Eerste blokschaaf gekocht

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
ik ben juist benieuwd naar jouw ervaringen :) jij hebt m gekocht. Tis een mooi schaafje om te zien. geen ervaring met het merk.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Juuma is gelijkwaardig en deze schaven worden onder diverse merknamen aangeboden. Een tweetal in gebruik. Koop ze zelf bij finetools, met de naam juuma. Prima kwaliteit prijsverhouding. Zool van de schaven waren glad en haaks vanaf de zijkant van de schaaf. Beitels wel bijgewerkt met waterstenen.
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Knutselaertje zal hier zeker mijn ervaring met je delen. Schaafie is nu nog onderweg en hoop hem morgen binnen te krijgen. Goed om te horen dat bij de Juuma schaven de zool en de zijkant haaks zijn, want volgens mij vallen ze inderdaad allemaal onder het merk Quangsheng. Hoewel per merk (Peaktool, Dick, Juuma, Woodriver) toch wel kleine verschillen zijn in uiterlijk en prijs.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Deze heb ik 3 weken geleden aangeschaft. Heel fijn schaafje, ligt lekker in één hand, goed kops hout mee te schaven en prima instelbaar. Ik heb wel de beitel op mn watersteen nageslepen, dat scheelde aanzienlijk.
goede koop dus.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Thom schaven met zolen die niet vlak zijn komen wel meer voor bij alle merken. Ik heb jaren lang clifton schaven verkocht en heb er twee terug gekregen met een niet vlakke zool. Dit is allemaal opgelost. Je mag verwachten dat kwaliteits schaven vlak zijn. Ik heb ook nooit gesnapt dat Stanley ermee wegkomt. Zal wel historisch zo gegroeid zijn dat men niet beter weet. Als je een snijplank die nieuw krom is gaan we toch ook niet accoord.
Toch een mooie aankoop. Ik heb een voorloper van dat merk. Via baptist.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Iemand ervaring met dit merk en type schaaf?
Dag,
Ja, ik heb dezelfde schaaf. Zijnde een kopshoutschaaf is hij bedoeld voor fijn werk, ook als het te schaven hout niet kops is. De schaaf ligt heerlijk in de hand en valt nauwkeurig in te stellen. Hoewel hij wat weinig massa heeft, gebruik ik hem soms ook wel op de futselplank. Off-topic, maar voor de laatste toepassing beter geschikt, gebruik ik op de futselplank tegenwoordig de Dick Low Angle Jack Plane nummer 62.
Maar een goed schaafje, dat is zeker!
Hartelijke schaafgroeten,
Rob
 

thomdebom

Actieve deelnemer
19 nov 2014
69
0
Ondertussen het schaafje in me bezit. De zool is vlak en de zijkanten haaks. Het bed waar de beitel op ligt zitten wel wat machinesporen op en is wat ruw. De verstelbare mond opening moest ik met de knop voorop opendraaien en even naar beneden drukken om hem te verstellen. De diepte van de beitel is heel makkelijk en soepel te stellen mits die niet te strak staat afgesteld :)

De beitel was niet scherp en niet perfect vlak. Heb eerst met de rulertrick de achterkant van de beitel op 1000 grit watersteen geslepen en toen de achterkant over de gehele breedte vlak was op een 6000 grit watersteen gewet. Hierna de hoek in me beitelhouder bepaald. Deze afgetekend op een plankje en iets over de afgetekende lijn een stop gezet, waardoor er een microbevel ontstaat. De microbevel eerst op de 1000 grit watersteen geslepen en toen gewet op de 6000 grit watersteen. Als laatste nog even de achterkant over de 6000 grit watersteen gehaald en toen voor het eerst een beitel zo scherp dat ik er mijn armhaar mee kan scheren :)

Uiteraard een gedenkwaardig moment dus een fotoje kon niet achterblijven. ;)

GOPR1671.jpg
 
Laatst bewerkt:

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Hoi Thom,

Ik heb laatst nog ergens gelezen dat de ruler trick niet wenselijk is om toe te passen bij een schaaf waarbij de vouw omhoog ligt.
Dit heeft te maken met dat de vlakke kant, die naar beneden ligt, lichtjes omhoog komt te staan. Hierdoor ligt deze niet meer vlak op het schaafbed en kan de beitel gaan trillen bij het schaven.
Zoals gewoonlijk zijn er meerdere wegen naar Rome en ben ik benieuwd naar de mening van andere forumleden over dit onderwerp.

Groeten,

Martin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.