Wandconstructie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het hout trekt niet krom, het is al krom. Het normale timmerhout is altijd uit een helft van de boom gezaagd. Deze boompjes zijn zo klein dat je overal noesten hebt. Daardoor trekt en hobbelt zo n balkje altijd. Bijkomend voordeel van metalstud is dat de verwerking geen rommel geeft. Dit is vooral prettig als er geen buiten is om te zagen.
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Een steenwol gevulde wand met aan beide zijden multiplex en gips (of beter nog farmacel) is loeisterk en dempt alle geluid heel goed. Ik ben gewoon voor houten spanten gegaan. Ik heb ook wanden met staanders van 244 hoog h.o.h. 30 cm tussen een vloerligger en een plafondligger. Alles gewoon koud op elkaar geschroefd. Multiplex wel goed doorgeschroefd evenals het farmacel daar weer overheen met veel schroeven, dat maakt dat de wand echt serieus super-stabiel is.
 

fvweert

Nieuw lid
27 aug 2014
17
0
Op basis van de reacties ga ik voor metalstud 70mm met aan beide zijden 15mm fermacell. Dank allen!
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
241
Goeree-Overflakkee
Ik vind metal stut zelf niet degelijk aanvoelen. Houten regels wel. En van de groothandel zijn 2x3tjes niet echt krom. Een enkele uitgezonderd, die gebruik je voor korte stukjes.

Het afsmeren van alleen naden raad ik af. Je blijft dit altijd zien. Een laagje F&F over de hele wand is even snel als twee keer de naden doen en dan zie je de naden echt niet meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.