Welke houtlijm gebruiken jullie?

paulus57

Nieuw lid
13 dec 2015
15
0
ik bedoel de testen.

die kan je overal wel vinden lijkt me google is je grootste vriend toch ? ;-)

hier een paar linkjes om mee te beginnen :

http://www.titebond.com/testing_specifications.aspx

http://www.titebond.com/Libraries/LiteraturePDFs/FF681_TBIIIUltimateBrochureTB.sflb.ashx

plus dat daar erg veel houtbewerkers in o.a USA titebond 111 ( groen ) gebruiken en daar ook met vele lof over spreken ( de meest bekende op youtube )

als ik meer info voor je tegen kom dan plaats ik dat hier
 
Laatst bewerkt:

paulus57

Nieuw lid
13 dec 2015
15
0
"Wij van wc Eend adviseren Wc Eend", de meeste Youtube ers zijn Amerikanen dan is het niet zo verwonderlijk dat ze Tintebond gebruiken denk ik dan, wat niet wil zeggen dat de Europese merken minder goed zijn.

kijk , ik zeg niet dat Europeesche merken niet goed zouden zijn, doordat ik zelf aan het zoeken was, veel gelezen, veel bekeken, naar een goedehout lijm , kwam ik zelf uit op de titebond serie.
waarom denk je dat het niet zo verwonderlijk is dat die amerikanen titebond gebruiken? ook zij spreken er met veel lof over en laten we eerlijk zijn er zitten er erg veel goede houtbewerkers tussen, en dan lijkt het me niet meer dan logisch om een goede verlijming te doen dan een of andere flutbrouwsel van welk merk dan ook ;-)

oke het kost dan wel wat maar dat neem ik dan voor lief als mijn verbinding dan ook goed verlijmd is ,

En het is nu eenmaal zo smaken verschillen
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
"Wij van wc Eend adviseren Wc Eend", de meeste Youtube ers zijn Amerikanen dan is het niet zo verwonderlijk dat ze Tintebond gebruiken denk ik dan, wat niet wil zeggen dat de Europese merken minder goed zijn.
ik had er al zo'n vermoeden van:rolleyes:
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
In mijn beleving is Titebond wat 'stroperiger' dan bijv. Bison, Den Besten, ander lokaal spul, wat het wat makkelijker in gebruik maakt bij gecombineerd horizontaal/verticaal lijmwerk. Bij het insmeren zie je ook niet zo sterk de 'filmvorming' die onze witte lijmen kenmerkt. Heb trouwens geen idee of dat met een andere samenstelling te maken heeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: sibejan

hurck

Nieuw lid
16 jan 2014
19
0
kijk , ik zeg niet dat Europeesche merken niet goed zouden zijn, doordat ik zelf aan het zoeken was, veel gelezen, veel bekeken, naar een goedehout lijm , kwam ik zelf uit op de titebond serie.
waarom denk je dat het niet zo verwonderlijk is dat die amerikanen titebond gebruiken? ook zij spreken er met veel lof over en laten we eerlijk zijn er zitten er erg veel goede houtbewerkers tussen, en dan lijkt het me niet meer dan logisch om een goede verlijming te doen dan een of andere flutbrouwsel van welk merk dan ook ;-)

oke het kost dan wel wat maar dat neem ik dan voor lief als mijn verbinding dan ook goed verlijmd is ,

En het is nu eenmaal zo smaken verschillen
Ze gebruiken het daar veel omdat het in elke grote keten vlot verkrijgbaar is. Neem er dan ook nog eens bij dat heel veel youtubers die het over houtbewerken hebben Amerikanen zijn (en dikwijls gesponsord worden) en dan krijg je toch al een iets ander beeld.
Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het geen goede lijm is. Ik heb hem ook gebruikt, maar ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik echt verschil merk met lijmen die je hier in bouwmarkten, houthandels kan kopen.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
[..] Wel fors verschil met 1,89 euro. Enige is wel dat de Pattex van de Action in witte potten zit, en bij de normale bouwmarkt in gele potten.
Als henkel zijnde zou je toch je best doen, om de mindere kwaliteit in de witte potten te stoppen dan.

