Houtverbindingen Zonder lijm

Nicolas

Nieuw lid
14 okt 2015
8
0
Ik ga alle methodes eens bestuderen. Met meubelmakerij heb ik niet zo veel ervaring dus ook niet met zwaluwstaarten.

Caspar Labarre: Kan je nog eens proberen om die foto van de luiken opnieuw te posten. Dan kan ik mij er misschien wat meer bij voorstellen bij die tapse zwaluwstaarten.

Zoals je ook zegt, ik ga alles eens op een rijtje zetten en dan de meest haalbare methodes eens uitproberen.

De hoekverbindingen e.d. zonder lijm heb ik wel al eens gezien, maar het zijdelings verbinden van planken zonder lijm wordt precies niet zoveel gedaan.
Het zijn deze die ik denk juist het meest nodig heb.
Mijn voorkeur gaat denk ik meer uit naar iets met zwaluwstaarten of met de losse pen met toognagels.
Ik heb het gevoel dat je hierbij minder kans op spleten hebt bij het werken van het hout dan met de achthoekige houten nagels techniek. (Ik zou ook niet meteen weten hoe ik achthoekige houten nagels moet maken :)

Groetjes en heel erg bedankt voor alle uitleg. Ideeën blijven welkom!

Nicolas
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ja dat was van voor de keuzen om niet zomaar lijm meer te gebruiken...Ik ben overgens niet tegen lijm...ik zou graag willen expirimenteren met bijvoorbeeld vishuiden en afval van de viskraam op de markt. Kleinschalig afval wat gewoon voor een hoger doel gebruikt zou kunnen worden. Dit krijg je gratis mee en deze visboer koopt vis in van kleinschalige vissers en verkoopt ook veel niet commerciele soorten zoals shar, tong shar en bot. Zelfs haai!

Maar zonder lijm word ook steeds makkelijker en haalbaarder naar maten ik er meer mee bezig ben... Laatst nog een mooi kistje voor iemand gemaakt met met lekker strakke staarten, geen lijm nodig...!
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ja mooi luiken maar de Zwitsers maken hun raamsponningen zonder verlengd borstkant op de stijlen en dat leg onnodig kopshout bloot.

Is ook een stuk droger op 1300 meter in de bergen he!

Voor een tafelblad maakt het niet echt uit lijkt me, of je moet het niet mooi vinden om kopshout te tonen. Dan zou ik zovieso voor de blinde houten pennen verbinding kiezen
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
In een blinde uitvoering wordt dat een "suicide" joint genoemd (zie ook). Geen idee of er ook een officiele naam voor is.

20140111034554262.jpg

Heb dit soort verbinding gebruikt voor mijn houten hamer. alleen kon ik dan mijn wig nog afzagen en bijschuren.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hier zie je de schade, of, "schade," als gevolg van blootgestelde kops hout in de constructie. Ook van een huis in Zwitserland alhoewel niet op 1300 meter hoogte.
DSCF3484_zpsisyzjkun.jpg
Met de twee ramen heb je ook dat rare kort stuk in de dwarsligger boven de stijl wat zo zwakk is en zo makkelijk te voorkomen is met een versprongen borst op de stijl.
 

Nicolas

Nieuw lid
14 okt 2015
8
0
Bedankt voor de foto.
Dus als ik het goed heb, gaat het als volgt:
Over de volledige breedte van het paneel wordt een gleuf gemaakt met schuine zijden (op de kop zie je dus de vorm van de zwaluwstaart). Daarin schuif je een plank van dezelfde vorm.
Wat ik niet goed begrijp is waar deze plank dan nog eens taps is?

Ik kom uit de wereld van de houtskeletbouw en schrijnwerk (www.huismus.be), dus deze materie is enigszins nieuw voor mij.
Wat bedoel je bijvoorbeeld met geen borstlijn maken (ik heb al zitten Googelen maar raak er niet wijs uit).

Volgende week heb ik wat tijd dus ga ik eens een en ander proberen van zodra ik het helemaal begrijp.

Groetjes!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Hier zie je de schade, of, "schade," als gevolg van blootgestelde kops hout in de constructie. Ook van een huis in Zwitserland alhoewel niet op 1300 meter hoogte.
DSCF3484_zpsisyzjkun.jpg
Met de twee ramen heb je ook dat rare kort stuk in de dwarsligger boven de stijl wat zo zwakk is en zo makkelijk te voorkomen is met een versprongen borst op de stijl.

Ik snap niet zo goed wat je met schade bedoeld..het is constructief toch goed? De raamsponning in ons huis is anders, namelijk uit massieve balken gehaald, een zoals een blokhut...

Het staat er al 400 jaar...die scheurtjes zijn toch prachtig..!? is net steen geworden dat hout
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Die beide raam constructies zijn allebei uit massieve balken regels met massieve balken stijlen verbonden met pen en gat met uitgehakt luik sponningen.

