Houtverbindingen Zonder lijm

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Er is een andere techniek gebruikt om de pen vezels samen te drukken die bestond voordat er gloeilampen warren en dat was de pen in de bankschroef een nacht laten staan.

De oude stoelenmakers van de kleinere bedrijven die zelf geen droogovens hadden. Brachten de sporten naar de bakker, om ze bovenop de oven te drogen. Hiermee verplichten de bazen om hun knechten daar brood te laten kopen.

Een week op de verwarming maakt het ook heel droog! Zand is niet praktisch als er twee kanten pennen hebben en het schijnt ook snel verkeerd te gaan, omdat de temperatuur van zand heel moeilijk te reguleren valt. Je zou het dus super vaak moeten controleren en dat kost weer tijd. Liever een bakker opzoeken met een voortdurend warme oven en een goed hart. Je kan de sporten ook in een gewone oven leggen voor een paar uur op de laagste stand! met de deur op een kier, zodat de stijgende warme lucht weg kan.

Om hout te drogen is warmte en ventilatie nodig

Ik zou die pers techniek niet zonder lijm toepassen, dan werkt ze dus niet. Omdat er geen vocht bij komt. Het is de vraag of het goed is voor een verbinding op de langere termijn. De cellen waar de lijm aan hegt, zijn nu direct diegene die je kapot geslagen hebt... De sterkste verbinding is volgens mij diegene die het minst verdrukt word maar net genoeg om een wisseleling in de luchtvochtigheid te kunnen doorstaan.
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat als je geen lijm wilt gebruiken dat je beter gebruik kan maken van deuvels door een pen of de vergrendeling zoals in het clipje wat ik eerder postte of je verdiepen in Japanse en/of Chinese verbindingen.
En de laatste bovengenoemde optie is hier in het Westen eigenlijk niet geschikt voor mensen die geld verdienen met houtbewerking want die Oosterse verbindingen die duren te lang om te maken.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Een getoogd verbinding is niet voldoende als je het over een stoel hebben daarvoor komt maatregelen zoals Caspar het over heeft aan te passen.

Togen is wel voldoende, De afgelopen series stoelen die ik maakte zijn enkel getoogd. Zaak is het dat je hele smalle borstlijnen hebt 2 a 3 mm of zoals je bij een raamwerk zou doen, de borsten schuin inzaagt. Zodat het contact van de borsten tegen de stijl verzekerd is om van onder tot boven strak aangetrokken is. Hoe breder de borst, Hoe meer kans dat de trekkracht van de toognagel verloren gaat aan een plekje en er geen goed contact van onder tot boven is. Dan vaalt de verbinding omdat de constructieve kracht daar enkel uit bestaat.

Ik hab het over gedraaide sporten in ronde gaten, daarbij moet je rekening houden met krimp en de hierboven beschreven technieken bij toepassen. Je zou ze ook kunnen toepassen voor gewone strakke pennen. voor lijmloze constructies die zeker zijn en niet gepast hoeven worden. Voor stoelen is dat lastig door alle schuine hoeken en weet je niet zeker of de borsten van een gewone pen wel goed sluiten. Bij gedraaide sporten heb je geen borst dus is het zonder te passen weer heel goed mogelijk.

Ik ben zelf nu weer met de gedraaide sporten bezig omdat de stoelen dan sneller gemaakt kunnen worden!

Bij een getoogde verbinding is de pen juist ondermaats,zodat ze moeiteloos in de gaten gaan en de trekkracht ten volste benut wordt. Alles werd vroeger getoogd voor buitentoepassingen. Ramen, deuren, koetsen etc. Prachtige techniek die je overal voor kan gebruiken! en makkelijk! omdat de pen niet strak moet passen is er dus genoeg marge!
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De oude stoelenmakers van de kleinere bedrijven die zelf geen droogovens hadden. Brachten de sporten naar de bakker, om ze bovenop de oven te drogen. Hiermee verplichten de bazen om hun knechten daar brood te laten kopen.

Een week op de verwarming maakt het ook heel droog! Zand is niet praktisch als er twee kanten pennen hebben en het schijnt ook snel verkeerd te gaan, omdat de temperatuur van zand heel moeilijk te reguleren valt. Je zou het dus super vaak moeten controleren en dat kost weer tijd. Liever een bakker opzoeken met een voortdurend warme oven en een goed hart. Je kan de sporten ook in een gewone oven leggen voor een paar uur op de laagste stand! met de deur op een kier, zodat de stijgende warme lucht weg kan.

Om hout te drogen is warmte en ventilatie nodig

Ik zou die pers techniek niet zonder lijm toepassen, dan werkt ze dus niet. Omdat er geen vocht bij komt. Het is de vraag of het goed is voor een verbinding op de langere termijn. De cellen waar de lijm aan hegt, zijn nu direct diegene die je kapot geslagen hebt... De sterkste verbinding is volgens mij diegene die het minst verdrukt word maar net genoeg om een wisseleling in de luchtvochtigheid te kunnen doorstaan.

Er kan geen twijfel zijn dat het is zo gebeurd dat een klein stoelenmaker of zelfs meerder hun onderdelen naar de baker brachten, maar dat is geen techniek het lijk mij sterk afhankelijk op een vriendelijk relatie tussen bakker en stoelenmaker wat wij moeten allemaal hopen altijd het geval is. Maar ok het idee is duidelijk genoeg, het moet eider stoelenmaker lukken, onafhankelijk van die tijdperk waarin hij woonde een of andere manier om zijn sporten een beetje extra droog te krijgen.

