Welke houtlijm gebruiken jullie?

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Hallo medehoutbewerkers,

Ik maak veel 'dingen' van hout en daarbij gebruik ik lijm,
op dit moment gewoon lijm van de Action wat volgens mij prima is, witte potjes, blauwe dop. Klein, maar prima prijs.
Als ik echter youtube filmpjes bekijk, dan zie ik ze regelmatig werken met veel grotere flessen en een roller.
Nu ga ik binnenkort waarschijnlijk ook meer met hout en lijm doen (grotere oppervlaktes), maar ben daardoor benieuwd,
waar halen jullie de normale houtlijm? Gewoon bij de 'normale' winkels als praxis/gamma/action,
of zijn er andere adressen waar ik ook eens zou moeten kijken?
Ik ben benieuwd,
groetjes,
Fred.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik gebruik de gele flessen van Bison. Witte D2 houtlijm. Gekocht bij de Karwei/Bouwmaat/Gamma.
En tot nu toe heeft er nog nooit iets los gelaten.

Maar de laatste twee jaar lees ik steeds meer over huidenlijm en beenderlijm. En ik ben daar wel benieuwd naar.
Tevens wil ik ook gaan proberen om verbindingen zo te maken dat ze zonder lijm vast blijven zitten.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Bison d3 of d4, maar ik heb laatst bij de Action pattex houtlijm gekocht voor minder dan helft van de prijs van de Bison en die werkt prima! Ik merk zelf geen wezenlijk verschil behalve dat de droogtijd minder is maar dat is juist wel voordelig.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
De gewone Pattex lijm bij de action? Pattex is toch gewoon een tamelijk duur merk als bison of zie ik dat verkeerd? Ik vind de fles van pattex prettig daarom neem ik deze ipv Bison. Maar dan altijd "gewoon duur" bij de bouwmarkt...
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
De gewone Pattex lijm bij de action? Pattex is toch gewoon een tamelijk duur merk als bison of zie ik dat verkeerd? Ik vind de fles van pattex prettig daarom neem ik deze ipv Bison. Maar dan altijd "gewoon duur" bij de bouwmarkt...

Ja het is echt zo! was er zelf verbaasd over maar heb er nu al aardig wat potjes gehaald. Enige nadeel is dat de voorraad vaak minimaal is.(tenminste bij de action bij mij in de buurt)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.840
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Je loopt potentieel wel het risico dat die Pattex bij de A.C. tion tegen het eind van zijn shelf life aan loopt - zo werkt de A.C. tion en ik zou ook niet verwachten dat Pattex normaliter dit soort retailkanalen bedient. Ik zou in elk geval de kleine lettertjes op een flesje Pattex dat je bij de A.C. tion in het schap ziet staan lezen voordat je het in je mandje mikt...
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Van alles gebruikt: Bison van de Gamma, Titebond van Baptist, tussendoor een flink aantal potjes bij de Action vandaan gehaald. Eerst hadden ze daar gele potjes, weet het merk niet meer. In de kleine lettertjes op de achterkant stond de fabrikant: Frencken. Is prima spul. Nu hebben ze inderdaad Pattex D3. Ook prima. Shelf life is geen probleem, het potje dat ik net leeg heb had een datum: 15-01-2020...
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Interessant! Gauw weer eens bij Action kijken!
Maar je ziet op YouTube filmpjes inderdaad regelmatig allerlei handig uitziende (navulbare) lijmflessen met een aangebouwde dispenser, kwast, rollertje of kussentje. Is zoiets ook in NL te koop? Hoe bevalt dat? Kan me voorstellen dat de lijn uitdroogt en de boel verstopt, maar zou wel eens wat praktijkervaring willen horen.

