Een "raar" freestafeltje.

tuoh

Oud hout
Heel mooi gemaakt. Hoe kwam je op de inspiratie? Bestaat er al zoiets en heb je het nagemaakt, of is het een eigen verzinsel?

Het is een vrije interpretatie geworden van een bogenfreesapparaat op de grote verticale freesmachine:D De vorm is wel totaal anders maar de werkwijze is dezelfde gebleven, die andere vorm kon doordat de freesjes hier een stuk kleiner zijn, 18mm doormeter of 150mm doormeter scheelt wel wat, ook in constructie dus.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Yep, ik ben overtuigd��, dit is een hebbeding��.

Wat een extra mogelijkheden!

Weerom knap uitgedokterd en uitgevoerd ook, dit hele project!
Even een freestafeltje bouwen zegt ie��

Groeten,
Steven
 

tuoh

Oud hout
Ik snap die laatste utvinding niet (wat uiteraard aan mij ligt): omdat de frees en de lager niet op dezelfde aslijn zitten, gaan bogen toch verlopen bij het frezen? Recht frezen wordt overigens ook een hele opgave (van zodra het werkstuk die 'vette' rolgeleider is gepasseerd). ..........

Nee hoor, de bogen gaan niet verlopen, wanneer het rollagertje de "echte" boog volgt creëert de frees zelf een boog met een andere straal, en dit gaat gewoon automatisch:D Daar hoef je dus als gebruiker je hoofd niet mee te breken:p

Ik heb het al eens geschreven maar zal het nog eens herhalen omdat het belangrijk is: dat "vette" lager zit er enkel als er bogen moeten gefreesd worden, en dient enkel om bij het inzetten van het werkstuk hier steun aan te geven tot dat werkstuk zelf steun vind tegen het rollagertje boven de frees. Gebruik je geen "eerste" steunpunt dan kan het werkstuk bij het inzetten wegklappen!!
Voor het frezen van rechte stukken word dit apparaat niet gebruikt, er zit dan een gewone haakse geleider op de tafel, is te zien een paar pagina's terug in dit topic.

Binnenkort moet ik een stel gebogen glasroeden maken met het freestafeltje, dat word dan meteen het geschikte moment om er een filmpje van te maken, de werking word dan wel duidelijker.
 

tuoh

Oud hout
Zo, de laatste dingetjes zijn ook aangepast, vleugelmoeren om sneller te kunnen verstellen en nog wat gaten geboord voor het steunlager.
CIMG5595.jpg
CIMG5584.jpg

Ook maar een plaatsje gezocht voor alle onderdelen die ik niet direct nodig heb.
CIMG5590.jpg
CIMG5591.jpg

En finaal, klaar voor het echte werk.
CIMG5592.jpg

Alles wat erop moet zitten zit erop en voorlopig heb ik ook geen verdere bouwplannen meer, de citroen is uitgeperst:p Als het tafeltje een poos in gebruik is zal de praktijk wel uitwijzen wat, of waar, er nog wat moet gewijzigd of bijgemaakt worden. Hiermee gaan we dus de komende klussen te lijf, te beginnen met diverse gebogen glasroeden voor het te restaureren stuurhuis.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Nee hoor, de bogen gaan niet verlopen, wanneer het rollagertje de "echte" boog volgt creëert de frees zelf een boog met een andere straal, en dit gaat gewoon automatisch
Mja, het is hier dat we het dus niet eens zijn :). Zolang het werkstuk zowel de kleine lager als de vette lager raakt, is er geen probleem (enfin, het is verwaarloosbaar), maar van de moment dat je werkstuk 'de vette lager' verlaat, zal je toch een zeer stabiele hand moeten hebben om dezelfde 'boog' te blijven volgen. Als je gaat 'roteren', verandert namelijk de 'freesdikte' (WR1944 noemt dit de freesdiepte, maar dat vind ik verwarrend omdat voor mij 'diepte' is hoe ver de frees uit het werkblad steekt, terwijl ik met 'dikte' de offset tussen de frees en de kleine lager bedoel). En ja, ik wéét dat ik het vakjargon niet beheers :lol:

Trek het anders eens a la limiet. Loop met een rechte plank onder -45* voorbij de opstelling, dan onder 0*, dan onder +45* (enfin, drie maal op een andere zijde eh grapjassen!). Bij +/-45 haal je de helft (1) van de 'freesdikte' weg, bij 0* haal je de volledige "freesdikte" weg. Enfin, ik wilde a la limiet: bij 90* haal je zelfs helemaal niks weg :lol:

[td;dr]: lager en frees zitten niet op zelfde as, dus bij "volgen" kunnen beiden onmogelijk dezelfde boog creeren - ze hebben namelijk niet hetzelfde middelpunt.