Iemand die ervaring heeft met beide?
[..].. zou zeggen voor 1,89 euro test eens die lijm van de action :) [..]

Omdat elders weer de action lijm tersprake kwam, herinnerde ik me deze conversatie nog. Nu zijn inprincipe alle PVA lijmen wel prima, mits je het goed gebruikt, tis ook weer geen rocketscience :)

Inmiddels heb ik een potje aangeschaft en enkele zaken gelijmd, het verbaast me wel dat niemand verschillen merkt, en ze regelmatig hetzelfde genoemd worden.

Ik heb beide eens naast elkaar gehouden en ze ruiken anders, de gele fles naar wat ik ken als houtlijm, de action meer naar van die doorzichtige lijm :)confused:).
De actionlijm is ook wat dunner wat iets anders verwerken is. Mogelijk is mijn gele potje, dat voor 3/4 leeg is, door het gebruik "ingedikt", en dat dat het verschil verklaard.

Enige negatieve wat ik heb ondervonden is dat bij het verlijmen van 2 plaatjes triplex (15x15cm, op elkaar), de aanvangshechting niet echt fantatisch was. Ik met enkele klemmen erop, veel squeeze-out had, en op verschillende plekken dus geen hechting ondanks goede verdeling van de lijm, met een stel extra klemmen (toch wel 8 stuks) en wat houtjes ertussen om druk te verdelen was dat op gelost. Ik heb het overnacht laten staan, en heb nu een prima verlijming. Nu hoor ik jullie al zeggen, slecht triplex, en dat is ook zo. Maar enige weken eerder een vergelijkbaar stuk gedaan toen nog met de andere fles en daar had ik dat toch echt niet.

In Joliens klemtijd topic over deze lijm, werd al vermeld dat er geen klemtijd vermeld werd op de verpakking, ook ontbrak informatie over volatile stoffen op de verpakking van de action lijm.
Dit bevestigt mischien wel mijn bevindingen betreffende aanvangshechting, en de andere geur (= ander oplosmiddel) tov de duurdere pattexlijm?

Dus niet verkeerd, maar wel ff realiseren dat het wat anders verwerkt imho. En dat je in het begin ff netjes moet klemmen.
Iemand anders misschien juist voordelen gevonden tov de dure Pattex, los van de prijs ofcourse:eek:?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Nav dit topic net n potje gehaald. Ga na de koffie de poten van mijn ombouw verlijmen. Hoewel de oude (Bison) nog niet op, wil ik het wel uitproberen. Ga één kan met Pattex wit en de andere kant met Bison doen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Als ik zie hoe weinig lijm ik in totaal verbruik, terwijl ik bijna dagelijks in mijn werkplaats aan het werk ben met meubelmaken, dan ga ik niet zuinig doen en koop een goede lijm (Fencken, Bison, Tite Bond) zodat ik ik zeker weet dat mijn verbindingen hun kwaliteit behouden. Overigens gooi ik uiteindelijk meer lijm weg vanwege de houdbaarheidsdatum dan ik verbruik, misschien toch maar wat kleinere verpakkingen kopen.:confused:


Fons
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Nav dit topic net n potje gehaald. Ga na de koffie de poten van mijn ombouw verlijmen. Hoewel de oude (Bison) nog niet op, wil ik het wel uitproberen. Ga één kan met Pattex wit en de andere kant met Bison doen.
Ha Hunto ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn. Alhoewel het me niet lijkt dat het problemen geeft oid met gewoon nette verbindingen.

