advies boekenplanken

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
154
8
In een nis van 1,50 breed wil ik graag kastruimte creeren voor boeken en andere zaken als foto lijstjes. De nis maakt onderdeel van de woonkamer en kent een rustige iets wat klassieke uitstraling. De vloer van eikenhout.

Zowel constructief als esthetisch heb ik een aantal vragen.

Constructief: de boekenplank moet een overspanning overbruggen van 1,5. Dat is behoorlijk, zeker als er boeken op komen. Doorbuiging wil ik voorkomen. Ideeen die ik nu heb zijn een stalen frame met oplegplank, holle plank en massieve plank. De voorzijde mag dikker zijn (30/40mm) Wat is volgens jullie een goede oplossing?

esthetisch: de boekenplank wil ik bij voorkeur een houtkleurige uitstraling geven. Alleen kost dat veel materiaal. Een voorzetplint is een optie maar volgens mij blijf ik dan de onderkant van de plank zien. Uiteraard kan ik ook alles uit MDF maken en 'gewoon' wit te spuiten. Wellicht heeft een van jullie mooie voorbeelden / ideeen?

Alvast bedankt voor de reacties.

2015-11-23 13.29.14.jpgschets 1.jpgschets 2.jpg
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Als je 40mm dikte OK vindt dan kun je denk ik wel zonder staal werken.

Een goedkope oplossing is om een aantal verticale multiplex stroken te verlijmen in een doos van 12mm MDF of spaanplaat.
Een soort 'torsion box' maar dan in slechts 1 richting stroken nodig.
Dat kun je vervolgens fineren om een houten aanzicht te maken.

Ik zou het als ik jou was blind monteren.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Recent iets soortgelijks gemaakt. Daarvoor vuren delen van 45x245mm gebruikt, geschaafd en gekleurd met waterbeits, vervolgens mat afgelakt. Bevestiging dmv latten aan de muur links en rechts en de planken links en rechts blind ingefreesd. De planken schuiven dan over de latten en zitten mbv een onzichtbaar spijkertje muurvast.

Denk er om dat er geen rechte hoeken bestaan in de bouw :D Oftewel, alle hoeken opmeten en correct overbrengen op de planken zodat je geen lelijke schuine kieren krijgt. De planken waren in dit geval 1.65 lang, je kon de kast als ladder gebruiken, geen mm doorzakken onder belasting.

Standaardprijs voor dit materiaal ligt tussen de 5,50 en 6,50 euro de meter, voor dat geld zou ik niet gaan tobben met staal of fineer :)

Succes!!

Groet, Rob.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Ik heb in onze woonkeuken een nis van ongeveer 110 cm breed en een kleine 30 cm diep. Daarin planken van 38 mm vuren. In mijn geval zitten de planken alleen aan hun uiteinden geschroefd aan een paar stroken multiplex zodat ik het geheel in het gat in de muur kon schuiven. De achterwand is los van de planken. De overspanning is dus weliswaar kleiner dan de 150 cm waar jij over spreekt, maar er is niet de minste neiging tot doorhangen of doorbuigen, òòk niet als er zware boeken op staan.

(sorry voor de gedraaide foto - schijnt een iPhone afwijking te zijn.)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    22,5 KB · Weergaven: 250

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Bij die overspanning zou ik geen MDF adviseren maar multiplex. Samen met hardhouten latten verlijmen tot een torsion box levert een zeer stevig geheel op. Kan ook met multiplex stroken, maar doe ze dan niet verticaal maar plat. Anders lopen de banen verkeerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.