Maar bon, met vast hand (terwijl je virtueel de 'vette lager' blijft volgen), zal dit geen zichtbare afwijkingen opleveren.


(1) mijn driehoeksmeetkunde is een verdwenen herinnering (ik weet dat ik het geweten heb, m.a.w.); het zou dus net zo goed 1/3 of 2/3 kunnen zijn ipv 1/2. Zowel de sin als de cos van 45* zijn 0,5 toch? Of allebei 2/3? AAAAaaaaarrrrgggghhhhh


***Gaat een cirkel zitten tekenen en diagonalen projecteren op de X- en Y-as****
 
P

Pel

Guest
@Jimbo, het is het lager, niet de lager, maar ik maak ook taal fouten daar niet van:).

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Mja, het is hier dat we het dus niet eens zijn :). Zolang het werkstuk zowel de kleine lager als de vette lager raakt, is er geen probleem (enfin, het is verwaarloosbaar), maar van de moment dat je werkstuk 'de vette lager' verlaat, zal je toch een zeer stabiele hand moeten hebben om dezelfde 'boog' te blijven volgen. Als je gaat 'roteren', verandert namelijk de 'freesdikte' (WR1944 noemt dit de freesdiepte, maar dat vind ik verwarrend omdat voor mij 'diepte' is hoe ver de frees uit het werkblad steekt, terwijl ik met 'dikte' de offset tussen de frees en de kleine lager bedoel). En ja, ik wéét dat ik het vakjargon niet beheers :lol:
Je "diepte" word altijd de hoogte genoemd en de "freesdiepte" is in feite hier het "offset"
Trek het anders eens a la limiet. Loop met een rechte plank onder -45* voorbij de opstelling, dan onder 0*, dan onder +45* (enfin, drie maal op een andere zijde eh grapjassen!). Bij +/-45 haal je de helft (1) van de 'freesdikte' weg, bij 0* haal je de volledige "freesdikte" weg. Enfin, ik wilde a la limiet: bij 90* haal je zelfs helemaal niks weg :lol:

[td;dr]: lager en frees zitten niet op zelfde as, dus bij "volgen" kunnen beiden onmogelijk dezelfde boog creeren - ze hebben namelijk niet hetzelfde middelpunt.

Maar bon, met vast hand (terwijl je virtueel de 'vette lager' blijft volgen), zal dit geen zichtbare afwijkingen opleveren.


(1) mijn driehoeksmeetkunde is een verdwenen herinnering (ik weet dat ik het geweten heb, m.a.w.); het zou dus net zo goed 1/3 of 2/3 kunnen zijn ipv 1/2. Zowel de sin als de cos van 45* zijn 0,5 toch? Of allebei 2/3? AAAAaaaaarrrrgggghhhhh


***Gaat een cirkel zitten tekenen en diagonalen projecteren op de X- en Y-as****


Het frezen tegen een lagertje zoals hier bedoeld gaat zonder problemen hoor, je moet er als bediener gewoon voor zorgen dat je werkstuk het lager altijd op dezelfde plaats blijft raken ( daar heb je dat tweede lager niet voor nodig) De hoek waaronder het werkstuk dit lagerpunt raakt is enkel in theorie belangrijk. In de praktijk zijn de afwijkingen verwaarloosbaar, bij een juist gebruik kan dit een mogelijke maatafwijking geven van misschien 0,1mm. Het vraagt van de gebruiker enkel wat feeling om de hoekafwijking binnen de perken te houden, maar dat leer je op 5min;)
Het systeem word al tientallen jaren gebruikt in de dag dagelijkse praktijk, en voor de gecompliceerdste werkstukken, zonder enig probleem;) Heb hier ooit eens een filmpje gepost waarbij ik met zo een bogenfreesapparaat een tafelblad gemaakt heb waarbij drie gebogen delen worden samengevoegd met tand en groef tot één geheel.

Kijk eens goed naar wat hier gebeurt, het is de gebruiker die er voor zorgt dat de "hoek" altijd min of meer hetzelfde blijft;)

 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Alstublieft, André duidelijker kun je het niet uitleggen, een veer en groef gewoon op een aanslagpunt op de frees mooi gedaan en precies passend, chapeau.

Groet Pel.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ah maar dan zijn we het er dus over eens dat de gebruiker de diepte (weer wat geleerd) moet vrijwaren 'uit de vrije hand'. In het filmpje zie je dit zeer goed. De mal wordt altijd loodrecht op de freesas gehouden.