Het persen zou moeten effectief zijn maar in combinatie met toogen. Dat er geen vocht bij kan komen? Hoe zo geen vocht? Je heb het weer over kapot geslagen cellen maar dat zijn er niet, het hout wordt samengedrukt. Zelfs klein deuken in een oppervlakte kan je meestal herstellen door die plek te bevochtigen, zwelt de cellen weer op. Als er kapot cellen zijn dan heb je het verkeerde gedaan. Als je je hout op de verwarming laat drogen moet je ook goed opletten anders komt er vrij snell kopscheuren in. Beter een plek in de werkruimte kiezen die weg van de verwarming maar waar het het meest droog is.

Als je voor een verbinding die is getoogd, (bedoel om de verbinding samen te trekken en ook als verzekering bij voorbeeld in de verbinding van een schoor tussen stander en ligger), kunstmatig gedroogd, samengeperst, met of zonder lijm, kiest is er een reden voor en is het niet een keuze voor de ene of de andere tussen gelijke opties zoals willem1958 dat heeft geformuleerde.
 

Nicolas

Nieuw lid
14 okt 2015
8
0
Hoera een eerste poging is gelukt!

DSC_0930.jpgDSC_0931.jpgDSC_0932.jpgDSC_0933.jpg

Het zijn populier planken geschaafd, en nadien met de vingerlasfrees bewerkt zodat de planken zeker onderling in hetzelfde vlak blijven liggen.

De klampen zijn ook reepjes van dezelfde planken, nadat ik een beetje willekeurig een schuinte had gezaagd heb ik deze overgenomen en een mal gemaakt om te frezen.
De groeven zijn gefreesd met een zwaluwstaartfreesje. Een keer dat de mal gemaakt was ging dat frezen wel heel snel.

De schuine zijden van de klampen heb ik gemaakt op de vlakbank. (geleider in dezelfde hoek gezet als de hoek van het zwaluwstaartfreesje).

Wat heb ik geleerd:
- de vingerlassen zijn wel een meerwaarde om alle planken in hetzelfde vlak te houden. Alleen vind ik het niet evident om de frees exact in te stellen zodat er geen hoogte verschil in zit.

- de klamptechniek werkt maar ik moet dikkere planken nemen voor de klampen. Nu voelt het nog niet helemaal solide aan.

- de planken zijn 14 mm dik en ik heb 5 mm diep gefreesd, dat lijkt wel ok.

- om een stevig geheel te maken moest de klampen wel hard aankloppen. Hierdoor staal het paneel een klein beetje bol getrokken. Misschien dat dit met dikkere klampen beter is.

- Ik denk dat ik op de klampen zelf wel bijvoorbeeld potscharnieren kan bevestigen om er een deurtje te maken

- Ik vraag me af als ik het bijvoorbeeld als deurtje zou gebruiken, er geen kans is dat er na veel gebruik eens iets lostrilt. Misschien moet ik op elke klamp op het breedste stuk een houten tap in steken doorheen de laatste plank. Dan zit het geheel echt helemaal vast.
Wel met als nadeel dat als het hout wil uitzetten, het paneeltje misschien bol trekt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Normal wordt de klampen gespijkerd met taai spijkers, die spijkers omgeslagen tot onder de vlakte. Misschien met het drogen komt het paneel loose en gaat hij zakken anders had je de klampen langer kunnen laten om ze indien nodig verder in te slaan. Ik denk dat als hij krimpt dan komt de vingerlassen uit zijn verband en was een sponning of groef en mes steviger en had open naden beter kunnen voorkomen maar gelukkig is poplier vrij stabiel eens droog.


De panneel ziet heel mooi uit en ik zou een diker klamp niet gebruiken als iets dan misschien breeder of zelfs een sterker houtsoort.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
En die wordt net zo vak in tropische houtsoorten gemakt en wie gaat dat tegenwoordig doen met enig maat van bewustzijn? Antwoord, plenty!

Als ik een deur of raam zonder lijm maakt het komt vooral omdat lijm niet nodig is. Een pen en gat of slis verbindingen met toognagels is voldoende en is ook makkelijk herstelbaar in geval van nood. Met lijm creëren je een barrière tegen het wegzaken van vocht die in de verbinding komt en leid tot een ophoping van vocht in het hout en tot rot. Lijm gebruikt in buiten toepassingen waar veel weer/temperaturen schommelingen plaatsvind maakt condense oppervlakten waar water ontstaat en in het hout blijft. Om voor zulke nadelen te compenseren zijn deur en raam fabrikanten genoodzaakt om met tropische houtsoorten te gaan werken, en jij weet hoe het daarna gaat, met een grote aantal andere mensen die genoodzaakt voelen zo ook mee te doen. Maar dat komt ook straks tot een einde.

Vroeger gebruikte ze grenenhout waar het hardhout vandaag de dag nog jaloers op is
Ik gebruik dan ook het liefst oud balkhout van grenen voor ramen en deuren

De theorie over de afvoer van water kan ik beamen want het gaat maar wat vaak mis als de boel is vol gesmeerd met kit en 2 componenten plamuur met ophoping van vocht tot gevolg

Alternatief : western red ceder heeft edn zeer goede vochtregulerende werking
Is wel weer kwetsbaar
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.