advies gevraagd voor het maken van een keuken

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Zojuist zijn we bij de project-keukenboer geweest voor een keuken voor onze woning die nu gebouwd wordt. Mijn vrouw en ik werden beiden niet blij van de standaard keukens die aangeboden worden en nu wil ik zelf een keuken gaan maken. (en het mag ook van mijn vrouw ;))

De vormgeving willen we graag zoals op het plaatje hieronder:
d15939ae914ef1459af3d461d1619833.jpg


Door de brede "balken" tussen de kastjes wordt het dus waarschijnlijk geen ikea frame maar maartwerk. Nu maak ik wel vaak kasten en bedden maar nooit keukens, daarom zijn alle tips welkom!
* Weet iemand hier een goede website met tips of boeken?
* Zijn er speciale maten waar ik rekening mee moet houden?
* Goede leveranciers van keukenbeslag?
* Voor de frontjes wil ik het liefst gebruikt hout gebruiken, maar ik wil het wel verduurzamen zodat ik geen vochtproblemen krijg.
* tips voor de constructie van de balken tussen de frontjes

Het duurt nog meer dan een half jaar voordat het klaar moet zijn, dus ik heb gelukkig nog even om me er echt in te verdiepen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Echt alle -ALLE- tips zijn welkom, dus kom maar op!

Alvast heel erg bedankt!!!!

Dirkjan
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Dirkjan,

Leuk project.
Ook met standaard keukenkastjes zou je deze look wel kunnen bereiken. Je moet dan alleen zelf een soort 'faceframe' maken zoals de amerikanen dat doen.

Het voordeel daarvan is dat alle standaard inbouwapparatuur gewoon past, dat is iets waar je hoe dan ook rekening mee zult willen houden.
Maar het geeft ook mogelijkheden om ladegeleiders, scharnieren en tal van andere accesoires compatible te houden. Nu kan dat natuurlijk ook als je de kasten zelf maakt maar dan is enige voorkennis van keukeninstallaties wel vereist.

Je kunt bij Ikea gewoon losse kasten en onderdelen kopen van goede kwaliteit. (Blum ijzerwaren gebruiken ze daar).

Massief houten fronten kan natuurlijk prima, je kunt er watergedragen matte lak op smeren om het een onbehandeld uiterlijk te laten houden.

Op je foto kan ik het niet zo goed zien maar het lijkt alsof het blad en faceframe 1 geheel vormen. Dat lijkt mij persoonlijk erg onpraktisch. Een enigzins overhangend werkblad (eventueel met waterkering) werkt comfortabeler en houdt de boel een stuk schoner.

Succes, gr. Hans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gaaf!

Ik heb mijn keuken ook zelfgemaakt. Alle kasten van multiplex en de fronten van massief hout. Wel een ander soort design dan wat je foto's laten zien. Ik heb lekker duur uitgepakt met de Blum ijzerwaren en een mooie composiet werkblad. Je kan het hele verhaal nalezen als je mijn blog opzoekt en helemaal terug bladert naar het begin.
http://seekelot.blogspot.nl/2010/02/welkom.html

Wat ook nuttig was, was een video serie van de New Yankee Workshop. Daarin legt Norm Abram uit hoe hij een keuken bouwt. ik heb daar geen link meer van, dus je zult zelf moeten gaan zoeken.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ik heb trouwend een hardwasolie voor de fronten gebruikt. Tot nu toe is dat prima.
 

harold

Actieve deelnemer
30 jun 2012
127
1
Deventer
Misschien leuk om de filmpjes van Frank Howarth te bekijken. Hij gebruikt bamboe-frontjes (deel 15)...

Lijkt wel sterk op onze keuken (niet zelf, maar wel op maat)... onze pinterest voor ideeën.

IMG_3277.jpg
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Aansluitend op de opmerking van Hans, lijkt het mij ook niet handig dat aan de onderkant van de kastjes geen terugspringende dorpel (hoe moet ik het noemen?) is. Voor iemand met heel kleine voeten geen probleem, maar de gemiddelde Nederlander staat daardoor gedwongen ver van de kastjes en dat leidt al gauw tot bukken en rugklachten.
Verder is aan de binnenkant van de kastjes vaak een andere luchtvochtigheid dan aan de buitenkant. Bij iemand's zelfgebouwde keuken heb ik gezien hoe scheef de deurtjes daardoor kunnen worden. Dus dat verdient ook aandacht.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Zo wat een mooi en ambitieus project! Dat gaat wel even een stuk verder dan waar ik nu mee bezig ben.... Ik ben zelf onze keuken aan het opknappen, omdat er geen budget is voor een geheel nieuwe keuken heb ik (om het betaalbaar te houden én om te zien of het iets is) gekozen om alleen zelf deurtjes en legplanken te maken. De bestaande deurtjes en planken haal ik eruit/eraf plak op de randen van de kastjes lamineer en hang mijn eigen planken en deurtjes er weer aan... Scheelt toch duizenden euro's en je hebt toch een "nieuwe" keuken...


