Peer (?) tafel 1 : Salontafel met epoxy

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Ik heb hier al zo'n 3 jaar een prachtige plank liggen in perenhout. 3 jaar nagedacht wat ik ermee ging doen, en eindelijk is het zover...ik ga eraan beginnen.

Eerst en vooral : de plank komt uit het atelier van een overleden meubelmaker. Zijn zoon had iemand laten komen om de houtsoorten te definiëren...deze is dus peer. Aangezien ik niet 100% zeker ben ga ik dit laten nakijken in een labo.
Het ziet er ook uit zoals andere stukken peer die ik hier heb liggen, maar ik wil zeker zijn. Deze plank is namelijk zo'n 60/80 cm breed, dus als het effectief peer is, is het wel een uitzonderlijke plank.

Maar goed, terug naar het idee. De plank zelf is zo'n 3m lang. De bovenste helft zit vol met prachtige tekeningen (kringen voornamelijk), de onderste helft zijn voornamelijk mooie lijnen.

Ik heb dus beslist om er 2 tafels van te maken. De onderste helft wordt in de stijl van de river tables van Greg Karsten. (eettafel van 150cm lang, breedte nog te bepalen)

En de bovenste helft wordt een salontafel, rechthoekig, 60*?? (moet eens gaan nameten, ik denk 1.20)

Eerst en vooral al de schors eraf gehaald.
IMG_20151120_112911[1].jpg

En dan maar in 2 zagen. links wordt de 'river table', rechts de epoxy

IMG_20151120_130819[1].jpg

En dan het moeilijke gedeelte...De plank vlak krijgen, zonder de gedeeltes te verliezen die ik specifiek wil bewaren.

2 planken waterpas tegen de werkbank geklemd, freesbak erover, en stof maken.
Hier ligt de plank omgekeerd. Het gedeelte wat ik niet wil verliezen is het kleine stukje hout tussen de 2 'gaten' rechts. Dus dit definieert mijn diepste punt. De rest van de plank is zo gepositioneerd dat 80% vlak zal zijn op dat niveau. Het gedeelte dat niet vlak zal zijn, ligt in het gedeelte dat later opgevuld wordt met epoxy, dus niet erg.

IMG_20151121_161601[1].jpg

Later meer, ik heb gisteren de achterkant al gefreesd, en ik ben er nu nog meer van overtuigd dat het peer is...de tekeningen zijn trouwens nog mooier als ik dacht.
Ik zal proberen er maandag foto's van te nemen.

Geen idee wanneer dit allemaal af zal zijn. De 3 projecten die ik hier momenteel ga beschrijven (worteltafel, peer 1 met epoxy en later peer-river tafel)
zijn namelijk eigen design, en geen bestellingen van klanten...die krijgen nog altijd voorrang.

Voila voila
 
Laatst bewerkt:

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Zaterdag achterkant afgefreesd, en vandaag de plank omgedraaid en de bovenzijde gefreesd en geschuurd.

Ik wist dat er houtworm in de plank was geweest, en al bij al valt het nog zeer goed mee. Enkel aan de bovenzijde ga ik wat 'open gangen' hebben.

Het affrezen zelf ging eigenlijk vrij vlot. Met 16mm recht bit gewoon blijven heen en weer gaan in de freesbak. Eerste lagen per 2à3 mm, de laatste eerder 1mm en minder. Bij 2à3mm had ik toch redelijk wat tear-out, maar bij kleinere lagen (en trager frezen) had ik er geen last meer van.
Al bij al halve dag aan het frezen geweest.

Ondertussen ook alles kunnen opschuren tot 240. En ziehier het resultaat :

IMG_20151123_163932[1].jpg

Deze zal nu even 'op pauze' staan tot ik beslist heb welke epoxy ik hiervoor ga gebruiken (en besteld...)
De uiteindelijke tafel zal 60*120 zijn, langs alle kanten wordt er dus nog een reep afgezaagd....

Morgen verderwerken aan de worteltafel. Eens zien wat er daar van te maken valt :)
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Meubelle, kijk hier eens vwb de epoxy.
Deze site kreeg ik ook door van Toxiq omdat ik zelf ook een fraaie plank in de epoxy wil zetten.
Toxiq adviseert de foto epoxy.