(BTW, het is 0,707 of "wortel nul comma vijf" dat onder 45* wordt weggehaald. Ja, ik heb het opgefrist :lol: )
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Houtbewerken is een veelomvattend vak, de techniek van het frezen van "gebogen vormen" op de "losse top" hoort daar dus ook bij. Soms vergeet ik wel eens dat een bepaalde techniek niet door iedereen gekend is, daarom is mijn uitleg al eens aan de summiere kant. Echter, nu zal het voor iedereen wel duidelijk zijn waar aandacht aan moet geschonken worden bij deze bewerking:D

Met een "losse top" bedoelen we in feite een verticale freesmachine zonder langsgeleider, maar met enkel de as boven het blad en daarop een frees. Vroeger was dit enkel een as met een topiemes erin:p Dan werd de as gebruikt als "lagertje".
 
Laatst bewerkt:

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Houtbewerken is een veelomvattend vak, de techniek van het frezen van "gebogen vormen" op de "losse top" hoort daar dus ook bij. Soms vergeet ik wel eens dat een bepaalde techniek niet door iedereen gekend is, daarom is mijn uitleg al eens aan de summiere kant. Echter, nu zal het voor iedereen wel duidelijk zijn waar aandacht aan moet geschonken worden bij deze bewerking:D

Met een "losse top" bedoelen we in feite een verticale freesmachine zonder haakse geleider, maar met enkel de as boven het blad en daarop een frees. Vroeger was dit enkel een as met een topiemes erin:p Dan werd de as gebruikt als "lagertje".

tuoh, ik lees hier juist iets zeer belangrijk.
Je weet dat ik van plan ben om dit systeem te bouwen voor alu te frezen. Ik wil ook de lager even groot hebben als de frees maar dit is niet zo simpel omdat ik met cnc frezen zit van 8mm (vind daar maar een lager voor). Kan ik werken met een as in plaats van een lager?
 

tuoh

Oud hout
Oh ja, je hoeft niet echt een lagertje te hebben om tegenaan te lopen, een stukje (RVS)rondstaal werkt even goed. Het gaat wel altijd een probleem zijn om dat stukje staal of dat lagertje perfect uit te lijnen op de onderzittende frees vrees ik. De tolerantie's zijn zeer miniem op die manier.
 

Rossi 46

Actieve deelnemer
9 apr 2013
142
0
Oh ja, je hoeft niet echt een lagertje te hebben om tegenaan te lopen, een stukje (RVS)rondstaal werkt even goed. Het gaat wel altijd een probleem zijn om dat stukje staal of dat lagertje perfect uit te lijnen op de onderzittende frees vrees ik. De tolerantie's zijn zeer miniem op die manier.

Daar weet ik een perfecte truk voor.
Thd dude
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Ik zat wat te mijmeren over het verbeteren van mijn “freestafeltje”, een trespaplaat met een frees eronder aan de werkbank geschroefd.... Toen dacht ik weer aan dit geweldige topic van André (Tuoh), heb het weer eens ter inspiratie doorgelezen en dacht dat het wel waard is om in deze gezapige forumtijden weer eens naar voren te halen. Veel plezier met het lezen ervan:)

Fons
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
persoonlijk zou ik het kleine lagertje vervangen door een grotere houten iets ovale vorm
hoe kleiner de straal van de boog hoe kleiner de benodigde ovaal.

de tweede lager is niet nodig maakt het alleen moeilijker
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Ik zat wat te mijmeren over het verbeteren van mijn “freestafeltje”, een trespaplaat met een frees eronder aan de werkbank geschroefd.... Toen dacht ik weer aan dit geweldige topic van André (Tuoh), heb het weer eens ter inspiratie doorgelezen en dacht dat het wel waard is om in deze gezapige forumtijden weer eens naar voren te halen. Veel plezier met het lezen ervan:)

Fons

Fons! Held! Bedankt voor het oprakelen van dit prachtige topic dat maar weer eens bewijst wat voor een ENORME VAKMAN André is!

@Mods (Jaap, Jefmen) deze freestafel deluxe mag wat mij betreft met stip bovenaan in de eregallerij!
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Volgens mij heeft Touh het briljante frees- /bankje/tafeltje/ goocheldoos nog niet in actie gefilmd met de oneindige toepassingsmogelijkheden.
Dus touh een mooie film van minstens een uur !
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Verdaait mooi gemaakt. (Ik zie geen passende smiley. Dus dan maar zo; klap, klap)
Ik hoop dat ik volgend jaar met kerstmis ook 2 gouden rechterhanden krijg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.