Een "raar" freestafeltje.

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Goede wijn behoeft geen krans. Mooi topic en zoals altijd leerzaam, met als enig nadeel dat je zelf beseft dat er nog heeeel veel te leren ..... 'Of'; heeft ieder nadeel een voordeel?:D
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Het eerste deel van de freestafel is volledig klaar en staat nu in de lijnolie, kan het spul een paar dagen drogen. Om van de bovenstaande onderdelen een werkend geheel te maken is toch wel wat werk, zo moest ik alle stellatten nog voorzien van ondiepe boringen waar de stelboutjes gaan invallen. Dit verhinderd dat tijdens het gebruik de latten aan de wandel gaan, als alle boutjes in zo een boring vallen kunnen de latten geen kant meer op.
Maar op zwarte pvc latten een potloodlijntje zetten dat je ook ziet is geen evidente zaak, daarom de tijdelijke tape.
Eens alle latten geboord konden deze op hun plaats en kon ik het schuivend gedeelte afregelen om dan pas de moer van de schroefspindel vast te zetten. Op deze manier was er geen probleem om de zaak uit te lijnen, is wel nodig om een vlot draaiende schroefspindel over te houden.

Het schuivend multiplexpaneel moest ik voor het monteren ook voorzien van een bevestiging- en scharnierpunt voor de freesmachine, eens ingebouwd kan ik daar niet meer aan:p Het zijn allemaal details, maar alles samen kost het flink wat tijd om alles uit te voeren.
Een tijdje geleden een grote bus lijnolie meegebracht die speciaal "gemaakt" is voor het zoeten van blauwe steen, de lijnolie is iets dunner dan normaal en trekt zeer snel in het hout, 4 à 5 lagen op een uurtje is geen probleem, en op twee dagen is de olie volledig droog;) Ben dus een zeer tevreden gebruiker van het goedje.

Het toekomstige scharnierpunt voor de freesmachine.
CIMG5156.jpg

En om zeker te zijn dat het draadeind niet gaat meedraaien er maar een plaatje tegen gelast.
CIMG5157.jpg

Stellatten voorzien van ondiepe boringen.
CIMG5158.jpg

Zoiets dus.
CIMG5162.jpg

Het resultaat.
CIMG5164.jpg

Stelboutjes plaatsen.
CIMG5166.jpg

In de olie.
CIMG5169.jpg

CIMG5171.jpg
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ziet er erg mooi uit! Ik vroeg me wat dat ding is op de achtergrond op de laatste foto? Lijken wel twee grote lagers met een as ofzo?
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Wat een heerlijk vakmanschap om te zien! ik houd je project nauwlettend in de gaten en geniet van de foto's!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zat me af te vragen; bedenk je dit helemaal zelf of ben je geinspireerd door een soortgelijk freestafeltje wat je ergens hebt gezien?

Groet Willem
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Dat ding op de achtergrond is een grotendeels houten kopdraaibank met driefasige motor 2,5pk en Fu regelaar. Max draaidiameter =2m:p

Mooi ding! Ziet er robuust uit maarja dat moet ook wel met een draaidiameter van 2m! Heb je er ooit zo'n groot iets op gedraaid?
 

tuoh

Oud hout
Ik zat me af te vragen; bedenk je dit helemaal zelf of ben je geinspireerd door een soortgelijk freestafeltje wat je ergens hebt gezien?

Groet Willem

Willem,

De inspiratie komt ditmaal van een cnc bewerkingscentrum, en dan meer specifiek gebaseerd op de 5 assige freeskop:p als ik het geheel werkend krijg in hout word het een uniek stuk. Zo was het idee voor het schroefdraad frezen op de draaibank losweg gebaseerd op wat er bij een metaaldraaibank gebeurt. Dit alles omzetten in een functionerende houten machine, of een houten machineonderdeel is dan de uitdaging.

Het idee komt altijd wel ergens vandaan maar ik bewandel bij het bouwen niet graag plat getreden paden, daarom de soms onorthodoxe bouwwijze. Deze keuze houd wel in dat het eindresultaat nooit bij voorbaat gegarandeerd is, het is altijd afwachten of je mooie theorie het in de praktijk ook gaat waarmaken. Tot hier toe is dit wel altijd al het geval geweest maar dat kan ook puur toeval zijn natuurlijk;)
 

tuoh

Oud hout
Mooi ding! Ziet er robuust uit maar ja dat moet ook wel met een draaidiameter van 2m! Heb je er ooit zo'n groot iets op gedraaid?

De grootste diameter die ik hier al op gedraaid heb is 1400mm, dat was een tafelblad voor een tuinset, heb dus nog een groeimarge:p Tafelbladen met een brede houten rand errond frees ik niet, ik draai ze op maat eens de (veelhoekige)rand er rond gelijmd zit. Voordeel, ineens cirkelvormig draaien en de kopse kant afgewerkt en geprofileerd in één opspanning, met minder lawaai en stof dan met de (boven)frees, en nog een stuk sneller klaar ook:D
 

WR1944

Oud hout
.... De inspiratie komt ditmaal van een cnc bewerkingscentrum, en dan meer specifiek gebaseerd op de 5 assige freeskop:p als ik het geheel werkend krijg in hout word het een uniek stuk. Zo was het idee voor het schroefdraad frezen op de draaibank losweg gebaseerd op wat er bij een metaaldraaibank gebeurt. Dit alles omzetten in een functionerende houten machine, of een houten machineonderdeel is dan de uitdaging.

