advies gevraagd voor het maken van een keuken

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Van alle spaanplaat gigante is de ikea prima. in deze topic gaat het alleen over een keuken met een bijna organische uitstraling wil je dit bereiken adviseer ik geen spaanplaat als basis
 

Philipp-Brunke

Actieve deelnemer
11 sep 2013
52
0
36
Zeeland
Ik heb ook een nieuwbouw huis en heb ondanks ook een massief houten keuken op maat laten maken.
Ik zou je een paar tips en handvaten kunnen geven wat betreft maten en of photo's wat betreft constructie maten enz...

Mvg philipp
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
UOTE=Paulo1997;167350]Zier er interessant uit!
ga ik zeker even volgen.

voor ladegeleiders, scharnieren e.d. hier nog een goedkoop adresje uit duitsland
http://beschlaege-online.de/shop/index.php[/QUOTE]

Wie heeft ervaring met spullen van deze aanbieder. Hebben ook BLUM maar dat is niet veel goedkoper. Verkopen ook tip-on van onbekend merk en die zijn aanzienlijk goedkoper.
 

hvdb

Actieve deelnemer
30 jan 2013
223
1
Panningen LB
Ik heb vroeger wel eens een keuken gemaakt.
Destijds gebruikte wij 18 mm watervaste oceume plaat voor het frame. Kopse kanten afgewerkt met strook eiken verlijmd middels veer en groef.
Meestal werd de binnenkant dan transparant gespoten.
Je kon het frame meestal gewoon schroeven vele male sterker dan mdf of spaanplaat.
De voor fronten waren meestal van eiken.

In jou geval zien de voorfronten er als gedisselde eiken planken uit.
Als beslag zal ik toch zoveel mogelijk echt keuken beslag gebruiken voor het gemak en functionaliteit.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
bedankt! Ik heb waarschijnlijk veel geluk want mijn vader heeft laatst een hele lading oud eiken op kunnen halen. Lag al vijftig jaar bij iemand in de knutselschuur. Dat worden dus de frontjes. Ik heb het even uitgeteld en ik heb waarschijnlijk genoeg. Ook heb ik nog wat eiken restplanken van een vloer van ons oude huis. Dat is een wat andere maat en die wil ik gebruiken voor het "frame" van de frontjes (weet effe de juiste benaming niet).

Hoewel het niet de mooiste oplossing is ga ik de binnenkant wel bestellen bij de grote Zweed. Ik heb jammer genoeg niet genoeg tijd om de hele keuken zelf te maken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
UOTE=Paulo1997;167350]Voor ladegeleiders, scharnieren e.d. hier nog een goedkoop adresje uit duitsland
http://beschlaege-online.de/shop/index.php

Wie heeft ervaring met spullen van deze aanbieder. Hebben ook BLUM maar dat is niet veel goedkoper. Verkopen ook tip-on van onbekend merk en die zijn aanzienlijk goedkoper.

Kwam solide over. Wel wat gedoe vanwege vergeten items, maar de nalevering ging vlot. Men reageert vlot op mail.
Reken wel op een flinke doorlooptijd, ruim een week is normaal.
Ik vond het prijsverschil met NL-aanbieders (Blum Tandem-geleiders met Tip-on) wel vrij groot.
 

littleart

Actieve deelnemer
18 feb 2016
220
0
Mijn keuken vele anderen gemaakt van watervast mdf en de droge kasten van mdf met laklaagfolie. Alles afgelakt. TIP maak je kasten/keuken niet standaard 60 cm diep maar 70 cm die 10 cm gaat je gelukkig maken! Een hele tisshler Pannen set past bij ons in 1 lade :). Lade geleiders dubbel uittrekbaar laat evt je plaatwerk op maat zagen als bouwpakket en dannietbijeen gamma maar ergens waar ze er nog een beetje aandacht bij hebben.
Lade geleiders zijn goed te vinden op marktplaats KOGEL LAGERS!
Bespaar niet op scharnieren blum, grass, hettich

Succes
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Betreft materiaal heb ik nog de volgende tip: Wat denk je van betonplex voor het frame (mocht je dat toch zelf maken...
Betreft het ontwerp: denk heel goed na over de ergnomie, probeer de ruimte te visualiseren en doe als of je in de keuken staat helpt bij de plaatsing van de apparatuur op de juiste plek. zorg dat je weet welke apparatuur je koopt, want de plaatsing van electra aansluitingen is dan ook nog een puzzel. Bij mij hebben ze de stekkerdoos voor de magnetron te hoog geplaatst waardoor de achterkant van de magnetron tegen de stekker aankomt en de hele muur meetrilt... daar zit je niet op te wachten.
veel zaken (keukenloods etc) hebben bij de apparatuur ook een maattekening gevoegd van de apparaten en hoe in te bouwen. Denk erom dat IKEA afwijkende maten gebruikt voor de diepte (ik meen 63 cm ipv 60)

leuk project in elk geval! ik zal het volgen!
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Ik kan me alleen maar aansluiten bij de mensen die ikea corpussen aanbevelen. Het lijkt me niet het meest inspirerende werk om 2x3 rijen gaatjes per corpus op precies dezelfde afstand te boren om de planken op te leggen. De lades kunnen veel gewicht dragen (dacht iets van 35kg) en lopen soepel. Kun je een paar dagen extra steken in het blad en de frontjes etc :)
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Het schiet al aardig op. Frame staat er. Ikea kastjes erin met inbouw apparatuur. Ik ga later nog een verslag plaatsen met foto's. Maar eerst een vraagje. Ik heb de eiken frontjes 2x in de glitsa parketlak gezet. Zou dat genoeg zijn? Ik snap dat de binnenkant van sommige kastjes wat vochtig kunnen zijn.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Het beschermt houten vloeren zodanig dat je het kunt dweilen, dus zo lang er geen water kan blijven staan lijkt me dat wel genoeg. Tenzij het heel erg dunne laagjes zijn voor je gevoel zal een derde laag geen kwaad kunnen.
Ik ben benieuwd naar de foto's!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Als je na de eerste of tweede laag veel moest schuren om insluitingen weg te krijgen zou ik zeker een derde laag op aanbrengen. Het geeft diepte meerdere lagen. Als je hoogglans hebt gebruikt zou je deze kunnen poetsen zodra de lak is uit gehard.
Wel eerst een proefje doen voor je gaat poetsen,en bij geprofileerde deurtjes zou ik er geen poetsmachine opzetten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.