Simpel bijzettafeltje van reststukken eikenhout

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Bij het opruimen van de schuur kwam ik wat restblokken eikenhout tegen. Wegdoen is zonde natuurlijk, maar ze stonden me ook in de weg. Aan het eind van de middag was m'n schuur een grotere bende dan aan het begin, maar ik had ook een grapppig bijzettafeltje gemaakt (al zeg ik het zelf). Geen fancy verbindingen, maar 17 kg degelijkheid :D

Ik heb geen foto's van het proces gemaakt omdat het nogal een 'spur of the moment' was. Daarbij denk ik dat het principe wel duidelijk is.Het eindresultaat van een middag schaven, schulpen, zagen, passen en lijmen:

IMAG0111.jpg
De globale vorm van boven gezien is een parallellogram. (de theekop is overigens een formaatje enorme dorst, al is het tafeltje ook weer niet erg groot). Het hout is gewonnen uit gratis, of zeer goedkoop verkregen materialen: de twee grootste blokken komen uit balk die in een schouw zat verwerkt (gratis, de grote balk die er uit kwam wacht nog op een mooi project), de andere stukken zijn poten van twee salontafels (resp. 1 en 10 euro voor betaald)

En na twee lagen blanke lak:
IMAG0119.jpg

Natuurlijk kan ik veel kanttekeningen plaatsen en zou ik de volgende keer dingen anders doen, maar de bazin is tevreden. Zo af en toe moet je de bezetting van je werkhok ook een beetje verdienen, om de WAF hoog te houden. :) Ooit ga ik natuurlijk van die prachtige dingen maken zoals te zien in de draad over het kistje van meron, maar vooralsnog vermaak ik me kostelijk. Daarbij blijk ik het erg leuk te vinden om van afdankertjes iets nieuws te maken. (zo heeft een deel van een dik, oud blad van een barretje van de vorige eigenaar van ons huis vandaag een tweede leven gekregen als drempel)
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Toffe tafel ik houdt wel van massief. Helaas is massief best duur door de bizarre Nederlandse houtprijzen :)
Het hergebruiken van oud hout doe ik zelf ook veel. Veel pallethout en brandhout al geupcycled.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Dankje golddigger. Een beetje speuren op marktplaats en in kringlopen is tot op heden wel vruchtbaar gebleken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.