Werkblad van berken multiplex

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Voor mijn mobiele werkbank ga ik berken multiplex gebruiken als werkblad. Hier komen gaten in voor bench dogs.
Omschrijving van mijn aangekochte plaat:
Multiplex 18mm fineer berk BB/BB WBP lange draad 2500x1250
Ik vermoed dat het aangeraden is om de plaat te lakken/oliën? Lakken zou het meest onderhoudsvriendelijk zijn?
Welk product is hiervoor geschikt?
Plaat is echter wel een WBP plaat, dus kan wel wat vocht verdragen. Maar vermoedelijk zal een behandeld werkblad, met een transparante lak, een meerwaarde bieden?
Advies is welkom!
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik gebruik op mijn beuken-multiplex werkblad Behandla van Ikea. Het is een sneldrogende, impregnerende olie Die na droging niet kleeft of vet afgeeft. Het voordeel t.o.v. lak is dat evt. krassen in de toekomst met een nieuw laagje olie direct onzichtbaar worden. Het product is eigenlijk voor keukenbladen, dus goed watervast.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Ik stel mij ook volgende vraag, lak kan wel onderhoudsvriendelijk zijn t.o.v. olie, maar qua krassen kan je misschien beter oliën?
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Bijgaand een foto (detail) van het geoliede oppervlak van mijn werkblad. Het is een tweedehands blad, ik heb het omgedraaid en gebruik de onderkant. Die heb ik glad geschuurd en destijds in de Ikea olie gezet. Sinds die tijd heeft het aardig 'geleden' bij de nodige montageklussen. Als er dan eens een kras ontstaat is er geen paniek. Ik wacht tot het 'de moeite waard is' en haal dan even snel een lapje olie over het oppervlak en de volgende ochtend is het weer zo goed als nieuw. Zo blijft het moeiteloos netjes!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 219

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Oliën werd mij afgeraden bij multiplex. Beter lak/vernis. Een oplosmiddelgedragen parketlak werd mij aangeraden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.