Laat ik het anders kwalificeren dan schade want, ten eerste vind ik het verweerde en gespleten hout ook mooi, ten twee, of het schade of niet it hangt af aan je definitie. Is het constructief gedefinieerde? of moet vanuit ga van de intentie van degene die het heeft gebouwd of ontwerpen? Ok dat zijn ander vragen alhoewel er is in mijn foto een duidelijk poging om het open naad tussen regel en stijl op te vullen met plamuur.

In het foto van jouw huis met de tussen stijl was de sponning zelfs sneller en makkelijker om te maken als het over de hele length had doorgelopen en een stijl met versprongen borst die de ruimte had kunnen opvullen in plaats van twee gestopt sponningen uithaken met een kort stuk hout ertussen.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Die beide raam constructies zijn allebei uit massieve balken regels met massieve balken stijlen verbonden met pen en gat met uitgehakt luik sponningen.

Laat ik het anders kwalificeren dan schade want, ten eerste vind ik het verweerde en gespleten hout ook mooi, ten twee, of het schade of niet it hangt af aan je definitie. Is het constructief gedefinieerde? of moet vanuit ga van de intentie van degene die het heeft gebouwd of ontwerpen? Ok dat zijn ander vragen alhoewel er is in mijn foto een duidelijk poging om het open naad tussen regel en stijl op te vullen met plamuur.

In het foto van jouw huis met de tussen stijl was de sponning zelfs sneller en makkelijker om te maken als het over de hele length had doorgelopen en een stijl met versprongen borst die de ruimte had kunnen opvullen in plaats van twee gestopt sponningen uithaken met een kort stuk hout ertussen.


Zovieso!

Bij ons in dat Zwitserse dorp zijn al die oude huizen zo gemaakt, en er werden zeker geen pogingen gedaan om spleten te stoppen. Alles is puur constructief, schuren van honderden jaren oud.

Ik heb geen idee waarom ze het zo doen, maar ik vermoed dat er wel een reden voor is, als voor zoveel dingen. Denk niet dat ze, gezien de ingenieuze manier waarop die schuren gebouwt zijn, zomaar iets deden.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Bedankt voor de foto.
Dus als ik het goed heb, gaat het als volgt:
Over de volledige breedte van het paneel wordt een gleuf gemaakt met schuine zijden (op de kop zie je dus de vorm van de zwaluwstaart). Daarin schuif je een plank van dezelfde vorm.
Wat ik niet goed begrijp is waar deze plank dan nog eens taps is?

Ik kom uit de wereld van de houtskeletbouw en schrijnwerk (www.huismus.be), dus deze materie is enigszins nieuw voor mij.
Wat bedoel je bijvoorbeeld met geen borstlijn maken (ik heb al zitten Googelen maar raak er niet wijs uit).

Volgende week heb ik wat tijd dus ga ik eens een en ander proberen van zodra ik het helemaal begrijp.

Groetjes!

DSC03046.jpg

Op de foto, achter mijn moeder zie je de oude deur met houtverbreding en tapse schuifzwaluwstaarten. De staarten lopen taps over de breedte van de deur en zijn beiden in dezelfde richting. Dus niet zoals Ernest zei in tegengestelde richting. Ik heb zelf nog nooit zo'n verbinding gemaakt, maar wel vaak schuifzwaluwstaarten. De zwitserse manier zonder borslijn is perfect hiervoor lijkt me, omdat de wiggende spalk deze ook in de bodem van de sleuf drukt. Met een borst aan de spalk kan dat uiteraard niet.
Ik ben benieuwt naar je bevindingen!
weet je hoe je de huizen ( sleuven) moet maken? Je hebt een goede kapzaag nodig met een dik blad. Zo'n engelse tenonsaw is perfect. Goed slijpen met minimale zetting. Dan heb je een mal nodig die de schuinte van de staarten heeft, die kun je vastspijkeren in het afval gedeelte van de sleuf. Dan met twee handen kun je de groeven zagen. Handig is het om een markering op het blad te maken met een stukje tape zodat je de diepte kan zien. Ik heb een speciale zaag met twee handvatten en diepte instelling voor dit soort verbindingen. De duitsers en zwitsers hebben een Grätsage, die is speciaal voor dit soort werk bedoeld. Dan moet je een grondschaaf hebben om nadat je eerste grof met een beitel het meeste materiaal hebt verwijderd, de bodem van de sleuf mooi gelijk te maken aan de oppervlakte van het blad.

Succes!
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Zovieso!

Bij ons in dat Zwitserse dorp zijn al die oude huizen zo gemaakt, en er werden zeker geen pogingen gedaan om spleten te stoppen. Alles is puur constructief, schuren van honderden jaren oud.

Ik heb geen idee waarom ze het zo doen, maar ik vermoed dat er wel een reden voor is, als voor zoveel dingen. Denk niet dat ze, gezien de ingenieuze manier waarop die schuren gebouwt zijn, zomaar iets deden.