Zelf giet ik voor grotere oppervlakten de lijm meestal over in een bidon met een 'sportdop' (zo'n ding wat je normaal met je tanden opentrekt er aan lurkt en dan weer dichtdoet). Dan spuit ik de (soms ietsiepietsie verdunde) lijm over het oppervlak en verdeel het met een breed plamuurmes. Kan vast handiger (en met minder knoeien) maar het gaat wel snel en dat is (soms) belangrijk.
 
Laatst bewerkt:

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
609
57
Provincie Zeeland
Ik gebruik ook action lijm. Tot nog toe alleen maar positieve ervaringen mee gehad, absoluut een goede prijs-kwaliteits verhouding.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Je loopt potentieel wel het risico dat die Pattex bij de A.C. tion tegen het eind van zijn shelf life aan loopt - zo werkt de A.C. tion en ik zou ook niet verwachten dat Pattex normaliter dit soort retailkanalen bedient. Ik zou in elk geval de kleine lettertjes op een flesje Pattex dat je bij de A.C. tion in het schap ziet staan lezen voordat je het in je mandje mikt...

Henk dat zou je mogen verwachten. Maar niet altijd. Als, er hoe zal ik het zeggen, Amerikaanse managers komen in zo'n bedrijf dan is de handel de sjaak. Ik heb eens van stanley gehoord dat ze aan lidl achtige bedrijven meer verkochten dan de hele ijzerhandel in Nederland tezamen in een jaar. En dat met enkele artikelen. Er gaat in een keer pallets vol naar de action.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Gauw maar is bij de action kijken. Is de lijm daar ook waterbestendig? In iedergeval heb goei ervaringen met de mod podge om foto's op hout over tebrengen. Dus dit zal ook wel goed zijn.
Hoe spreiden jullie de lijm netjes en gelijkmatig uit? Gewoon met een normale roller of zijn er nog speciale truckjes?
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Als ik thuis ben zal ik ook eens kijken naar de houdbaarheidsdatum, daar heb ik eigenlijk nooit naar gekeken,
tot nu toe ben ik er ook erg tevreden over, maar vind het 'veel verpakking, voor weinig lijm'. Maar goed, als dat nog steeds goedkoper is dan andere grotere verpakkingen...
Dank voor de reacties!
 

WR1944

Oud hout
Ik gebruik Titebond III en dat is hier één van de gangbaarste soorten. Bij de Home Depot is een fles van even onder de halve liter $8. Het bevalt me goed. Met het recentelijk uit elkaar halen van laden die ik bijna 3 jaar geleden heb gemaakt kon ik goed merken dat de lijm erg goed houdt. Ik had een flinke kluif aan het verwijderen van de lijmresten.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Hier ook tevreden van de houtlijm van de action .. al hebben ze soms 2 versies .. ene wat duurder dan andere .. maar beide uit de "Henkel' fabriek ..
De Ponal is blijkbar henkel .. de Lero staat er niet echt Henkel op ..is iets nederlands

Ik had ook in een lokale dhz grote potten paracol D3 gezien en niet duur ( denk 6-7 euro )

http://www.dl-chem.com/functions/product.asp?pcat=1&pitem=32&lid=107&pnav=;21;

http://shop.vermeersch-deconinck.be/paracol-wood-d3-lijm-in-pot-750g.html

Nog niet getest deze .. maar wel de kit lijmen parabond al veel gebruikt ( tec7 achtig maar de helft goedkoper )

2015-11-29 19.50.34 (Small).jpg

2015-11-29 19.50.56 (Small).jpg
 

Bijlagen

  • 2015-11-29 19.51.27 (Small).jpg
    2015-11-29 19.51.27 (Small).jpg
    47,6 KB · Weergaven: 385
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik wist niet dat de merknaam Ponal nog bestond. Vroeger was dat hier de meest gebruikte witte lijm.
Poal was zelfs synoniem voor houtlijm (net zoals bijvoorbeeld Gyproc voor gipskartonplaat).
Zelf gebruik ik Bison of Pattex D3. Nooit (meer) expresslijm van deze merken want daar heb ik slechte ervaringen mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.