Advies aanschaf multitool

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb ook een Fein Multimaster en ben er ook zeer tevreden over, minpuntje vindt de accessoires vrij prijzig.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb zelf, omdat ik geen groot-thuisgebruiker ben van een multitool, om budget-redenen een Bosch gevalletje gekocht. Bij een paar verbouwingen binnen d familie waar ik geassisteerd heb maakte ik diverse keren gebruik van een "echte" Fein van een bevriende timmerman. Dat is een heel andere klasse inderdaad, niet te vergelijken met de bouwmarkt apparaten incl. mijn Bosch. De bouwkwaliteit is oneindig veel beter, maar ook het bedieningsgemak met snelwissel van de zaagbladen.

Mijn Bosch stopte er trouwens al bij de tweede of derde keer dat ik 'm gebruikte al mee. Terug naar de bouwmarkt waar ze meteen riepen: "oh....daar heb je er weer een....." Hij werd onder garantie hersteld, maar vertrouwen heb ik er niet meer in.

Voor mij weer eens zo'n bewijs van de stelling: "doe het goed, of doe het niet...."
 

Irene1976

Nieuw lid
23 nov 2015
8
0
Alle bedankt voor jullie reacties.
Ik ga die bij Redcoon bestellen die joopvommen aangeeft en zal aan mijn man doorgeven dat hij bij ecotools goedkope onderdelen bij kan bestellen.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Festool of mafell kan op het forum vaak aardige discussies opleveren, toch ook leuk om te zien dat we qua multitool allemaal in koor roepen "Neem een Fein!"
 
A

Athanor

Guest
En dan te weten dat Festool's Vecturo multitool door Fein gemaakt wordt, alleen een fors duurdere machine, met enige verbeteringen weliswaar....


Fons
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Festool of mafell kan op het forum vaak aardige discussies opleveren, toch ook leuk om te zien dat we qua multitool allemaal in koor roepen "Neem een Fein!"

Niet zo raar lijkt me met veel tevreden Festool en Fein gebruikers.

Een paar jaar terug een Bosch pmf 250 ces gekocht en die is minder universeel als de Fein, wat betreft hulpstukken. De bosch valt in dezelfde prijsklasse en met de wetenschap van nu heeft Fein de voorkeur.

Voor een aantal jaren terug kocht ik gereedschap voornamelijk bij bouwmarkten. Na ervaringen van net niet toch maar voor gerenommeerde merken gekozen en het advies van tevreden gebruikers mee laten tellen. Tot nu toe geen spijt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb m'n Fein een jaar of 12 geleden gekocht bij SVB. Zoek naar een reden om een nieuwe te kopen met snelspanner en in systainer, maar hij blijft het maar doen :rolleyes: Hij maakt wel een hoop herrie trouwens.

250W is voldoende. Een lichtere machine is wel fein.

Als je goede zaagjes wil kan ik WSE blades aanraden.

Ik vind de naam multitool niet erg handig. Ik denk dan eerder aan een leatherman of dremel-achtig apparaat. Occilerende machine is eenduidiger.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.048
2.580
Ik heb de multitool van hbm gekocht. Kostte 40 euro. Hij heeft geen snelwissel, maar wel een variabel toerental. Ik heb geprobeerd hem te slopen door hardhouten kozijnen af te zagen, voegen tussen tegels verwijderen, vloerdelen afkorten, gaten in ijzer zagen. Ik gebruik het machientje voor alle werkzaamheden, waar je met een gewone zaag of slijptol niet lekker bij kan. En geloof het of niet, hij blijft het tot nu toe gewoon doen en ik gebruik hem bijna dagelijks.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Om het je nog wat lastiger te maken: Heb je wel eens gedacht aan een multitool op accu? Heb zelf een makita 18V, waarschijnlijk niet helemaal even sterk, maar toch voor mij ideaal, want ik gebruik het overal in huis. Plintje of plank laminaat onder een pootje van de keuken weg zagen, een schroef in de muur of een waterleiding op een onmogelijke plek.
Wel duurder, en minder sterk, maar mobiel... Lijkt mij handig bij het renoveren van een huis van onder tot boven!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb de HBM ook. Prima dingetje. Ik heb 'm nog niet genoeg gebruikt om over de duurzaamheid te kunnen oordelen, maar onze loodgieter heeft 'm ook. En hij is brandweercommandant geweest bij de vrijwillige brandweer. En die mensen hebben wel kijk op degelijke spullen.
 
A

Athanor

Guest
Ik denk dat Irene haar bestelling inmiddels in huis heeft;);)

Alle bedankt voor jullie reacties.
Ik ga die bij Redcoon bestellen die joopvommen aangeeft en zal aan mijn man doorgeven dat hij bij ecotools goedkope onderdelen bij kan bestellen.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Ook al verschillende keren naar zo'n machine gekeken bij verschillende winkels en vandaag dan toch over gegaan tot aanschaf mede door dit topic.

Vanmorgen naar de speelgoedzaak voor mannen geweest hier in de buurt met in de gedachten een Fein 250Q en thuis gekomen met een 350Q ja is duurder maar de voordelen vond ik het meer dan waard.
De 350Q zit in een mooiere/degelijkere koffer heeft meer vermogen is leuk maar ok qua gewicht doet het niet zo veel maar mooier is hij trilt minder in de handen gedempte ophanging van de motor in de behuizing en maakt minder herrie stil is die zeker nog niet en er zaten veel veer dingen bij in de vorm van zaagjes en schuurspullen (rond, driehoek met en zonder afzuiging) en er kunnen nog hulpstukken aan gemonteerd worden.

Dus dank aan de topic starter en de personen die hebben gereageerd hierop, dit heeft mij ook geholpen.

Was trouwens wel leuk de verkoper die mij heeft geholpen is helemaal Festool fan en vroeg hem naar een multitool hij meteen dan moet die die hebben en wees dus naar Fein, met de opmerking erbij Festool heeft dat ook maar die zou ik je niet adviseren :) toch wel erg prettig dat er nog winkels zijn met personeel die weten waar ze het over hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.