Een "raar" freestafeltje.

tuoh

Oud hout
Dank u heren:eek: En ja, dat raar tafeltje is dan nog geen tafeltje ook;)
Tenminste, het is niet de bedoeling dat het ding op zijn poten komt te staan zoals hierboven te zien is. Het spul gaat tijdens het gebruik éénzijdig opgehangen worden:rolleyes:
Daarom zitten er aan de ene zijkant al doorlopende ipé latten, en zijn de onderste bouten niet afgeslepen, daar moet nog wat op gemonteerd worden. Komende dagen zal dat wel allemaal duidelijk worden, hoop ik toch.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Het ziet er fantastisch uit vind ik, maar ik moet toegeven dat ik nog niet helemaal door heb hoe een en ander moet gaan werken :)

Daarom blijf ik met volle interesse je voortgang volgen!!
 

tuoh

Oud hout
Het "rare" ding is ook weer wat verder gevorderd, spindel 2 is nu ook operationeel:p Ook hier moest ik aan het ene eind van de spindel een vierkant stukje voorzien om meedraaien van het rondsel te voorkomen. Voor deze spindel moest ik ook nog een handwiel draaien, inclusief een haaks erop staand hendeltje om vlot aan het wieltje te kunnen draaien;) Het handwiel is gedraaid uit een restje inlands noten met een mooie draadtekening, het hendeltje is eveneens een stukje noten, maar dit heeft de bekende grauwe kleur die we wel meer zien bij de inlandse variant. Het zorgt hier wel voor en mooi kleurcontrast. Omdat dit handwiel pal in het zicht komt te zitten heb ik er maar een luxe uitvoering van gemaakt, er zit een Essen "sierdop" op de doorgaande as van de spindel;) Met de plaatsing van de tweede spindel is de constructie zo goed als klaar, er rest mij nu nog enkel de freesophanging om te maken, daarna is het blad aan de beurt.


Een Noten handwiel in de steigers.
CIMG5219.jpg

En, een dito hendeltje ervoor.
CIMG5223.jpg

Klaar voor de montage.
CIMG5225.jpg

En het geheel rijkelijk vol gekliederd met lijnolie:p
CIMG5227.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben benieuwd hoe het gaat worden.
Je kan jezelf bijna de nederlands pratende mathias wandel gaan noemen

Als je kijkt naar de uitvoering, de grondige onderliggende kennis, de afwerking, het vakmanschap, dan komt het knutselwerk van Wandel niet in de buurt!!! Andre Tuoh maakt het ook nog eens esthetisch zeer aangenaam, Matthias kent het woord niet eens volgens mij!

jaap
 

tuoh

Oud hout
Hartelijk dank voor het compliment Jaap:eek: Ik probeer mijn bouwsels inderdaad altijd een beetje mooi aan te kleden, ze werken er niet beter door, maar ze ogen wel een stuk mooier zo:D

@Rendew, er komen inderdaad nog wat bewegende beelden ook, maar dat zal pas voor een van de komende weken zijn.

Het sluitstuk van de "machine" zit ook op zijn plaats, de freesophanging dus, zonder dit essentiële onderdeel is er van frezen geen sprake. De vorm werd deels bepaald door de te gebruiken freesmotor en anderzijds door de constructie op mijn draaibank. Deze laatste heeft zich in de "harde" praktijk al bewezen en voldoet zonder meer, wijzigingen qua vorm waren dus niet nodig. Enkel de totale bouwhoogte van de ophanging is lager dan die op de draaibank omdat de frees hier anders gaat gepositioneerd zitten.

Een paar stukjes Berken multiplex 18mm en wat zaagwerk later hebben we alle onderdelen klaar om samen te bouwen. Niet teveel poespas hier, royaal wat witte lijm en een paar brads volstaan om een onwrikbaar geheel te verkrijgen op deze manier.
En dan kon er voor het eerst gepast worden met een "echte" frees in een echte "freestafel";) Het verstelbereik is zeker méér dan voldoende;) dit betekend dat ik de glijbanen voor de horizontale verplaatsing iets kan inkorten tot gelijk met het frame achteraan, word de constructie nog wat compacter dan eerst gepland:p

Verstellen van horizontaal naar verticaal en al wat daar tussen ligt is een fluitje van een cent, ga wel nog een gradenaanduiding moeten fixen hier.
Om bij het verticaal frezen de spankop boven het blad te krijgen (voor makkelijke freeswissels) ga ik het verticaal schuivend gedeelte gelijk zagen met de wangen van de freesophanging, dan kan de freesmotor tot vlak tegen de onderkant van de tafel gedraaid worden:D

Dit zijn twee kleine aanpassingen die dus nog moeten gebeuren, voor de rest ziet het er al goed uit:D Als deze aanpassingen gebeurt zijn kan ik de sleeën definitief afregelen voor gebruik.

