Klauwplaat, bout afgebroken, iemand tips?

Baelen

Nieuw lid
3 nov 2015
11
0
Beste mensen,
Ik heb een jaartje geleden een klauwplaat van HBM gekocht
Alleen is de schroefkop van een bout nu helemaal dol dus heeft mijn schroevendraaier er geen grip meer op.
Enig idee hoe je deze kunt uithalen en vervangen?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Een tijd terug had ik het zelfde met een andere machine en heb daar toen boa van Grabit voor gekocht. Dit heeft aan de ene kant een frees kop en aan de andere kant een kop kun je de bout/schroef er mee uitdraaien.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Is dat zo'n klauwplaat waarbij je alle 4 de klauwen onafhankelijk van elkaar kunt verstellen zoals die vroeger bij de kleine HBM450 draaibank werd meegeleverd? Dan zou ik hem gewoon weggooien! Heb je anders een foto?
 

Baelen

Nieuw lid
3 nov 2015
11
0
De bout is echt wel super sterk, hardheid 12.9 en heb er al in proberen boren
Lukt dit dan nog met Grabit?
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Op het Grabit setje wat ik heb staat dat het bouten verwijderd van 5-14mm en hardheid 5.6-10.9 + stainless steel.
Als het nog met een Grabit is op te lossen zou ik niet weten, die kop moet zich natuurlijk wel vast kunnen zetten.
 
Laatst bewerkt:

gghm

Actieve deelnemer
15 aug 2013
40
0
Ik ken de kop helemaal niet maar ik heb meermaals beschadigde bouten kunnen verwijderen door er een moer op te lassen en daarmee de bout los te draaien. Gewoon de moer erop en de binnenkant vollassen. Voordeel is ook dat de warmte de bout al lost voordat je er aan draait. Misschien de plaatselijke dorpssmid/metaalbewerker die van dienst kan zijn?

Veel succes!

Gijs.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
slijp een sleuf in de schroef kop met een dremel, 1.5mm dikke cutting disk, dan draai de schroef/boutje er uit.

Die slijp schijfjes werken good ook voor hard staal, en niet duur, je moet wel een Dremel hebben.

Dremel cut-off disks and mandrel.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.