Als ik zie hoe weinig lijm ik in totaal verbruik, terwijl ik bijna dagelijks in mijn werkplaats aan het werk ben met meubelmaken, dan ga ik niet zuinig doen en koop een goede lijm (Fencken, Bison, Tite Bond) zodat ik ik zeker weet dat mijn verbindingen hun kwaliteit behouden. Overigens gooi ik uiteindelijk meer lijm weg vanwege de houdbaarheidsdatum dan ik verbruik, misschien toch maar wat kleinere verpakkingen kopen.:confused:


Fons
tja bij mij gaat een pot van 250gram ook best lang mee :p was vooral benieuwd of er verschil merkbaar is, ook omdat de fles zo precies hetzelfde is op de kleur na.
Ik ben niet perse negatief erover, PVA is gewoon goede houtlijm in principe. Ik maak mn beide potjes leeg en dan zien we wel weer, maar als ik eerlijk ben neig ik toch wel naar mn gele fles.
Houtlijm hoort sowieso gewoon in een gele fles te zitten, en geen flauwekulletjes :p

In de bijlage de test van Fine Woodworking.

jaap

Bekijk bijlage 46662

Dank voor de link Jaap, heb ff de tabel en de conclusie gelezen mooi om te zien dat de winnaars de "simpele" PVA lijmen en de oldskool huidenlijm zijn (vooral op open porige soorten).
Zo zie je maar weer dat ze vroeger ook wisten waar ze mee bezig waren, en dat dan ook nog eens mileuvriendelijker.
 

Martijn.

Actieve deelnemer
15 okt 2014
69
0
zat laatst naar een amerikaans filmpje te kijken over reparaties van hout. Dan als voorbeeld dat je uit massief hout een stukje weg stoot. Dan pakte de youtuber daar CA lijm met activator voor. Wij kennen dat hier denk ik als BisonBond dus eigenlijk secondelijm met activator. Nou heb ik dat spul wel eens gebruikt met glasvezelproducten eigenlijk om het even op zn plek te houden om er dan een mooie kwam pasta tegenaan te zetten en die dan vast te zetten met chopped strands. Maar deze youtuber gebruikte het om losse chips vast te lijmen. Hebben jullie dat wel eens geprobeerd en werkt dat?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Gisteren zowel de Bison als de Pattex gebruikt. Ik heb geen substantiële verschillen kunnen waarnemen. Het ruikt wellicht iets anders, de ene is idd wellicht iets dunner (zelfde euvel als bij Robert mbt de bijna lege Bison).
Ik kan mij ook niet voorstellen dat er substantieel verschil in zit. Het zijn beide D3 lijmen, dus daar zal het niet aan liggen. Wat mij wel opviel gisteren, en daarom beide potten vandaag even er bij gepakt, was de waarschuwing die wel op de Pattex stond en niet op de Bison.

"waarschuwing. Veroorzaakt ernstige oogirritatie. Buiten bereik van kinderen houden......"

indien deze waarschuwing voor de Bison niet geldt, weet ik wel wat ik doe!
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
zat laatst naar een amerikaans filmpje te kijken over reparaties van hout. Dan als voorbeeld dat je uit massief hout een stukje weg stoot. Dan pakte de youtuber daar CA lijm met activator voor. Wij kennen dat hier denk ik als BisonBond dus eigenlijk secondelijm met activator. Nou heb ik dat spul wel eens gebruikt met glasvezelproducten eigenlijk om het even op zn plek te houden om er dan een mooie kwam pasta tegenaan te zetten en die dan vast te zetten met chopped strands. Maar deze youtuber gebruikte het om losse chips vast te lijmen. Hebben jullie dat wel eens geprobeerd en werkt dat?

Niet geprobeerd, maar mijn tungolie was op en toen kwam ik toevalligerwijs hier op: http://www.meubelrestauratieshop.nl/contents/nl/d31_lijm_01.html
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
De gewone Pattex lijm bij de action? Pattex is toch gewoon een tamelijk duur merk als bison of zie ik dat verkeerd? Ik vind de fles van pattex prettig daarom neem ik deze ipv Bison. Maar dan altijd "gewoon duur" bij de bouwmarkt...

Robert Hardwoodie, Heb jij nog zo'n gele fles Pattex staan?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.