Oeps!

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
Moet er nog wel bijzeggen dat de Festraets een heel ander type was dan den Tijl en consoorten...was zwaarder, vlakke dolboord. maak er maar eens een foto van als je de Festraets vind.:)
 

tuoh

Oud hout
Vandaag dit project weer wat verder "gesloopt":p Alvorens er opgebouwd kan gaan worden moeten de gebroken delen verwijderd worden. Er moet ook plaats gemaakt worden om aan de gangen te kunnen werken, dit impliceert dan weer dat de wegeringslatten moeten weggenomen worden. Maar, omdat daar de doften op rusten moeten ..., inderdaad, die moeten er dus ook uit:p We gaan eindigen met een lege schelp op deze manier, maar waar gehakt word vallen nu eenmaal spaanders:D Er blijven enkel twee tijdelijke dwarse schoren zitten om de boel bijeen te houden tijdens de heropbouw.

De nieuwe voorsteven staat als een huis! Sommige gebroken gangen zijn ingekort en wachten op aanheling met nieuw hout.
CIMG5810.jpg

Bezig met leeghalen.
CIMG5811.jpg

CIMG5802.jpg

Achteraan is er ook nog wat loos denk ik:p
CIMG5820.jpg
 

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
klaas, afgedankte sloep :(.....en zeggen dat dit een "beauty" van een roeigiek was :rolleyes:... Ik kan er nog niet van over dat den Tijl er nu zo uit ziet.... Ik heb met verschillende gieken gevaren bij de zeescouts, namelijk met de "Prins Boudewijn", "Prins Leopold", "Aalmoezenier Festraets", den "Tijl"
 

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
Heb je nog iets gevonden van de Festraets ? Ben wel benieuwd...btw..zondag opening vaarseizoen Zeescouts in 't stad. Onze groep bestaat 100 jaar (de eerste groep "Georges De Hasque"). Feestelijke editie van de opening deze keer. Er zouden ook vaartuigen tentoon gesteld worden (op de grote markt denk ik...). Ikzelf kan er niet bijzijn.. ik sta met de nacht.:(
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
klaas, afgedankte sloep :(.....en zeggen dat dit een "beauty" van een roeigiek was :rolleyes:... Ik kan er nog niet van over dat den Tijl er nu zo uit ziet.... Ik heb met verschillende gieken gevaren bij de zeescouts, namelijk met de "Prins Boudewijn", "Prins Leopold", "Aalmoezenier Festraets", den "Tijl"

't Is inderdaad :(, maar vanwege het total loss zijn was ie volgens mij wel afgedankt. Het is alleen maar mooi dat hij (zij, 't is een boot/schip) hopelijk weer kunstig gerestaureerd wordt! :D
 

tuoh

Oud hout
Ben nog niet in het depot geraakt, er is altijd wel iets dat er tussen komt, maar uitstel is geen afstel:D

PS: ze moeten voor de opening van het vaarseizoen wel 't stad intrekken als ze hun thuisbasis afbreken, er is precies een bom ontploft op de LO:rolleyes:
 

BertJ

Nieuw lid
2 aug 2016
12
0
Mooi om te zien hoe 'onze' Tijl er beter en beter begint uit te zien. Wij hebben nog alle vloertjes, het naambordje, het roer, de helmstok, de masten & riemen liggen. Zullen die komen brengen zodra dat nodig is. Succes nog!
 

BertJ

Nieuw lid
2 aug 2016
12
0
Opening Vaarseizoen was op de Grote Markt in Antwerpen.
Mooie dag... Georges de Hasque zal het met fierheid gade geslagen hebben van daarboven...
 

BertJ

Nieuw lid
2 aug 2016
12
0
Heb de Festraets idd gezien in de MAS-loods naast het Kattendijkdok 3 jaar geleden met WaterrAnt.
 

tuoh

Oud hout
Mooi om te zien hoe 'onze' Tijl er beter en beter begint uit te zien. Wij hebben nog alle vloertjes, het naambordje, het roer, de helmstok, de masten & riemen liggen. Zullen die komen brengen zodra dat nodig is. Succes nog!

