Advies aanschaf multitool

Irene1976

Nieuw lid
23 nov 2015
8
0
Hallo,

Ik wil als verrassing voor mijn man een Multitool aanschaffen.
Zo eentje waar je mee kunt schuren, zagen e.d.
Ik zat te kijken :rolleyes:bij Black & Decker en Bosch, maar meningen zijn hierover nogal verdeeld.
Hoop dat iemand mij hierin kan adviseren.:eek:
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Hoi Irene, welkom hier. Wat leuk dat je je man zo'n tool wilt geven.

Vaak wordt er neergekeken op deze multitools, omdat ze niet heel goed zijn in de verschillende zaken die ze kunnen. Maar zeker voor een hobbyist die een keer een plintje schuurt of een gek stukje moet zagen kunnen ze prima werken! Of zo'n apparaat voldoet hangt dus ook in grote mate af van hoe je man het apparaat zal gebruiken.

Het is heel moeilijk om iets te adviseren zonder je budget te weten, maar ik hoor goede verhalen over de Fein Multimaster. Volgens mij is Fein een van de uitvinders van deze tools, en ze maken kwaliteitsgereedschap wat een leven lang meegaat. Black & Decker en (groene) Bosch machines zijn echt niet opgewassen tegen "serieus" gebruik, en zul je dus weinig tegenkomen bij professionals. Maar nogmaals, voor een hobbyist kunnen ze afdoende zijn, afhankelijk van hoe vaak het apparaat gebruikt gaat worden en waarvoor.

Sorry dat ik je geen concrete aanbeveling kan doen, misschien kunnen we je verder helpen als je ons iets meer achtergrondinformatie geeft.
 

Hadie

Nieuw lid
6 sep 2012
6
3
Rotterdam
Ik gebruik al jaren tot mijn volle tevredenheid een Fein Multimaster en spaar hem zeker niet. Fein is bij mijn weten inderdaad de uitvinder van het principe en was door het patent behoorlijk prijzig, maar sinds een paar jaar zijn de patenten verlopen en hebben vele merken multitools op de markt gebracht. Over deze alternatieven kan ik je weinig zeggen maar de Fein is een fantastisch veelzijdig apparaat.
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Als het binnen het budget past dan is een fein zeker een aanrader. Dat apparaat heeft me al heel veel ellendige klusjes uit handen genomen en je gaat hem meestal vaker gebruiken dan je had verwacht.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Aanbieding bij de Bouwmaat Fein MultiMaster FMM350Q en volgens mij nergens goedkoper: €189 excl.BTW.
599662.jpg
 

Irene1976

Nieuw lid
23 nov 2015
8
0
Hallo Aeolos,

Dank je wel voor je reactie.
Mijn man is niet zomaar een hobbyist.
Hij is heel handig en is vaak aan knutselen.
Momenteel zijn we ons huis aan het renoveren (jarenplan) dus zo'n tool komt helemaal van pas.
Was ook al een stap verder aan het kijken naar Dewalt en Makita.
Fein ken ik niet.
 
A

Athanor

Guest
Zeker een Fein is zeer aan te bevelen! Ik heb al langere tijd deze machine en gebruik hem bij vlagen, maar net welke klus er zich voordoet. Soms ligt hij maanden op de plank, maar voor specifieke klusjes is hij goud waard. Zojuist nog gebruikt om snel een gleufje in multiplex te zagen, twee gaten boren en de tussenliggende ruimte loszagen met een houtzaagje op de Fein. Ik was eerst met een Japans zaagje aan het klooien tot ik me herinnerde dat ik de Fein heb. Zo gefixt:D als het om budget gaat kun je kiezen voor de basismachine met bijvoorbeeld twee houtzaagjes als je voorlopig alleen met hout wilt werken. Dan kun je later uitbreiden naar behoefte. Ik gebruik 80 procent van de tijd de houtzaagjes.

Succes! Fons
 
Laatst bewerkt:

Irene1976

Nieuw lid
23 nov 2015
8
0
Zeker een Fein is zeer aan te bevelen! Ik heb al langere tijd deze machine en gebruik hem bij vlagen, maar net welke klus er zich voordoet. Soms ligt hij maanden op de plank, maar voor specifieke klusjes is hij goud waard. Zojuist nog gebruikt om snel een gleufje in multiplex te zagen, twee gaten boren en de tussenliggende ruimte loszagen met een houtzaagje op de Fein. Ik was eerst met een Japans zaagje aan het klooien tot ik me herinnerde dat ik de Fein heb. Zo gefixt:D als het om budget gaat kun je kiezen voor de basismachine met bijvoorbeeld twee houtzaagjes als je voorlopig alleen met hout wilt werken. Dan kun je later uitbreiden naar behoefte. Ik gebruik 80 procent van de tijd de houtzaagjes.

Succes! Fons

Hallo Fons,

Ik zat eerst te denken aan een budget van rond de 100 euro, maar ik weet dat mijn man liever voor kwaliteit gaat en geef dan ook graag meer uit zodat ik ook weet dat hij er tevreden mee is. Kunt u me adviseren in een type.
Wil wel graag iets meer dan alleen houtzaagjes.
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Maakt niet welke Fein je kiest, ze zijn allemaal even goed. Verschil is alleen het motorvermogen.
Alleen wel altijd de 250 Q of 350 Q versies kopen, dan kun je makkelijker de zaagbladen of schuurzolen wisselen.
 

Irene1976

Nieuw lid
23 nov 2015
8
0
Maakt niet welke Fein je kiest, ze zijn allemaal even goed. Verschil is alleen het motorvermogen.
Alleen wel altijd de 250 Q of 350 Q versies kopen, dan kun je makkelijker de zaagbladen of schuurzolen wisselen.

Maar is een motor met een 250 vermogen wel voldoende?
 
A

Athanor

Guest
Ik heb er een van 250W. Werkt al jaren goed. Als je zwaar professioneel werkt is er een sterker model, maar dan vliegt de prijs omhoog, mijn leverancier adviseerde die indertijd wel, maar ik heb voor het lichtere model gekozen. Onlangs bij mijn broer veel gebruikt in de verbouwing, zonder problemen.

Fons
 

Irene1976

Nieuw lid
23 nov 2015
8
0
Ik heb er een van 250W. Werkt al jaren goed. Als je zwaar professioneel werkt is er een sterker model, maar dan vliegt de prijs omhoog, mijn leverancier adviseerde die indertijd wel, maar ik heb voor het lichtere model gekozen. Onlangs bij mijn broer veel gebruikt in de verbouwing, zonder problemen.

Fons

Dank je wel voor je reactie Fons.
Nu weet ik welke het gaat worden.

https://www.hbm-machines.com/producten/fein/fein-multitalent-fmt-250q-long-life-edition
 
A

Athanor

Guest
Mooi Irene, die aanbieding zag ik vorige week ook al eens staan. Mooi cadeau hoor! Wordt hij heel blij van:)


Fons
 

Irene1976

Nieuw lid
23 nov 2015
8
0
Mooi Irene, die aanbieding zag ik vorige week ook al eens staan. Mooi cadeau hoor! Wordt hij heel blij van:)


Fons

Dat denk ik ook.
Hij heeft het ook echt verdiend.
Is zo hard aan het werken om ons huis om te toveren tot ons droomhuis.
Mag dan ook wel eens beloond worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.