Het idee komt altijd wel ergens vandaan maar ik bewandel bij het bouwen niet graag plat getreden paden, daarom de soms onorthodoxe bouwwijze. Deze keuze houd wel in dat het eindresultaat nooit bij voorbaat gegarandeerd is, het is altijd afwachten of je mooie theorie het in de praktijk ook gaat waarmaken. Tot hier toe is dit wel altijd al het geval geweest maar dat kan ook puur toeval zijn natuurlijk;)

Dit komt erg overeen met m'n eigen benadering. Na 35 jaar in de metaal met veel staalconstructies "denk" ik bij houtconstructies langs de lijnen van staalconstructies. Dat is in veel projecten terug te vinden. Tot en met de schetsplaten om twee op elkaar aansluitende onderdelen op elkaar te fixeren. M'n laundry cart is daar een goed voorbeeld van.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?3906-Laundry-cart-ofwel-een-wasgoedkarretje
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ik geloof dat ik op youtube een keer zo een soort freestafel (met kantelbare as) gezien heb. Probleem is dat ik hem alleen vaag kan herinneren en dat ik dacht als ik ooit een freestafel maak komt er ook zo een kantelbare as op. Misschien dat een forummer weet welke ik bedoel?

Slimidee om hem ook van voor naar achter te laten schuiven. Zoals altijd; puik werk André! Wanneer ga je een boek schrijven?
 

tuoh

Oud hout
Om van een tafel(tje) te kunnen spreken heb je toch minimaal een stel poten en een blad nodig, het word tevens de kapstok om de freesmodule aan op te hangen. Daarom vandaag maar eerst al een deel van het onderstel aan elkaar gebreid, dan kan ik de komende dagen de rest er bij aanhangen:p
Eerst maar wat Populier geschaafd om het onderstel mee te gaan bouwen, en omdat de (schaaf)machine dan toch draaide ook maar ineens het hout voor een nieuwe voorsteven voor een roeigiek mee geschaafd ( zie topic bootbouw)
Na de nodige verbindingen aangebracht te hebben zitten er nu twee zijkanten van de freestafel (voorlopig) samen. Bij het ene (linkse) deel moet ik nu eerst de zijdelingse versteling gaan inbouwen waar dan op zijn beurt de reeds samengebouwde hoogteverstelling tegenaan komt. Eens deze twee op hun plaats kan het onderstel volledig in elkaar en kan ik werk (gaan) maken van het blad.

Geschaafd Populier.
CIMG5178.jpg

Pennen & gaten.
CIMG5185.jpg

Een zijkant van het onderstel.
CIMG5186.jpg

Wat zo ongeveer in elkaar komt te zitten.
CIMG5188.jpg

Een kijkje aan de achterzijde.
CIMG5191.jpg


En oeps, een nieuwe voorsteven!
CIMG5180.jpg
CIMG5181.jpg
 

tuoh

Oud hout
Het horizontaal schuivend gedeelte zit deels op zijn plaats, maar daar ging nog wat voorbereidend werk aan vooraf. Ook hier komt er aan voor- en achterzijde van de spindel een "drukstuk' in Ipé, nodig om het inlopen van het zachte Populier te vermijden. Alvorens deze stukken te kunnen bevestigen eerst het Populier opgeschaafd, bij schuren wolt het hout teveel op, terwijl geschaafd hout glimt als een spiegel;) Een scherpe schaafbeitel is wel een must om een aanvaardbaar resultaat neer te zetten.

Eens het Ipé op zijn plaats kon ik de gaten boren voor de spindel en daarna konden de zijkanten gelijmd worden. De glijbanen van het schuivend gedeelte zijn deels ingelaten in de stijlen, zo zitten deze onwrikbaar gepositioneerd, daar kan niks meer mee gebeuren in de toekomst:D
Morgen kan ik dan beide slede's koppelen, daarna moet ik nog een handwiel draaien voor de horizontale spindel en tevens een paar rondsels in Trespa, idem als die voor de verticale spindel.
Eens dit gebeurt is kan het hele onderstel ineen en komt de definitieve vorm stilaan te voorschijn:D

Drukstuk aangebracht en uitsparingen gezaagd voor de glijbanen van de slede.
CIMG5192.jpg

Nog een paar passende boringen erin.
CIMG5194.jpg

Voor en na het schaven.
CIMG5199.jpg
CIMG5200.jpg

Al deels gelijmd.
CIMG5198.jpg

Glijbanen gemonteerd.
CIMG5203.jpg

De linker buitenzijde.
CIMG5204.jpg

Klaar om beide te koppelen.
CIMG5208.jpg

Details.
CIMG5210.jpg
 

tuoh

Oud hout
Beide sledes zijn versmolten tot één geheel, en de tweede spindel zit ook al halvelings op zijn plaats.
Daarstraks ook het complete frame van het tafeltje samen gelijmd, kan het spul drogen tot morgen, en zo staat er nu toch al iets dat op een tafeltje begint te lijken:D

De tweede spindel op zijn plaats.
CIMG5212.jpg

Het onderstel verlijmd.
CIMG5213.jpg

CIMG5215.jpg

CIMG5216.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.