nieuwe felder formaat of gebruikte scm?

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren op de aankoop van een formaatzaag.
Over de machines van Felder wordt erg goed gesproken (ik wil nog een keer naar Barneveld)
Ik heb en offerte voor en nieuwe felder 540s maar ik kom ook een 5 jaar oude scm si400 E nova tegen.
Qua specs een prijs gelijkwaardig alleen heeft de scm digitale aflezing van zaaghoogte en schuinstelling.
Volgens mij zijn dit ook goede machines.
Waar zou jullie voorkeur naar uitgaan?
Of Misschien nog wat anders?

Mijn belangrijkste wensen zijn;
3200 roltafel
Voorrits
Bovenafzuiging
7.5pk motor
Kwaliteit (haaks moet haaks zijn en 1m moet 1meter zijn en geen 1,01)
Budget ca 7000e

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
Jacob
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Wat de kwaliteit betreft adviseer ik om de eerste keer de machine in te laten stellen door een monteur van de leverancier. Een soort van 0-meting. Ga er dan met je neus bovenop staan zodat je het zo nodig zelf de volgende keer ook kunt doen.
 

tuoh

Oud hout
Scm heeft zeker goede machines, maar er zijn dermate veel types dat je soms door de bomen nog nauwelijks het bos ziet:p
De Nova is hun "instapklasse", alles is wat lichter van uitvoering dan de daaropvolgende machines, de Class en hun topper de nieuwe L'invisibile. De oudere Nova's hadden soms last van een torderende zijwagen bij zware belading, meteen de reden waarom bij de nieuwe modellen de zijwagen ondersteuning gewijzigd is, deze steunt nu op twee punten. De machines hebben wel een zeer goede tafelgeleiding, daarom geven de Italianen er 10 jaar waarborg op;)
Zelfs met dit minpuntje zou ik de machine toch zeker even goed inschalen als de Felder 540, hier is de zijwagenondersteuning ook niet van de zwaarste.
 

JCJ Dijkstra

Nieuw lid
13 jun 2013
18
0
Niezijl
Een uitgebreide uitleg Tuoh, naar kunnen we wat mee.

@Rinus, het door de fabriek laten afstellen leek mij ook een wijze beslissing. Dan heb je ook iets om op terug te vallen mocht het niet goed zijn.
 

MarcoZ

Actieve deelnemer
25 dec 2011
133
0
Over het laten afstellen door een monteur: wat zou deze beter kunnen dan jij zelf?

Als ik zie wat er aan de Felder machines moet gebeuren lijkt me dat geen spannende klus. Het aanbouwen van de zijverbreding en deze vlak met de machine krijgen moet voor een handig persoon prima te doen zijn. Verder nog wat dingen als een aanslagas en aanslagschaal (mooie stripje met de CM's er op) goed afgesteld krijgen. Ik ga er van uit dat als je met dit soort machines werkt of gaat werken je handig en precies genoeg bent om die in orde te krijgen. :D

Mocht je daarna toch niet zeker van je zaak zijn dan kun je altijd nog een monteur laten komen. Het is mij persoonlijk in eerste instantie het geld niet waard, maar misschien denk ik er straks anders over.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.