Haha, goed om weten, dat spaart ons een boel werk:p De herstelling van de gehavende romp gaat langzaam maar zeker verder, de eerste nieuwe gangdelen zitten erin en zijn geklonken. De kont begint al terug haar oorspronkelijke vorm te krijgen zo.
Heb alleen nog geen tijd gehad om nieuwe foto's te maken van de vorderingen. Hopelijk lukt het nu zaterdag wel.
 

ChrisZS1

Nieuw lid
7 aug 2016
6
0
Beste Marc, ik ben een oud scout , periode 72-79 en heb tijdens mijn verkennersperiode enkel met de Festraets gevaren en kwartiermeester ervan geweest. Naar aanleiding van het 100 jarig bestaan is er een FB groep opgericht
Zeescouts 1° GdH (1970->1980). Hierin proberen we mekaar terug te vinden voor een reunie op 22/10 en zoeken uit wat er met onze toenmalige gieken gebeurd is. Van de Tijl kennen we het verhaal en volgen de heropbouw verder mee, den Tromp zou volgens u afgebroken zijn. We zijn dus op zoek naar de Festraets, zoals ook u blijkbaar. Heeft u exacte gegevens waar hij zou liggen en bij wie we moeten zijn hiervoor ?
Was u ook nog lid in bovenstaande periode ? Luc Longueville ken ik ook, evenals zijn broers Benny en Patrick, Erik van der Ploeg, Frank & Mark Merket, Abdon, ...
 

tuoh

Oud hout
De "Festraets" ligt bij in de loods van het MAS aan het Kattendijkdok, de verantwoordelijke voor de collectie is Rita Jalon van de dienst Collectiebeleid, behoud en beheer, bureel gevestigd in het Hessenhuis.
 

BertJ

Nieuw lid
2 aug 2016
12
0
De Maarten Tromp is verkocht/weggegeven (weet ik niet precies) toen de Katelijne werd geleverd, aan de zeescouts van Gent.
Tijdens een Blauwe Wimpel enkele jaren in Gent (bijj de Wilde Eend, heb ik de Maarten Tromp daar nog zien liggen.
Enkele jaren geleden hoorde ik dat ze die roeigiek idd hebben afgebroken.
 

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
Hallo Chris, bij deze heb ik een verzoek gestuurd op FB. Op 22/10 heb ik op het eerste zicht niets te doen.. Ik heb op de Prins Leopold, den Boudewijn (toen omgeslagen voor de sluis... :-( ) en den Tijl gevaren. Op de laatste als kwartiermeester en uiteraard ken ik Luc, Benny en co ook allemaal. Ik ben in september 1973 gaan varen bij CMB dus zit ik in de periode rond 1970. Juiste data ken ik niet meer.
Bij de groep mis ik nog wel wa "bekende" namen.... Chris Barneveld; Ferdy Hospied,
 
Laatst bewerkt:

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
Amai Bert... dat is eigenlijk alles dat jullie nog hebben gerecupereerd....
icon14.png
scheelt een pak werk (en kosten) voor de mensen die met de restauratie bezig zijn...
 

MarcZS1

Nieuw lid
27 dec 2015
12
0
Chris, hier een foto (uit de collectie van Mark Merket btw...) van de Festraets. Kwartiermeester toen Ferdy Hospied (staat op de achterplecht). Ook Luc Longueville als vierde roeier en Michel Schillemans als tweede op de foto.IMG_20151218_172426.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Gisteren er toch eens aan gedacht om een paar foto's van de werken te maken:p

Achteraan begint het terug ergens op te lijken, vier gangen zijn nu al aangeheeld, nog eentje te doen. Maar hier moet ik eerst voor op jacht naar hout.

Zo was het,
CIMG5820.jpg

en zo ziet het er vandaag uit.
IMG_0181.jpg

Bakboordkant schiet ook al op, hier word een tweede stuk gang ingepast en vastgezet, ondertussen zit ook het volgende deel al op zijn plaats.
IMG_0178.jpg

En de buitenzijde aan stuurboord achteraan.
IMG_0175.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.