Wie weet waarom, maar die Zwitsers zijn niet de enig ook de DrenthersP1010335.jpg Maar in beide gevallen een minderwaardig verbinding in vergelijking tot die versprongen borst. Er zit geen voordelen in het zo doen en nadelen genoeg zoals al genoemd. Misschien heeft het een tijd gebeurd voordat men dat hebben uitgevonden. Of bedoel je de spleten zijn een verwenst gevolg van het zo doen? Dat ze dat hadden verwacht maar vond het ook zo mooi zoals jij en ik?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wat een leuke post dit!
Ik twijfel vaak of lijm wel of niet nodig is bij mijn handgemaakte zwaluwstaarten. En doe dan toch lijm er tussen.
Maar nu ik dit allemaal lees ga ik toch eens een kistje zonder lijm proberen. Eens kijken hoe lang dat in elkaar blijft (mijn staarten zijn nog niet zo heel strak).

Met een mal en een dikkere kapzaag kun je heel makkelijk de huizen voor de schuifzwaluwstaaren zagen. De klampen schaaf je gewoon op maat. Geen borstlijn maken want het blad krimpt toch en die borsten blijven zonder lijm niet sluiten en dit is lelijk. Zorg dat de Klamp voor een tafelblad overmaats blijft en rond de uiteinden mooi af. Als je ze gelijk schaaft, zal er verschil onstaan als het blad krimpt. Wat ik persoonlijk niet erg vind maar mischien jij wel...

Casper en Ernest, wat bedoelen jullie met de borsten en klampen?
Ik ben nog niet zo thuis in het timmermans jargon.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zat te denken, is het een gek idee als je de pen of zwaluwstaart in de ijskast ligt nadat je een verbinding hebt gemaakt die heel strak zit, dus maar ternauwernood past.
Dan krimpt de pen of zwaluwstaart en past dan goed in het andere hout en als dan de pen of zwaluwstaart weer op kamertemperatuur komt en dus weer iets uitzet zou de verbinding goed strak komen te zitten zonder dat je lijm gebruikt.
Ben benieuwd wat jullie er van denken.
 

tuoh

Oud hout
Wie weet waarom, maar die Zwitsers zijn niet de enig ook de DrenthersBekijk bijlage 38981 Maar in beide gevallen een minderwaardig verbinding in vergelijking tot die versprongen borst. Er zit geen voordelen in het zo doen en nadelen genoeg zoals al genoemd. Misschien heeft het een tijd gebeurd voordat men dat hebben uitgevonden. Of bedoel je de spleten zijn een verwenst gevolg van het zo doen? Dat ze dat hadden verwacht maar vond het ook zo mooi zoals jij en ik?

De "normale" manier is met een schuine borst, tenminste als er een overgang moet gemaakt worden van volle breedte naar een sponning. De sponning recht stoppen zoals op de foto is de oplossing van een "luie" vakman;)
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik zat te denken, is het een gek idee als je de pen of zwaluwstaart in de ijskast ligt nadat je een verbinding hebt gemaakt die heel strak zit, dus maar ternauwernood past.
Dan krimpt de pen of zwaluwstaart en past dan goed in het andere hout en als dan de pen of zwaluwstaart weer op kamertemperatuur komt en dus weer iets uitzet zou de verbinding goed strak komen te zitten zonder dat je lijm gebruikt.
Ben benieuwd wat jullie er van denken.

Denk eerder dat het hout uitzet als je het in de ijskast legt. Je zou het wel in een droogkast kunnen leggen 50 graden met een gloeilamp van 100 watt. Hier super droog je de pen en dan weet je zeker dat ze niet meer zal krimpen als het meubel in een omgeving met centrale verwarming komt. Maar je wil juist overmaat, zodat lijmklemmen overbodig worden. Je wil juist een beetje overmaat tijdens het samenbrengen. Er zijn zoveel theorieen over lijmloze houtverbindingen als er lijmsoorten bestaan. Maar ik denk dat alles kan werken, als je je materiaal snapt en controle hebt over de techniek.
 

Nicolas

Nieuw lid
14 okt 2015
8
0
Beste Houtmannen,

Ik snap het! Met dank aan de sympathieke Caspar voor zijn uitgebreide uitleg. Het had wat tijd nodig om alles op zijn plaats te laten vallen in mijn hoofd :).
Nu nog tijd vinden om een testje te maken en eens zien wat het geeft.
Zo een Engelse zaag heb ik niet, en mijn schaaf is daar ook niet echt voor geschikt. Maar ik ga wat aan rommelen met de bovenfrees en tafelzaag en ik krijg er wel iets uit.
Spannend! Het lijkt wel revolutionair, deze technieken. In de wereld waar ik vaak in mee draai is het alllemaal lijm en pu schuim waar de hedendaagse vakman mee afkomt.

Gegroet!

Nicolas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.