Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Nieuwe garderobe - veel met weinig

In onze gang hangt een zwaar overbelaste kapstok. Volstrekt ontoereikend voor de jassen van twee volwassenen en twee kinderen en soms ook nog die van de visite.
    Al langer had ik het idee in mijn hoofd rondzingen om zelf een grotere, efficiëntere garderobe te maken. Echter, de tijd ontbrak.

Doordat ik ietwat overwerkt ben zit ik nu inmiddels een poosje thuis. Dit biedt mij de gelegenheid om dit project aan te pakken. Eerst een tekening gemaakt.

IMG_20151125_143917.jpg

Deze tekening wordt overgezet in Sketchup voor goed overzicht en de basale afmetingen. Het eindproduct zal, weet ik uit ervaring, hier nooit helemaal op lijken.

Omdat ik in een simpel rijtjeshuis met bijbehorend minischuurtje woon is het behelpen qua ruimte. Ook het budget is zo krap mogelijk. Materiaal zal dus met korting van de bouwmarkt komen en de gebruikte gereedschappen zijn voornamelijk handgereedschappen van de kringloopwinkel en elektrisch gereedschap van B- en C-merken. Regelmatig zit ik kwijlend te kijken naar de spullen en ruimte waarmee anderen kunnen werken, maar ik heb geleerd tevreden te zijn met wat ik nu heb. Dat is namelijk best wel veel.

Bouwmarkthout moet vaak even wat bijgewerkt worden.

IMG_20151124_191148.jpg

De groeven voor de panelen zijn gefreesd met een zelfgebouwde freestafel die bestaat uit een Workmate en een Gamma-bovenfrees.

IMG_20151125_095703.jpg

IMG_20151125_111126.jpg

Het geheel in elkaar gezet en gepast.

IMG_20151125_131122.jpg

Ten slotte de panelen op hun plaats gezet.

IMG_20151125_142305.jpg

De volgende stap is het afwerken van deze fase en dan aan de slag met de bankjes, achterwand en bovengedeelte.

Bedankt voor het lezen! Vragen en tips zijn altijd welkom!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Mooi gemaakt, trouwens met tweedehands gereedschap is niets mis mee, daar ben ik ook mee begonnen en daar werk ik nu nog vaak mee. Wat is dat, soort van doek, wat er tussen gespannen zit?

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Het gaat er denk ik niet om waarmee je het maakt, maar om het eindresultaat. En de voldoening die je er zelf uithaalt.
    Het ziet er iig netjes uit, ook zonder fancy apparatuur. En volgens mij is het werken met hout en handgereedschap het medicijn om tot rust te komen en de randzaken die er niet toe doen te vergeten, therapeutisch houtbewerken

Nice! deze ga ik even volgen

Mooi gemaakt hoor!
    mvg, seb

Bedankt voor de reacties! Ik ben zeker tevreden met wat ik heb hoor, maar stiekem verlang ik naar meer. Een doel om naar toe te dromen, zeg maar.

De voortgang van vanmorgen:

Overzichtje van mijn 'werkplaats'.

IMG_20151126_110928.jpg

Randjes afschuinen op de freestafel.

IMG_20151126_100404.jpg

De moeilijke randjes met de beitel.

IMG_20151126_103111.jpg

IMG_20151126_103701.jpg

Lijmen.

IMG_20151126_114939.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pel Bekijk Berichten
    Mooi gemaakt, trouwens met tweedehands gereedschap is niets mis mee, daar ben ik ook mee begonnen en daar werk ik nu nog vaak mee. Wat is dat, soort van doek, wat er tussen gespannen zit?

Groet Pel.
    Dat is een paneel van Cando, voor radiatorombouwen.

Gaat er goed uitzien, blijf je volgen.
    Mooie manier trouwens om van het overwerkt zijn weer een beetje in goede doen te komen, sterkte ermee.

Willem

Afgewerkt en geplaatst.

Bovenzijde een laag lak(kleur walnoot), en de rest één laag grondverf. Eigenlijk was het plan om de onderzijde af te lakken in RAL 9010. Aangezien ik een hekel heb aan schilderen probeerde ik daar onderuit te komen. Dat lukte. Het geheel is nu afgelakt met een blanke lak.

IMG_20151202_202350.jpg

IMG_20151202_202426.jpg
    Nu gaan we verder met bovenzijde en achterwand. Wordt vervolgd.

En we gaan weer vrolijk verder.

De bovenkant van de garderobe bestaat uit een kastje met drie vakken. Deze worden afgesloten met paneeldeurtjes.
    Vanavond vast het karkas(t) in elkaar gezet. Materiaal is 18 mm MDF. Lekker stevig, niet duur maar wat een gewicht

IMG_20151215_183959.jpg

IMG_20151215_183940.jpg

IMG_20151215_192038.jpg

IMG_20151215_192252.jpg

Bedankt voor het volgen!

Forum Rechten