De toekomstige freesophanging.
CIMG5244.jpg

Na wat (figuur)zaag- en freeswerk.
CIMG5245.jpg

Hier is het om te doen.
CIMG5247.jpg

Schuinstelbaar.
CIMG5249.jpg

Verder hoeft het horizontaal schuivend gedeelte niet naar achter, glijbanen mogen dus ingekort worden.
CIMG5250.jpg

Het deel van de cirkel boven de wang van de freesophanging word hier vlak mee afgezaagd, dan kan de spankop volledig boven het blad komen, is makkelijk om frezen te wisselen.
CIMG5251.jpg

En wat dichterbij bekeken.
CIMG5256.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Enorm mooi project André! Blij dat ik dit zie voordat ik zelf met een freestafel begin, kan ik heel wat van leren.

Op welke manier blokkeer je de scheefstelling van de frees? Zit er een moer op de bout of een handschroef? Kun je die vanonderaf vastzetten voor het verstellen?

Veel succes verder met dit spannende project!

Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Tuoch,
Ik heb uw project met zeer grote belangstelling gevolgd.
Je hebt het vakmanschap uiterst in de vingers.
Mijn grote respect en bewondering wat u neer hebt gezet is ongelofelijk.
Velen hebben al hulde en het hoofd gebuigd voor wat ik allemaal als draaiwerk heb gepost, maar dit keer doe ik het zeker naar u toe.
Chapeau, je bent een ambachtelijke man in hart en nieren.
 

tuoh

Oud hout
@ Didier, bedankt voor de waardering, altijd leuk om te horen of te lezen:D Mijn houtdraaiwerk neigt de laatste jaren meer en meer naar louter functioneel werk, meestal als een onderdeel(tje) van een grotere constructie. Ieder "diertje zijn pleziertje" zeker hé:p

@Fons, ook bedankt voor de mooie woorden:eek: Wat de constructie betreft, de freesophanging kan ik in elke willekeurige stand blokkeren door een centrale moer aan te draaien op het scharnierpunt ( foto's volgen nog) Ga ook een paar vastgelegde instelpunten aanbrengen op zuiver verticaal =0°, en dan op 30° , 45°, en 60°. Telkens te selecteren door een stalen stift in de juiste boring te steken.
De verticale en horizontale verstelling ga ik kunnen blokkeren op de glijbanen zelf, hier word telkens één stelboutje vervangen door een boutje met opgelaste vleugelmoer, dat geeft ruim voldoende klemkracht heb ik al ondervonden bij het schroefdraad frezen.
Als ik niet te veel gestoord word kan ik komende week de boel wel draaiende hebben, dan zal vlug blijken of het de moeite waard is om deze constructie te kopiëren, of juist niet:D
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Nou Andre, het ziet er ondertussen geweldig uit zeg en ook mooi hoe je onder allerlei hoeken kan frezen.
Goed ook dat je een aantal vaste instelpunten maakt voor snel freeswerk.
Ben benieuwd naar het filmpje om 'm live te zien werken.
Succes met de laatste zaken!

Willem
 

tuoh

Oud hout
Vandaag eerst de paar modificatie's uitgevoerd die ik hierboven al aangehaald heb, zo heeft het tafeltje nu zijn definitieve buitenafmetingen gekregen door het inkorten van de twee bovenliggers en de horizontale glijbanen. De freesunit kan nu ook tot tegen de onderkant van de tafel, word makkelijker frees wisselen zo.
Bij de beide schuivende delen heb ik nu ook de speling weggeregeld, dat zorgt voor een strakke freesophanging en hopelijk ook een dito freesbeeld tijdens het gebruik:p
Had nog een krom gegroeid stukje Noten staan, juist groot genoeg om er twee (kromme) trekkers uit te zagen, deze zijn nodig om de onderhoeken te verstevigen omdat het "tafeltje" éénzijdig gaat opgehangen worden tijdens het gebruik.
Met twee verstevigde onderhoeken is ook de rest van de constructie één stijf geheel geworden. Ik wil er ook niet mee overdrijven, zoveel weegt dat "tafeltje" nu ook weer niet;)

Om de vaste instellingen voor de verschillende hoeken te kunnen maken moet ik morgen nog een lange boor van 6mm gaan opsnorren, eens deze vaste punten een feit zijn kan het blad op zijn plaats. Had nog een paar stukken Okumé staan die eens aan elkaar gebreid juist groot genoeg zou moeten zijn. Het blad eens opschuren tot een K180 of K220 en dan een paar lagen lijnolie erop moet voldoende zijn om een glad oppervlak te krijgen, tijdens het gebruik word dat oppervlak dan wel verder gepolierd;)

