTS10 XC zit er geen adapter bij om ze beide tegelijk te gebruiken, die moet je er los bij kopen, persoonlijk heb ik die zaagbeschermer er altijd af en alleen een stofzuiger in de onderste poort.

Wow, dat was snel Resetter! Bedankt daarvoor.

Wel onbegrijpelijk dat dit er niet bij zit, terwijl je het standaard hebt op een Ferm, Powerplus, Einhell en dergelijke van ongeveer 130 Euro.
Is hier een standaard DeWalt accessoire voor, of moet je dat los bij elkaar scharrelen?
Oh, vraag gaat dus specifiek over de DeWalt 7491
 
Laatst bewerkt:

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
(Ik heb zelf een GTS 10 XC zodoende)

Ik had een Einhell en dat is echt Ein Hell! Weggegooid geld was het, het valt ook niet te vergelijken met een degelijke zaag van 7x het bovenstaande bedrag, dat frutsel dingetje en ditto slang wat ze je er bij geven kan linea recta in het plastic afval.

Ik moet zeggen in vind de stof afzuiging niet slecht met alleen afzuiging aan de onderkant, als je dan de kap er over heen zet (zonder afzuiging) dan valt het alsnog reuze mee.

Over de DeWalt kan ik helaas niets zeggen.
 

rucam

Nieuw lid
29 apr 2016
4
0
Snap ik Resetter.

Of het als gemis ervaren wordt dat verschilt per persoon ( en werkomgeving ). Ik vind het gewoon jammer dat de voorziening er wel is, maar dat je aan de hobby moet om er gebruik van te kunnen maken.

De vergelijking met de Einhellen was alleen maar dat je met zo'n goedkoop ding wel de mogelijkheid hebt, en met een dure ( voor mij dan ) zit het er gewoon niet bij. Zag een review op youtube waar ze zelfs twee afzuigingen hadden aangesloten, maar dat trekt mijn groep niet ben ik bang..
 

Resetter

Actieve deelnemer
20 apr 2013
268
0
Dedemsvaart
Snap ik Resetter.

Of het als gemis ervaren wordt dat verschilt per persoon ( en werkomgeving ). Ik vind het gewoon jammer dat de voorziening er wel is, maar dat je aan de hobby moet om er gebruik van te kunnen maken.

De vergelijking met de Einhellen was alleen maar dat je met zo'n goedkoop ding wel de mogelijkheid hebt, en met een dure ( voor mij dan ) zit het er gewoon niet bij. Zag een review op youtube waar ze zelfs twee afzuigingen hadden aangesloten, maar dat trekt mijn groep niet ben ik bang..
Aan de hobby hoeft niet hoor, het is een los te bestellen onderdeel bij bosch.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.