Oeps!

tuoh

Oud hout
Een paar weken geleden hebben we bij de vzw Tolerant een perte totale binnengekregen, een roeigiek, heeft tientallen jaren schadevrij gevaren bij de zeescouts maar verleden jaar ging het mis. Een strekdam in de weg en een overijverige reddingsdienst zorgden samen voor een wrak. total loss volgens de verzekering en dus afgeschreven, men zocht dus een bereidwillig slachtoffer om het wrak over te nemen;)
Als een behoudsvereniging voor varend erfgoed met flink wat oud zeescouts onder de leden was een nieuwe bestemming voor het"wrak" snel gevonden. Toen ik een tijdje geleden het ding ging bekijken viel het me op dat de schade al bij al nog meeviel, daar is terug iets moois van te maken. De giek ligt nu in onze bouwloods, neergevlijd in een nieuw gebouwde wieg:D en klaar voor een make-over.

Binnenkort op zoek naar geschikt hout (Sipo en Essen en Eik) en we kunnen aan de slag. In eerste instantie word het hele ding kaal gezet, dus alle vernislagen eraf, kunnen we starten op een blanco lei:D

Enige secundaire schade blijkbaar:p
ZS-giek-01.jpg

Afgerukte voorsteven.
ZS-giek-05.jpg

Achteraan ontbreekt er ook iets lijkt me.
ZS-giek-02.jpg

Ook de knieën laten het afweten.
ZS-giek-09.jpg

Binnen enige tijd word dit terug een zo goed als nieuwe roeigiek waar we als vereniging zelf mee gaan varen met de gestraften aan de riemen:D:D
 
A

Athanor

Guest
Mooie uitdaging André! Ik ben heel benieuwd naar de problemen die je tegenkomt en hoe je dat gaat oplossen. Zal het graag gaan volgen en hoop dat je ons een mooie verslag doet!

Succes! Fons
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
Als ik dat hier allemaal zie op dit forum en wat ik ook nog wel eens zelf zou willen doen dan lijkt mij 1 leven te kort :)

Veel succes met de renovatie/restauratie/reparatie
 

tuoh

Oud hout
Het eerste nieuwe onderdeel is gemaakt, een nieuwe voorsteven, Zaterdag al eens presenteren en aanhelen aan wat rest.
De spiegel is ook terug compleet, had alleen geen fototoestel bij om dit heugelijke feit vast te leggen op pellicule:p Uitstel is evenwel geen afstel, die foto's volgen nog wel.

CIMG5180.jpg

CIMG5181.jpg

CIMG5183.jpg
 

tuoh

Oud hout
Deze maal wel een paar foto's gemaakt van de werken:p Vandaag de voorsteven aangeheelt en al eens voorlopig gemonteerd, maar de gangen komen nog een 15mm tekort:( Volgende week de romp eens insnoeren met een paar spanbanden en de buitenkiel vooraan extra ondersteunen zodat ie zeker mooi recht ligt, dat zou dan moeten resulteren in sluitende gangen tegen de nieuwe steven:D
Door al het geruk aan de (volgelopen) boot bij de berging is de romp deels ontzet, waardoor de knieën niet meer aansluiten op de doften. De romp nu in feite te breed in het midden terwijl de lengte over de stevens gelijk gebleven is! Daarom dus het lengtetekort van de gangen. Maar voor alles is een oplossing:D


Een nieuw neusje:p
CIMG5261.jpg

De "kont" mag er ook opnieuw wezen:D
CIMG5263.jpg
 

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
Hallo iedereen, met toch wel enige pijn in het hart heb ik de foto's bekeken van den Tijl...ik heb deze roeigiek in betere tijden gekend..ik zal dan ook regelmatig eens een kijkje komen nemen om te zien naar de vorderingen.
Het is zo dat ik de eerste kwartiermeester was van den Tijl. Dat moet rond 1970 geweest zijn. De juiste tijd weet ik niet meer...het is dan ook ongeveer 45 jaar geleden. Deze giek werd gehaald vanuit Boom door de oud scouts onder leiding van master Van Der Ploeg. Ik kreeg daarna uit zijn handen de helmstok van den Tijl als eerste kwartiermeester. Van de daaropvolgende eerste vaart heb ik nog een foto bij het terug te water laten in de Schelde. Ik ben de rechtse persoon vooraan . De andere foto is veel recenter en ik heb zelf van iemand anders... ik was toen niet meer bij de zeescouts.



