Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 7 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 69
    Ik ga alle methodes eens bestuderen. Met meubelmakerij heb ik niet zo veel ervaring dus ook niet met zwaluwstaarten.

Caspar Labarre: Kan je nog eens proberen om die foto van de luiken opnieuw te posten. Dan kan ik mij er misschien wat meer bij voorstellen bij die tapse zwaluwstaarten.

Zoals je ook zegt, ik ga alles eens op een rijtje zetten en dan de meest haalbare methodes eens uitproberen.

De hoekverbindingen e.d. zonder lijm heb ik wel al eens gezien, maar het zijdelings verbinden van planken zonder lijm wordt precies niet zoveel gedaan.
    Het zijn deze die ik denk juist het meest nodig heb.
    Mijn voorkeur gaat denk ik meer uit naar iets met zwaluwstaarten of met de losse pen met toognagels.
    Ik heb het gevoel dat je hierbij minder kans op spleten hebt bij het werken van het hout dan met de achthoekige houten nagels techniek. (Ik zou ook niet meteen weten hoe ik achthoekige houten nagels moet maken

Groetjes en heel erg bedankt voor alle uitleg. Ideeën blijven welkom!

Nicolas

Mooi stoeltje Caspar, maar.... zie ik daar een knijpflesje LIJM staan?

Overigens mooi luikje en leuke foto.

groetnis, Roeland

Ja dat was van voor de keuzen om niet zomaar lijm meer te gebruiken...Ik ben overgens niet tegen lijm...ik zou graag willen expirimenteren met bijvoorbeeld vishuiden en afval van de viskraam op de markt. Kleinschalig afval wat gewoon voor een hoger doel gebruikt zou kunnen worden. Dit krijg je gratis mee en deze visboer koopt vis in van kleinschalige vissers en verkoopt ook veel niet commerciele soorten zoals shar, tong shar en bot. Zelfs haai!

Maar zonder lijm word ook steeds makkelijker en haalbaarder naar maten ik er meer mee bezig ben... Laatst nog een mooi kistje voor iemand gemaakt met met lekker strakke staarten, geen lijm nodig...!
    Laatst gewijzigd door Caspar Labarre; 24-11-15 om 13:07.

Ja mooi luiken maar de Zwitsers maken hun raamsponningen zonder verlengd borstkant op de stijlen en dat leg onnodig kopshout bloot.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest Dubois Bekijk Berichten
    Ja mooi luiken maar de Zwitsers maken hun raamsponningen zonder verlengd borstkant op de stijlen en dat leg onnodig kopshout bloot.
    Is ook een stuk droger op 1300 meter in de bergen he!

Voor een tafelblad maakt het niet echt uit lijkt me, of je moet het niet mooi vinden om kopshout te tonen. Dan zou ik zovieso voor de blinde houten pennen verbinding kiezen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    In een blinde uitvoering wordt dat een "suicide" joint genoemd (zie ook). Geen idee of er ook een officiele naam voor is.

Heb dit soort verbinding gebruikt voor mijn houten hamer. alleen kon ik dan mijn wig nog afzagen en bijschuren.

Hier zie je de schade, of, "schade," als gevolg van blootgestelde kops hout in de constructie. Ook van een huis in Zwitserland alhoewel niet op 1300 meter hoogte. Met de twee ramen heb je ook dat rare kort stuk in de dwarsligger boven de stijl wat zo zwakk is en zo makkelijk te voorkomen is met een versprongen borst op de stijl.

Bedankt voor de foto.
    Dus als ik het goed heb, gaat het als volgt:
    Over de volledige breedte van het paneel wordt een gleuf gemaakt met schuine zijden (op de kop zie je dus de vorm van de zwaluwstaart). Daarin schuif je een plank van dezelfde vorm.
    Wat ik niet goed begrijp is waar deze plank dan nog eens taps is?

Ik kom uit de wereld van de houtskeletbouw en schrijnwerk (www.huismus.be), dus deze materie is enigszins nieuw voor mij.
    Wat bedoel je bijvoorbeeld met geen borstlijn maken (ik heb al zitten Googelen maar raak er niet wijs uit).

Volgende week heb ik wat tijd dus ga ik eens een en ander proberen van zodra ik het helemaal begrijp.

Groetjes!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernest Dubois Bekijk Berichten
    Hier zie je de schade, of, "schade," als gevolg van blootgestelde kops hout in de constructie. Ook van een huis in Zwitserland alhoewel niet op 1300 meter hoogte. Met de twee ramen heb je ook dat rare kort stuk in de dwarsligger boven de stijl wat zo zwakk is en zo makkelijk te voorkomen is met een versprongen borst op de stijl.
    Ik snap niet zo goed wat je met schade bedoeld..het is constructief toch goed? De raamsponning in ons huis is anders, namelijk uit massieve balken gehaald, een zoals een blokhut...

Het staat er al 400 jaar...die scheurtjes zijn toch prachtig..!? is net steen geworden dat hout

Forum Rechten