Groet,
Jan
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Mooi stuk hout!
Ik wil binnenkort ook met epoxy aan de slag, dus ik ben benieuwd naar de keuzes en vooruitgang.

@meubelle, de reststukken gooi je toch niet weg? Er zijn vast houtsnijders die blij zijn met stukjes peer. Zelfs de kleinste stukjes...
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Bedankt maja158 voor de link, zal ik zeker eens bekijken !

@Meron : Ik heb momenteel nog niet heel veel reststukken, maar ik doe ze zeker niet weg. Momenteel zullen ze dienen om de exacte houtsoort te bepalen (blokje opsturen)
En vooral om een paar teststukjes te gieten natuurlijk. Als er na afloop nog overschot is zal ik het iedereen laten weten. (ik heb nog 2 zo'n planken liggen van dezelfde boom trouwens)

Vandaag eens zien voor de epoxy en bestellen. Voor volgende week heb ik toch niet veel tijd om eraan te werken (spijtig genoeg...)
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Goed, de beslissingen zijn genomen.

Bedankt allemaal voor de links met epoxy trouwens.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze :
http://www.polyestergigant.nl/giethars-academie/247-epoxy-giethars-evx-uv.html

Tot nu toe een uitstekende service. Telkens zeer snel een antwoord met een uitgebreide uitleg van het product en waarom precies dit of dat product beter is...en als je de service levert, mag je het product ook leveren.
Eerlijk is eerlijk.

Oorspronkelijk ging ik de epoxy voor volumegieten gebruiken, dan kon ik normaal alles in 1 laag gieten. Maar aangezien deze niet geschikt is voor glansgieten ben ik toch maar veranderd.
De volledige tafel wordt namelijk bedekt op het einde, vandaar.

Gieten zal in een 4-tal keren gebeuren. 0.5cm voor de eerste laag (in de op te vullen gedeeltes), dan 1cm, dan nog eens een dikke cm tot net onder de rand.
Voor de laatste laag de mal verwijderen en een toplaag aanbrengen, die ook de randen mee zal bedekken.

(Ik bedenk mij net dat ik dus beter eerst opvul tot net boven de rand, dan schuren, en dan de glanslaag...ik riskeer anders een niveauverschil als ik de bovenste laag laat aflopen)

Gezien de kostprijs van epoxy ga ik met deze tafel beginnen. De andere 2 epoxy-projecten zullen even moeten wachten. Anders wordt het direct een serieuze investering...
Dit lijkt mij een ideaal project om mee te starten, de worteltafel is technisch nog een veel grotere uitdaging.

We beginnen dus met 15 kilo ;) Verder zie ik wel.

Voor de mal ga ik een oude grote spiegel gebruiken. Staat hier momenteel toch niks te doen, en is natuurlijk perfect glad, scheelt in het polijsten van de onderzijde. (tip van polygigant trouwens)
De zijkanten van de mal wordt betonplex (tip van Doctorandustafel)

Wel direct mold release bijbesteld :)

Intussen denk ik ook van het onderstel voor de tafel gevonden te hebben...Dit was vrij moeilijk. Ik wou namelijk niet dat de steun onder het doorzichtig gedeelte kwam.
Tegelijkertijd wou ik ook niets wat de aandacht teveel wegtrok van de plank, en het moest stevig genoeg zijn.

Dus uiteindelijk beslist om niet zelf iets te maken in hout, maar eerder in metaal te zoeken.
Ik wacht nog even op een prijs, maar vermoedelijk wordt het zoiets :

http://www.rvsplanet.nl/Webwinkel-Product-86280299/Salontafel-model-Snake.html

Volgend probleem wordt een plaats in huis zoeken waar ik dit op mijn gemak kan gieten. In mijn atelier is het te koud...12/14°, ideaal om te werken, maar te koud voor epoxy.
Maar daar vind ik wel iets op :)

Vraagje aan degene die reeds met epoxy gewerkt hebben. Op mijn vraag over het gebruik van gasbranders of verfafbranders om bubbeltjes weg te krijgen kreeg ik volgend antwoord :
"Het versnelt het verdwijnen van luchtbelletjes, maar is eigenlijk niet nodig." (door de trage verstijving krijgen luchtbelletjes blijkbaar tijd genoeg om op te stijgen)
Klopt dit ? Of best toch zelf ervoor zorgen dat ze allemaal weggeraken ?