IMG_20151218_171825.jpgDSCF0356.jpg
 

tuoh

Oud hout
Hallo Marc,

fantastisch die foto's uit de oude doos, zo krijgen we een idee hoe één en ander er oorspronkelijk uitzag.
We weten dat de roeigiek nog bij Van Heygen in Boom gebouwd is, en sinds een paar weken weten we ook welke roeigiek we nu juist hebben liggen. Den "Tijl" dus, maar verder moet er nog heel wat informatie binnen komen om op termijn de hele boot tot in de puntjes te kunnen afwerken. Voorlopig is er werk genoeg om de romp terug in orde te brengen, die komt er terug als nieuw uit te zien, enkel een paar maanden geduld. De roeigiek ligt nu bij de vzw.Tolerant, gevestigd op de CNR site in Rupelmonde. Bijna elke zaterdag zijn we daar aanwezig en de toegang is vrij, dus altijd welkom om eens te komen kijken naar je "oude liefde";)

@Jan, ja, die overnaads gebouwde boten hebben meestal een heel mooie strokende vorm, daar kan een "plastieken" bootje toch echt niet tegenop:p
 

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
Dan moet je nog riemen aanschaffen ook...:) btw..de kleur aan de manchetten van de riemen was groen..het kwartier dat met den Tijl vaarde waren de Zeearenden.:)
 

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
Ik heb nog enkele "oudjes" gevonden. Heeft mijn vader in den tijd nog gemaakt bij het vertrek van mijn eerste grote tocht...was dus nog vroeger dan 1970...

3 Oudjes.jpg

Deze drie gieken bestaan al een hele tijd niet meer...ik ben niet kunnen te weten komen wat er mee gebeurt is (ik heb wel geruchten gehoord i.v.m. een brand maar zeker is dat niet..).
Rechts is de "Aalmoezenier Festraets", midden de "Prins Leopold" en links de "Maarten Tromp". Ik sta uiterst links.

Nog een foto:
2-9-2009_002.jpg

De "Festraets" nog eens..ik sta rechts. Naast mij Luc Longueville.

2-9-2009_004.jpg
De "Leopold" gaat te water.
 

tuoh

Oud hout
Dat zijn inderdaad al oudjes zo te zien, en dat zullen ze van de jeugd op de foto's ook stilaan kunnen zeggen denk ik:p Bedankt voor het plaatsen. Wat de roeiriemen voor den "Tijl" betreft, die maken we ook zelf, en de manchetten krijgen een groen randje:D
 

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
Hallo, heb ondertussen toch wat nieuws over de "oudjes" van iemand van bij de zeescouts. De "Festraets" zou nog bestaan. Was geschonken aan het Scheepvaartmuseum (lag lange tijd) onder de hangars. Zou nu ergens in een loods liggen van het MAS. De Maarten Tromp zou afgebroken zijn....van de Leopold geen nieuws. Vermoedelijk al lang weg...toen ik nog bij de zeescouts was mag die ook al enige tijd te verkommeren langs de kant.
 

tuoh

Oud hout
Wel verdikke, dan zou die ene giek in hangar 20 moeten liggen? Daar ligt namelijk "de stock", al wat niet direct een plaats vind in het Maritiem Park word bewaard in het depot. Moet ik één van de komende weken eens gaan nazien. Bedankt voor de tip. Had het zelf moeten weten trouwens, heb 8 jaar bij het MAS/NSM gewerkt als restaurator boten:rolleyes:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.