Japanse lamp

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Naar het voorbeeld van een filmpje en gebrek een sfeerlicht in de woning een poging wagen om...

Omdat er geen maten bekend zijn eerst een tekening gemaakt waar de verhoudingen redelijk overeenstemmen en op het oog goed overkomt. Met de tekening een proef frame gemaakt om te beoordelen.

tekening_lamp.jpg

Voordat het frame gemaakt kon worden eerst het nodige zaagwerk. Het hout moest gewoon te koop zijn bij een doe het zelf store. Keuze is grenen en hardhout van de gamma. Makkelijk bij verzagen en niet al te kostbaar voor een winter projectje.

Voor het zover was om een frame te bouwen de latjes zagen. Dat was nog een hele klus op zich.

latjes.jpg

Zonder dollen gewoon op de zaagtafel. Even de showen van mijn nieuwe aanwinst :cool: In eerste instantie voor het buiten frame 9mm aangehouden en de spijltjes op 3mm. Dit oogde niet mooi en de totaal ombouw van hardhout zou te grof worden. Terug brengen naar 6mm en de tussen- latjes 2.6 gaf een beter resultaat.

Helaas gaat de lunchbox planer tot 3mm minimaal. Inmiddels was er een zaagblad onderweg voor de kapex van Ecotools omdat die een bredere zaagsnede heeft dan het originele maar die is nu reserve want de kapex stemt goed overeen met de 2.6mm.

Handarbeid om de latjes op dikte te schaven.

latschaaf.jpg

controleren op zaagsnede 2.6mm.

controle_lat.jpg

Afkorten met :D
latafkorten.jpg

Na het proefframe ging het allemaal wat makkelijker en de voorbije week een stukje verder met.. De groeven zagen met de kapex vond ik niet echt soepel gaan en verder gegaan op de zaagtafel, wat beduidend sneller ging. De latjes langer gehouden zodat je vingers ruim genoeg van het zaagblad blijven. Waar nodig heb ik twee latten en/of een strook multplex gebruikt om de latjes veilig over het zaagblad te duwen. Met deze techniek kan je niet voorzichtig genoeg zijn.

latjeszagen_1.jpglatjeszagen_2.jpg

Resultaat tot zover

latjes_3.jpg
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Mooi project Huib, misschien een domme vraag maar waarom gebruik je geen afkortgeleider op foto 6.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Huib, een afkortgeleider schuift langs de geleider deze stel je zo in, zodra je het latje doorzaagd dat het stukje wat je afzaagt niet klem komt te zitten tussen de geleider en het zaagblad.
Dit komt voor als je de geleider als aanslag gebruikt, zoals jij dit doet op foto 6

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Als je dat lukt heb je geduld ;) ik voel me geroepen het ook eens te doen maar eerst de rest afwerken.

Suk6 in ieder geval!
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Mooi project Huib, misschien een domme vraag maar waarom gebruik je geen afkortgeleider op foto 6.

Naar het lijkt maakt hij alleen inkepingen in de latjes, en heb je dus geen afvalstukken die klem komen te zitten, maar als er wel afgekort wordt, kun je op de precisio gewoon de geleider naar achter schuiven zodat je "afval" vrij van de geleider is na de zaagsnede.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Naar het lijkt maakt hij alleen inkepingen in de latjes, en heb je dus geen afvalstukken die klem komen te zitten, maar als er wel afgekort wordt, kun je op de precisio gewoon de geleider naar achter schuiven zodat je "afval" vrij van de geleider is na de zaagsnede.

Klopt, de latjes worden 6mm ingezaagd. De lengteaanslag word telkens de gewenste cm teruggeschoven en dient alleen om er voor de zorgen dat de groef op de juiste plek komt. De fence van de roltafel staat haaks op het zaagblad en de lengteaanslag.

Normaal als ik afkort op de zaagtafel met een roltafel verwijder ik de lengteaanslag of schuif die naar achteren, zodat er geen contact met het af te zagen materiaal en altijd een spouwmes en beschermkap gemonteerd.

Voor afkort werk wordt doorgaans de afkortzaag gebruikt en bij grotere stukken plaatmateriaal de mft3 tafel met geleider of linialen met invalzaag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.