(ik ga sowieso 2 testbakjes maken ;) )

Voila, binnenkort meer
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Dat laatste klopt, ik heb net iets gegoten en bleef zeker een uur voldoende vloeibaar, belletjes kun je dan altijd met een sateprikker doorprikken, dit was ook het advies in de winkel (polyservice).
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Ik heb slechte ervaringen met verfbranders, het kan snel erg warm worden, je beinvloed de potlife tijd en de epoxy kan al gaan uitharden. dat resulteerd in schuim.
maar een gewone haar fohn werkt wel aardig. wat ook kan is om de epoxy via een lange glijbaan heel voorzichtig in de mal te laten lopen. en het hout eerst dichtmaken met een goedkope transparante acryl beits of vernis is ook een aanrader. ik ben benieuwd.:p
natuurlijk is de temperatuur wat aan de lage kant maar het kan in je voordeel werken. je kunt ook je epoxy al voorverwarmen. laat na het mengen de epoxy ff 5 minuten staan om de bellen te laten fuseren tot grotere. succes
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Hout heeft een open structuur en als je hierop epoxy giet dan wil de lucht naar boven ontsnappen:eek:. Vooral eiken hout heeft op de kopse kant nogal open vaten. wat ik wel eens heb gedaan is bij een verf discounter een goedkope transparante waterverdunbare acrylaat verf gekocht en dit op het hout gekwast en zo het hout dicht gemaakt.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hout heeft een open structuur en als je hierop epoxy giet dan wil de lucht naar boven ontsnappen:eek:. Vooral eiken hout heeft op de kopse kant nogal open vaten. wat ik wel eens heb gedaan is bij een verf discounter een goedkope transparante waterverdunbare acrylaat verf gekocht en dit op het hout gekwast en zo het hout dicht gemaakt.

aha, duidelijk. thanks
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Bedankt voor de tip, ga ik zeker uitproberen.

Ik had al gezien dat sommigen dit doen met de epoxy zelf. Eerste laag flinterdun leggen (met kwast), en dan pas gieten.
Ik vermoed dat belletjes zich niet kunnen vormen in de dunne laag (direct aan de oppervlakte) en dat dit dan het hout dichtmaakt voor de volgende lagen.

We zien wel bij de testen hoe het gaat.

Intussen druk bezig met de poten te maken. Bij de constructie van de andere perentafel had ik namelijk een reep hout uitgezaagd, en dit bleek genoeg om zelf een onderstel van te kunnen maken...dus geen RVS tafelpoot ;)

Binnenkort foto's
 

Meubelle

Actieve deelnemer
24 jan 2014
52
1
39
Lennik, België
www.facebook.com
Het onderstel is ook bijna klaar geraakt.

Zoals gezegd had ik dus een balk over uit de andere tafel (10.5*150)...die heb ik in 3 repen gezaagd en op de vandiktebank tot 3*3 herleid.
Het idee van de 'snake' poot vond ik wel tof, maar 8*8 RVS poten was te grof, en zou ook niet echt passen met de epoxyhoek.

Dus zelf een slang gemaakt. Onder het epoxygedeelte komt geen poot naar boven, maar kijk je wel op een hoek op de grond.
Om het geheel nog wat te verfijnen heb ik de 3*3 balkjes ook op hun hoek laten steunen overal. Best wel tevreden van het resultaat, ook al ws het toch een heel gedoe met verschilende hulpstukken om alles gezaagd en gelijmd te krijgen.

Nu nog netjes uitschuren en de lak erop, maar dit zal pas na de epoxy zijn allicht. Die ga ik dus bij deze bestellen ;)

IMG_20151202_154824.jpg

En met de plank er even opgelegd :
IMG_20151203_155749.jpg

IMG_20151203_155830.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.