Niet dat mijn post iets toevoegt aan het topic maar ik ga dit wel even volgen! Ben namelijk zelf erg benieuwd welke lijm en lak worden aanbevolen, dit gezien de vochtigheid in de keuken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Mooi project, zorg wel dat je de indeling ruimvan tevoren goed hebt uitgedacht en ga toch een bij een keukenboer die niet zo standaard spul levert langs met je ideeen.
Voor de laden (je kan er niet genoeg hebben) zou ik je adviseren om die gewoon kant en klaar bij de Ikea te halen, zijn sterk en lopen altijd prima, met softclose en materiaal om je eigen front erop te zetten.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Door de brede "balken" tussen de kastjes wordt het dus waarschijnlijk geen ikea frame maar maatwerk.

Je kunt best standaard bestaande kasten gebruiken, ook die van de Zweedse meubelboer. Van de kasten de voorste kantstrookjes eraf prutten (strijkijzer, papier…), de zijkanten achter en voor opdikken met latten, bredere kantstrook erop plakken, afwerken, klaar.

En met het zelfmonteerspul van die Zweden is het helemaal makkelijk, je kunt er eenvoudig bij...

Wil je het wat rustieker zoals op het plaatje, dan geen kantstrook gebruiken maar fijn plamuren en schilderen…
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik sluit me helemaal bij HansB, Fantic en Bert Vanderveen aan, Ikea levert prima kwaliteit kasten, beslag en scharnieren voor een prijs waar geen ander tegenop kan.
Je maakt het frame zoals al eerder gezegd werd rekening houdend met de kastjes en de apparatuur en verder maak je zelf de deurtjes en ladefrontjes zodat het toch een hele persoonlijke keuken wordt.
Werkblad is ook heel persoonlijk natuurlijk, steen, kunststof of composiet, maar goed dat kan je als laatste nog bekijken.
Balken tussen de frontjes gewoon als pen en gat net als de dwarse verbindingen, althans, zo zou ik het doen.
Vaak sluiten lades en kastjes ook mooi op elkaar aan, dan heb je geen balkjes er tussen nodig.
 
Laatst bewerkt:

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
bedankt allemaal, wat gaaf dat er zoveel reacties zijn gekomen. Ik ben druk aan het "youtuben" en "sketchuppen". Ook met het ikea programma in de weer geweest. Ik ga inderdaad voor de ikea binnenkasten en scharnieren. Tussen de kastjes denk ik eraan om gewoon 3x3tjes (69x69mm) balken te schroeven en af te werken met plamuur en muurverf. Daartussen dan was ikea kastjes en ook nog wat kastjes op maat omdat ik tot aan het plafond wil uitkomen.

In Sketchup heb ik het volgende getekend:
2015-12-06 (1).jpg

Dit is de eerste versie, en waarschijnlijk niet de laatste.

Groeten,
Dirkjan
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De zweedse warenhuis gigant maakt zoals alle keuken fabrieken spaanplaatgenot voor een jaar of tien
Mij idee voor deze keuken
Houten regelwerk bekleden met triplex en afwerken met triplex dan een laag polyester
Wel met het oog op de al eerder genoemde tips waterkering in blad en terugvallende plint
Dat het blad en frame een stuk is maakt de simpelheid van dit ontwerp
Leuke uitdaging !
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De zweedse warenhuis gigant maakt zoals alle keuken fabrieken spaanplaatgenot voor een jaar of tien

Ik heb geen belang in Ikea maar aangezien ik zelf een keuken van ze heb kan ik je zeggen dat ze 25 jaar garantie geven op de keuken en op de kranen 10 jaar terwijl die kranen heel betaalbaar zijn.
Ik heb ook kranen van bijv Grohe in m'n huis maar die geven echt geen 10 jaar garantie.
Hun scharnierwerk vind ik ook erg goed want na zo'n 10 jaar werken ze bij mij nog perfekt en spelingsvrij terwijl bij het Plieger badkamermeubel bij m'n moeder heb ik in 15 jaar al 2 keer de scharnieren moeten vervangen en die zijn ook minder degelijk trouwens.
Ik koop lang niet altijd bij Ikea en sterker nog; mede door dit soort grote bedrijven is het voor een meubelmaker heel lastig om te overleven, het liefst zou ik dit soort bedrijven helemaal niet zien maar ik moet toegeven dat voor het geld de kwaliteit wel goed te noemen is.


Willem
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik heb hier in mijn werkplaatsje de oude keuken kastjes van mijn zus .. die zijn zo een +/-8 jaar oud .. en ook geen klagen van ..Scharnieren doen het ook nog prima .. vond het zonde om deze op de container te gooien ..doen goed dienst nu ..https://www.dropbox.com/s/aou5h1vca9tkc19/2014-08-03 22.34.50 (Small).jpg?dl=0Dusja prijs kwaliteit is ikea zeker niet slecht te noemen .. mijn zus had een hele keuken toen ze huis kochten voor amper 4-5000 euro .. ideaal om mee te starten ..Nu hebben ze grondig verbouwd en zit er een "betere keuken in" en die kost wel 3-4 keer zoveel denk ik :)En ja die kastjes zelf maken is natuurlijk leuk als hout-hobbyist .. maar had aan plaat materiaal alleen al een pak geld gekost ..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.