Probleem met roterende excentrische schuurmachine

kwastje

Nieuw lid
18 dec 2009
8
0
Beste forumleden,

Vorige week heb ik een Rupes LR71TE roterende excentrische schuurmachine gekocht. Misschien geen top machine zoals bijvoorbeeld Festool maar toch wel wat beter dan de gangbare merken die in de bouwmarkten te krijgen zijn. En naar mijn mening zeker een waardige vervanging van mijn oude (groen) Bosch. Echter na het eerste gebruik viel me op dat de ronde schuurzool al onder zeer lichte druk op de machine praktisch stil blijft staan. Uiteraard schuurt de machine nog wel met de excentrische schuurbeweging maar de schuurzool draait niet meer rond zoals mijn oude bosch, ook onder hoge druk, gewoon blijft doen. Oftewel, de werking van deze machine staat nu naar mijn mening praktisch gelijk aan een vlakschuurmachine. Maar daar heb ik deze machine natuurlijk niet voor gekocht. Ik ben hiermee teruggegaan naar de dealer maar die houd voet bij stuk dat de machine helemaal in orde is en doet wat ie moet doen. Ik krijg mijn geld dus niet terug of ik moet een absurd dure machine aanschaffen (dik 400 euro meer). Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met deze Rupes machine en of dit normaal gedrag is voor waar hij voor verkocht wordt. Dit type wordt toch echt verkocht onder de klassificatie Roterende Excentrische schuurmachine...

Alvast dank voor jullie reacties en met vriendelijke groet,

Leo
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
zelf geen ervaring met de machine maar ik dacht wel eens gehoord te hebben dat als er geen druk op de machine wordt uitgeoefend, de machine niet rond draait, dus als je iets meer druk zet op de machine draait de zool dan wel rond?
ik bedoel niet met je hele lichaamsgewicht erop leunen maar gewoon iets druk uitoefenen
 

kwastje

Nieuw lid
18 dec 2009
8
0
Nee helaas. Bij iets harder drukken draait de zool nog steeds nauwelijks rond, sterker nog, de machine gaat dan "happen" en wil alle kanten uit en moet ik dus goed vast houden om in het gareel te houden. De schuurzool draait op dat moment zelfs langzaam linksom ipv rechtsom.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Als het onder garantie valt terugbrengen zou ik zeggen. Ik neem aan dat je de handleiding gelezen hebt en daar dit niet bent tegengekomen.
 
A

Athanor

Guest
Volgens mij mag je een product dat niet aan de (beloofde) verwachtingen voldoet toch binnen 14 dagen retourneren en het geld terugvragen?!

Fons
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Mijn ETS van Festool draait afhankelijk van hoe de druk wordt uitgeoefend niet, traag naar links of traag naar rechts.
Ik zou eerst nog wat oefenen met de machine.
De ETS en Rotex gedragen zich heel anders dan de Makita die ik had.
De eerste keer dat ik deze machines vast had, dacht ik ook: wat is dit. Moeilijk te beheersen in vergelijking met de Makita.
Maar na een even wennen gaat het schuren probleemloos en doet de machine wat ik er van verlang.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je hebt ten alle tijden je consumenten recht met in elk geval 1 week bedenktijd, de exacte regels ken ik niet uit het hoofd, maar elke winkel, web of gewone, die aan consumenten heeft zich daar aan te houden.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Mijn excentrische schuurmachine draait ook maar heel langzaam rond.
dit is veel ergonomischer.
je kan dan namelijk met 1 hand schuren zonder last van je pols te krijgen
 

kwastje

Nieuw lid
18 dec 2009
8
0
De verfhandel waar ik de machine gekocht heb wil de machine niet terugnemen. Tis nu een gebruikte machine volgens hen en die kunnen ze niet meer verkopen. Ik heb aangegeven best een duurdere machine te willen kopen (bv festool) maar ze bleven weigeren. Het enige was een machine van Mirka maar daar moest dus 425 euro bij... Ik zal de regels hieromtrent eens gaan bestuderen. Maar goed, ik lees ook reacties dat de stilstaande zool dus blijkbaar wel normaal is voor dergelijke machines. Ik dacht juist dat het de combinatie van een excentrische en roterende beweging het grote voordeel was van deze machines. Mooiere afwerking en snellere afname. Deze machine, alhoewel misschien technisch in orde, voldoet dus niet aan mijn verwachtingen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Zo van een afstand denk ik niet dat er wat aan de hand is. De oude bosch excenters bleven rond draaien. Ik vond het meer een slijper dan een schuurmachines bij hun latere modellen werd het slijpen minder. Met een schuurmachine behoor je weinig druk uit te oefenen. Niet dat ik dat altijd doe
Kijk eens bij iemand met een festool machine. Rupes is een merk voor de schilder zeker geen rommel.
 

kwastje

Nieuw lid
18 dec 2009
8
0
Klopt. Absoluut mee eens dat de machine het werk moet doen en juist vanwege de goede berichten over Rupes heb ik voor dit merk gekozen. Valt alleen zo tegen dat ie dan niet doet wat ik verwacht had. Te hoge verwachtingen misschien? Ik zal eens in het rond kijken naar andere machines. In ieder geval iedereen dank voor de reacties tot nu toe!
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik moet Wim gelijk geven. Die oude Bosch excenters draaiden veels te hard rond. Mijn huidige Makita draait ook nauwelijks, en geeft uitstekende reseltaten.

Ik beschouw Rupes als net zo goed als Festool, en mijn delta en vlakschuurmachine zijn ook van Rupes.
met jouw machine is denk ik niets mis.

Een excenter schuurmachine hoort helemaal niet hard te roteren, hij draait heel rustig zodat het schuurstof onder de zool vandaan loopt,
iets wat bij een vlak of delta nou eenmaal minder is.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Volgens mij moet de zool bijna niet draaien, dit geeft als je hem op het hout zet meteen diepe kringen, vroeger met rupes gewerkt schuurt gewoon heel goed vergelijkbaar met festool, als hij te hard draaide werd hij opgestuurd voor reparatie, dan was er meestal een lagertje rot...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Helemaal niet draaien hangt van de definitie af. Wat is een schuurmachine. Kijk maar eens bij de ras van festool. Draait alleen maar rond. Inderdaad ik heb er een paar keer demonstraties mee moeten geven. Nou als je er nooit mee hebt gewerkt krijg je berg en dal. Gelukkig was de ver tegenwoordiger van festo er een stuk handiger mee.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.