Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36

advies gevraagd voor het maken van een keuken

Zojuist zijn we bij de project-keukenboer geweest voor een keuken voor onze woning die nu gebouwd wordt. Mijn vrouw en ik werden beiden niet blij van de standaard keukens die aangeboden worden en nu wil ik zelf een keuken gaan maken. (en het mag ook van mijn vrouw )

De vormgeving willen we graag zoals op het plaatje hieronder:

Door de brede "balken" tussen de kastjes wordt het dus waarschijnlijk geen ikea frame maar maartwerk. Nu maak ik wel vaak kasten en bedden maar nooit keukens, daarom zijn alle tips welkom!
    * Weet iemand hier een goede website met tips of boeken?
    * Zijn er speciale maten waar ik rekening mee moet houden?
    * Goede leveranciers van keukenbeslag?
    * Voor de frontjes wil ik het liefst gebruikt hout gebruiken, maar ik wil het wel verduurzamen zodat ik geen vochtproblemen krijg.
    * tips voor de constructie van de balken tussen de frontjes

Het duurt nog meer dan een half jaar voordat het klaar moet zijn, dus ik heb gelukkig nog even om me er echt in te verdiepen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Echt alle -ALLE- tips zijn welkom, dus kom maar op!

Alvast heel erg bedankt!!!!

Dirkjan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door klauterkamer Bekijk Berichten
    ening mee moet houden?
    * Goede leveranciers van keukenbeslag?

Dirkjan

Beslag kan je ook zelf maken. Vaak zijn houtbewerkers ook goed in het werken van metal.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Hoi Dirkjan,

Leuk project.
    Ook met standaard keukenkastjes zou je deze look wel kunnen bereiken. Je moet dan alleen zelf een soort 'faceframe' maken zoals de amerikanen dat doen.

Het voordeel daarvan is dat alle standaard inbouwapparatuur gewoon past, dat is iets waar je hoe dan ook rekening mee zult willen houden.
    Maar het geeft ook mogelijkheden om ladegeleiders, scharnieren en tal van andere accesoires compatible te houden. Nu kan dat natuurlijk ook als je de kasten zelf maakt maar dan is enige voorkennis van keukeninstallaties wel vereist.

Je kunt bij Ikea gewoon losse kasten en onderdelen kopen van goede kwaliteit. (Blum ijzerwaren gebruiken ze daar).

Massief houten fronten kan natuurlijk prima, je kunt er watergedragen matte lak op smeren om het een onbehandeld uiterlijk te laten houden.

Op je foto kan ik het niet zo goed zien maar het lijkt alsof het blad en faceframe 1 geheel vormen. Dat lijkt mij persoonlijk erg onpraktisch. Een enigzins overhangend werkblad (eventueel met waterkering) werkt comfortabeler en houdt de boel een stuk schoner.

Succes, gr. Hans

Gaaf!

Ik heb mijn keuken ook zelfgemaakt. Alle kasten van multiplex en de fronten van massief hout. Wel een ander soort design dan wat je foto's laten zien. Ik heb lekker duur uitgepakt met de Blum ijzerwaren en een mooie composiet werkblad. Je kan het hele verhaal nalezen als je mijn blog opzoekt en helemaal terug bladert naar het begin.
    http://seekelot.blogspot.nl/2010/02/welkom.html

Wat ook nuttig was, was een video serie van de New Yankee Workshop. Daarin legt Norm Abram uit hoe hij een keuken bouwt. ik heb daar geen link meer van, dus je zult zelf moeten gaan zoeken.

Ik heb trouwend een hardwasolie voor de fronten gebruikt. Tot nu toe is dat prima.

Misschien leuk om de filmpjes van Frank Howarth te bekijken. Hij gebruikt bamboe-frontjes (deel 15)...

Lijkt wel sterk op onze keuken (niet zelf, maar wel op maat)... onze pinterest voor ideeën.

IMG_3277.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Aansluitend op de opmerking van Hans, lijkt het mij ook niet handig dat aan de onderkant van de kastjes geen terugspringende dorpel (hoe moet ik het noemen?) is. Voor iemand met heel kleine voeten geen probleem, maar de gemiddelde Nederlander staat daardoor gedwongen ver van de kastjes en dat leidt al gauw tot bukken en rugklachten.
    Verder is aan de binnenkant van de kastjes vaak een andere luchtvochtigheid dan aan de buitenkant. Bij iemand's zelfgebouwde keuken heb ik gezien hoe scheef de deurtjes daardoor kunnen worden. Dus dat verdient ook aandacht.

Zo wat een mooi en ambitieus project! Dat gaat wel even een stuk verder dan waar ik nu mee bezig ben.... Ik ben zelf onze keuken aan het opknappen, omdat er geen budget is voor een geheel nieuwe keuken heb ik (om het betaalbaar te houden én om te zien of het iets is) gekozen om alleen zelf deurtjes en legplanken te maken. De bestaande deurtjes en planken haal ik eruit/eraf plak op de randen van de kastjes lamineer en hang mijn eigen planken en deurtjes er weer aan... Scheelt toch duizenden euro's en je hebt toch een "nieuwe" keuken...

Niet dat mijn post iets toevoegt aan het topic maar ik ga dit wel even volgen! Ben namelijk zelf erg benieuwd welke lijm en lak worden aanbevolen, dit gezien de vochtigheid in de keuken.

Mooi project, zorg wel dat je de indeling ruimvan tevoren goed hebt uitgedacht en ga toch een bij een keukenboer die niet zo standaard spul levert langs met je ideeen.
    Voor de laden (je kan er niet genoeg hebben) zou ik je adviseren om die gewoon kant en klaar bij de Ikea te halen, zijn sterk en lopen altijd prima, met softclose en materiaal om je eigen front erop te zetten.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Zier er interessant uit!
    ga ik zeker even volgen.

voor ladegeleiders, scharnieren e.d. hier nog een goedkoop adresje uit duitsland
    http://beschlaege-online.de/shop/index.php

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten