Oeps!

tuoh

Oud hout
De grootste klus aan de kaduke giek is al deels geklaard, uiteindelijk een kleine twintig nieuwe spantjes gestoomd en al voorlopig geplaatst. De originele waren op die plaatsen gewoon weggerot ter hoogte van de binnenkiel. Structureel was daar nog nauwelijks een verbinding tussen bak- en stuurboordzijde.

Kon de nieuwe spantjes ook mooi tussen binnenkiel en langsscheepse versterking laten doorlopen, gestoomd hout is nu éénmaal heel plastisch:p

De "korte" stoomkist klaar voor actie.
IMG_0832.jpg

Op hun nieuwe stek.
IMG_0830.jpg

Bezig met vastklinken.
IMG_0835.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Hallo touh, vergeef me als ik rare vragen stel, maar zitten er slotbouten in die gestoomde latjes?
Blijven die nieuwe latjes op die plaats zitten, en worden daarna de oude verwijderd?
Mvg, :).
 

tuoh

Oud hout
Spaander, geen rare vraag hoor, misschien wel een paar rare antwoorden:p

De nieuwe spantjes worden net als de originele bevestigd met koperen bootnagels met ring, de vierkante schacht van de nagel word met een holle doordrijver door het te kleine gaatje in de ring gedwongen en daarna op lengte afgeknipt en geklonken op de ring. Dit is altijd een klus voor twee man, eentje in boot om de ring over de schacht van de nagel te slaan en deze nadien te klinken, eentje ligt onder de boot om de nagel "stok" te houden met een zwaar stuk staal zodat er kan geklonken worden.

De nieuwe spantjes zijn in feite een "dubbeling" ze overlappen de originele minimaal met drie gangen per zijde, midscheeps met vier gangen per kant.
Je kan deze zien als een permanente "spalk", omdat er bij de originele nu éénmaal een essentieel stukje ontbreekt.
Volledig nieuwe spanten plaatsen was hier geen optie, dan moet namelijk bijna de hele binnenkant van de boot gedemonteerd worden.
Doften eruit, wegeringslatten eruit, dolboorden wegnemen, wat impliceert dat zowel voor- als achterdekje deels moeten gesloopt worden, etc...
Dit alles omdat de spanten origineel van boord naar boord lopen, en dus met geen mogelijkheid er zo maar tussen te "frommelen" zijn, plastisch of niet.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dank je wel touh voor je antwoord, zo raar was het niet hoor.
Wel mijn vraag over slotbouten maar dat is onkunde:eek:, dus gebruiken ze ook klinknagels (maar dan koud klinken) dat wist ik niet.
Het blijft altijd mooi om te zien hoe jij alles klaart en ons laat meegenieten.
Mvg, :).
 
P

Pel

Guest
Waar een Stella Artois vaatje van 30 liter al niet goed voor kan zijn;)

Groet Pel.
 

Erik B.

Actieve deelnemer
8 sep 2013
28
0
Antwerpen
Weer een mooi en leerzaam draadje. De zeescouts - antwerpen - zijn bij mij komen aankloppen voor wat kleinere herstellingen aan hun roeigieken. Dat zal dus een paar keer naar Rupelmonde rijden worden...
Ergens middenin gaat het over het restauratieatelier van het MMA dat mogelijk naar de droogdokken verhuist. Ik ben in ieder geval fan !
Ik heb een fijne tijd gehad in den Helder waar ze ook zo'n atelier hebben voor eigenaars van historische schepen gecombineerd met workshops en scholing bootbouw.
 

tuoh

Oud hout
Ik zou zeggen, welkom in Rupelmonde "De Koninck" staat koud, helaas zit er enkel water in het vat:D

De verhuis naar "de droogdokkensite" gaat definitief door, vermoedelijk deze maand al gaat er al een deel van het inboedel (machines en stock) in verhuiswagens richting droogdokken. De rest volgt begin volgend jaar.

Zoals het er nu naar uitziet zal er de eerste 2 jaar serieus wat moeten geïmproviseerd worden daar ter plaatse, de vestigingsplaats is nog maar tijdelijk, de definitieve plaats moet nog gebouwd worden op de site.
5 Architektenbureau's zijn nog maar aan een voorontwerp bezig, in het voorjaar van 2018 word dan het winnende bureau aangeduid en kunnen die echt aan het werk (definitief ontwerp)
Het is NU de bedoeling dat er hier ook zo iets gaat komen als in Den Helder, maar volgend jaar zijn het verkiezingen! Wie weet wat er dan uit de bus gaat komen, en of de huidige plannen dan nog verder gezet worden zonder wijzigingen.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
De eerste klappen op de werf zijn uitgedeeld dit jaar, vandaag nog wat nieuw spul in de giek gestopt, volgende week klinken.

8 gebroken spanten vervangen door vers gestoomd nieuw materiaal. Telkens een halve spant vernieuwd omdat de oude toch al middendoor gerot waren.
Tijdelijk geschoord om het hout te laten drogen in de juiste positie.
IMG_0901.jpg

Voorlopig een plank over de doften geklemd om tegen te schoren.
IMG_0902.jpg

Meer naar achter was er ook eentje kaduuk.
IMG_0905.jpg
 

BertJ

Nieuw lid
2 aug 2016
12
0
Zouden jullie in de kielbalk ter hoogte van elke verzonken kielbout een soort van afwateringsgaatje kunnen maken? Nu blijft er altijd water rond de kop van de kielbout staan, en dringt zo de kielbalk binnen.
Of is er een andere oplossing om dat inwateren te vermijden?
 

tuoh

Oud hout
Zouden jullie in de kielbalk ter hoogte van elke verzonken kielbout een soort van afwateringsgaatje kunnen maken? Nu blijft er altijd water rond de kop van de kielbout staan, en dringt zo de kielbalk binnen.
Of is er een andere oplossing om dat inwateren te vermijden?

Zal zaterdag de situatie eens bekijken, en wat we er best aan doen. Als er ruimte genoeg is boven de boutkop kan ik eventueel de gaten afdoppen met een houten prop, is er minder ruimte dan lijkt mij opspuiten met Sikaflex ook geen slecht idee. Maar zaterdag weten we meer.

Ps: alvorens jullie de giek gaan afwerken (schuren en vernissen) zouden alle nieuwe spantjes een paar lagen moeten krijgen met Tenco Conserveer, dat gaat de levensduur van het hout (Es) een flink stuk verlengen. Product is te verkrijgen bij Femm in Antwerpen (op bestelling)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@André, je hebt essenhout gebruikt, essenhout is dan wel zeer veerkrachtig, maar om het buiten te gebruiken wordt m.i. toch niet veel gedaan omdat het sneller wegrot?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Bij boten valt dat "snel wegrotten" goed mee, er zijn legio overnaadse boten van 100 jaar en ouder met de meeste originele spantjes er nog in. Niet echt een probleem dus, tenzij er structureel iets schort.
 

BertJ

Nieuw lid
2 aug 2016
12
0
Ps: alvorens jullie de giek gaan afwerken (schuren en vernissen) zouden alle nieuwe spantjes een paar lagen moeten krijgen met Tenco Conserveer, dat gaat de levensduur van het hout (Es) een flink stuk verlengen. Product is te verkrijgen bij Femm in Antwerpen (op bestelling)

Goede raad doorgestuurd naar de schuurders/vernissers...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.