Kubus draaien

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Op het internet circuleren nogal wat filmpjes over het draaien van een kubus die met twee hoekpunten ingespannen wordt tussen de centers.
Na het zien van dit filmpje en ook deze heb ik gemerkt dat het aftekenen en zagen voor de centerpunten nogal omslachtig en niet zo eenvoudig is.
Nauwkeurig meten, aftekenen en zagen op zich is geen overkomelijk probleem, maar voor ieder nieuw draaiwerk moet dit herhaald worden en het resultaat (scherpe, even hoge punten) hangt volledig af van de nauwkeurigheid waarmee dit gebeurd.

Men kan dit oplossen door eenmalig nauwkeurig te werken bij het maken van hulpstukken.
Met bovenstaande methodes is het de bedoeling om na het zagen een gelijkzijdige driehoek over te houden en daarvan het middelpunt te bepalen.
Als men die werkwijze omkeert en de hoekpunten in een gelijkzijdige driehoek plaatst bekomt men hetzelfde resultaat.

Voor de kant van de as heb ik een hulpstuk uit aluminium gemaakt met een M33 schroefdraad en in het center een driehoek uitgewerkt via boren en vijlen. De losse kop zijde is gemaakt van een oud meedraaiend center en eveneens een geboord en gevijld aluminium hulpstuk.

ay0qrs.jpg


x2tk7m.jpg


fusys9.jpg


fyn4sy.jpg




Met dit als resultaat

o59nvr.jpg


261dyjl.jpg


ak8t9i.jpg



Voor velen zal het moeilijk lijken om te na maken maar het kan ook veel eenvoudiger.
Een stukje aluminium, kunststof of eventueel hardhout ingespannen in de klauwplaat werkt net zo goed. Hoeft slechts een paar mm dik te zijn.
Voor de losse kop volstaat een meedraaiend hol center.

Groeten,
Paul
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb deze exemplaren al eerder live gezien van onze collega Paul en ik moet zeggen dat het juweeltjes zijn.
Paul heeft ze aan mij meegeven om in Zwolle te tonen aan het publiek. Velen onder jullie hebben ze waarschijnlijk al bewonderd waarvan ze nu niet beseffen dat ze erop gekeken hebben.
Hij wou al eerder plaatjes plaatsen, maar nu hij al tijdje met pensioen is heeft hij tijd gevonden.
Mocht hij nog loontrekkende zijn, dan had hij misschien meer tijd om werkstukken te plaatsen. Ja dat pensioen gedoe is wat.

Groetjes collega van Didier Sirjacobs.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.