Kruk - Eerste project (Alle hulp is welkom!)

Loofboom

Nieuw lid
18 aug 2015
4
0
Beste forumleden,

Werken met hout intrigeert me al lang, en nu ik eindelijk wat meer tijd heb wil ik er eens mee aan de slag gaan.

Graag wil ik om te beginnen een kruk maken naar het volgende voorbeeld:
il_570xN.373992926_33md.jpg


Er zijn een hoop Do It Yourself tutorials te vinden op internet voor een dergelijke kruk, maar ik zit toch nog met een aantal vragen:
1) Welke soort(en) hout is(zijn) het meest geschikt voor een dergelijke kruk en waarom?
2) Wat zijn mogelijkheden om het hout zo snel mogelijk te laten drogen? (kleine barstjes zijn geen probleem)
3) hoe moet ik het hout bewerken om een matte uitstraling te behouden, maar het wel glad en duurzaam te maken voor binnengebruik?

Er zullen vast nog meer vragen volgen. Alle tips zijn enorm welkom. Alvast bedankt!
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Ik zeg dat het populierenhout is. Dat is relatief licht en ook scheurvorming is volgens mij gering. Het hout droogt zelf snel. Voor de kleur is lakken voldoende. Het is wel zacht hout dus houdt rekening met snelle slijtage. Als ik het fout heb zullen de andere forummers mij zeker corrigeren .
 

Loofboom

Nieuw lid
18 aug 2015
4
0
Bedankt voor je reactie!
Als het relatief zacht is, is populierenhout misschien niet de beste optie. Het is een grof stabiel object dat het liefst wel tegen een stootje kan. Heb je advies voor het gebruik van ander geschikt hout?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
1) elke soort is geschikt voor zo'n krukje - sommige hout (fruitsoorten, beuken) zal wat meer barsten. Ik zou eens kijken wat je locaal voor weinig kunt krijgen. Naaldhout met veel hars zou ik vermijden, dat lijkt me lastig.
2) als je het snel droogt, loop je het risico op grote barsten - bij elke houtsoort. Het snelst gaat het met warmte. Als je het krukje op een convectorput zet, of in de sauna, bijvoorbeeld. Zorg ook dat het krukje kan luchten aan de onderkant, dus niet zoals op de foto de onderkant vlak op de grond.
3) elk hout is duurzaam binnen, wat goede tips over naturel afwerking lees je o.a. hier http://www.woodworking.nl/showthread.php?16005-Hoe-behoud-ik-de-mooie-onbewerkte-kleur-van-eiken&p=167278#post167278
 
Laatst bewerkt:

Loofboom

Nieuw lid
18 aug 2015
4
0
Jurriaan, bedankt voor je uitgebreide reactie!
Ik ga er mee aan de slag. Heb je toevallig nog tips om aan stukken boomstam te komen? gewoon de gemeente bellen met de vraag of zij iets over hebben o.i.d.?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De gemeente zou ik vermijden, mijn ervaring is dat het lastig is om iemand aan de lijn te krijgen die weet waar hij/zij over praat. De echte 'uitvoerders' zitten namelijk niet op kantoor, en het echte zaagwerk is toch uitbesteed, dus de man met de zaag krijg je via het gemeentehuis niet (gemakkelijk) te pakken.

Als kapvergunningen (tegenwoordig omgevingsvergunningen) gepubliceerd worden, kun je natuurlijk altijd eens bij een particulier in de buurt aanbellen.

Of een hovenier/bomenrooijbedrijf bellen.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.