Dat ging er juist uit:p
CIMG5268.jpg

Detail van het scharnierpunt met moer.
CIMG5273.jpg

Vlakke bovenzijde na de modificatie.
CIMG5285.jpg

De definitieve buitenafmetingen.
CIMG5282.jpg

Het blad krijgt ook vorm.
CIMG5276.jpg
 
Laatst bewerkt:

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wat is dit toch weer geweldig om te volgen al begrijp ik niet alles wat er precies gebeurt ondanks de vele plaatjes.
Maar het zal allemaal wel duidelijk worden als het af is (met een filmpje, ja ook voor mij:D)
Mvg,:).
 

tuoh

Oud hout
Hier nog eens even een zooi foto"s dumpen voor al diegenen die het verhaaltje nog niet beu zijn:p

Een vergrendeling gemaakt om de "vaste" instellingen te kunnen selecteren.
CIMG5289.jpg

De mogelijke "te selecteren" graden.
CIMG5301.jpg

Met een juist gezaagd malletje (Felder) en een lange geslepen stift in de freesmachine is de juiste positie vastleggen zo gebeurt.
CIMG5298.jpg

De 90° instelling "ingeschakeld", tevens een klemboutje gemaakt om de verticale beweging te kunnen blokkeren.
CIMG5313.jpg

Idem voor de horizontale beweging.
CIMG5312.jpg

Het tafelblad in wording, inclusief schuivend gedeelte, dit moet worden verwijderd tijdens het horizontaal gebruik van de freesmachine.
CIMG5295.jpg

Tafelblad gesloten bij verticaal freeswerk.
CIMG5291.jpg

En open schuivend, lijkt wel een cabrio zo:p
CIMG5294.jpg

Een paar metalen plaatjes maken waar de bouten van de geleider gaan inkomen, draad tappen voor M8.
CIMG5306.jpg

zoiets dus.
CIMG5307.jpg

En die dingen geplaatst onder het blad.
CIMG5308.jpg

CIMG5311.jpg

Klaar om een geleider vast te zetten indien nodig. Blad is geschuurd tot een K180 en daarna twee lagen lijnolie opgebracht.
CIMG5315.jpg

Word vervolgt!
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Ik sta er gewoon versteld van hoe je aan alles denkt Touh, zo met dat schuivend blad, inderdaad een cabrio aan een Freestafel;)

Groet Pel.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Heel mooi om de voortgang te zien, André! Begrijp ik het goed dat je met het losse deel in de tafel ook de mogelijkheid creëert om daar passende andere delen in te schuiven om zoveel mogelijk steun voor het werkstuk te krijgen, vooral als je van de schuinverstelling gebruik maakt?


Fons
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Tjonge, wat ziet dat er goed uit. Het wordt weer een waar meesterwerk.
Ik ben ook erg blij om te zien dat je, zoals altijd, ook voor een mooie 'look' gaat.
 

tuoh

Oud hout
Ik sta er gewoon versteld van hoe je aan alles denkt Touh, zo met dat schuivend blad, inderdaad een cabrio aan een Freestafel;)

Groet Pel.


Hallo Pel,

Met dergelijke projecten ga ik nooit snel aan de gang, alvorens daadwerkelijk de klus aan te vangen heb ik dat ding in gedachten al tientallen malen gebouwd:p Stilaan komt er dan een volledig uitgekristalliseerd ontwerp tevoorschijn;) De machine die ik een paar maanden geleden in gedachte had ( toen ik de schroefspindels gefreesd heb) zag er nog totaal anders uit dan wat er nu effectief gebouwd word. Evolutie hé, Darwin wist er al alles van:p Tijdens de bouw is het verder belangrijk om altijd al een paar stappen vooruit te denken, om mogelijke problemen te kunnen ondervangen, of om voldoende ruimte te laten in de constructie om in een verder bouwstadium toch nog iets te kunnen toevoegen.
En dat schuivend blad, wel, bij mijn eerste ontwerp ging ik er nog van uit dat het een freestafel ging worden met een stationaire frees en een beweegbaar blad, en wat staat er nu? Een tafel, met een over 3 assen verstelbare frees erin, en met een vast blad;););)

@Fons, het schuivend deel in de tafel moet verwijderd worden als ik de frees horizontaal ga gebruiken, het motorhuis komt dan namelijk half boven tafel te zitten. Ik heb achter de frees op dat ogenblijk geen behoefte aan een blad. Ik sluit niet uit dat ik in de toekomst een tweede schuivend deel ga maken met een meer langwerpige opening erin om bij een schuin gestelde frees toch ook een afdekking te hebben, maar echt nodig is het niet. Een schuin gestelde frees heeft namelijk ook altijd een gemonteerde haakse geleider nodig, het ene kan niet zonder het andere.

@SunRayes, voor de looks word gezorgd hé, heb nog iets speciaals in petto voor de haakse geleider;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.