advies aankoop inca vlak vandikte bank 343.190 met tersa as

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
Ik ben in de mogelijkheid om een vlak- vandiktebank van inca te kopen. Dit is voor mij een eerste aanschaf van dit soort machine dus zelf weet ik niet meteen wat de waarde van dat toestel is.

De machine draait op 220V, heeft een motor van 1,5PK en beschikt over een tersa as. De stofafzuigkap ontbreekt en er zou 1 onderdeel vervangen moeten worden (+- 35€)

De verkoper heeft wat foto's en een filmpje doorgestuurd. Je kan deze hier zien:
http://users.telenet.be/jimmyguarraci/inca/inca1.jpg

http://users.telenet.be/jimmyguarraci/inca/inca2.jpg

http://users.telenet.be/jimmyguarraci/inca/inca3.jpg

http://users.telenet.be/jimmyguarraci/inca/inca.mp4


In het midden van het filmpje start de verkoper de machine. In het begin hoor je een hard ratelend geluid (alsof er iets vastzat), maar dan lijkt die wel lekker te lopen. Is dat geluid iets om zorgen over te maken of is dat volledig normaal?


Zo te zien beschikt het toestel over een Tersa beitelas.
Hetgeen ik tot nu toe kan lezen ivm positieve en negatieve dingen over tersa assen zijn:
- positief: afstellen van beitels is 1malig nodig bij setup van tafel, dus bij wissels van beitels zou niets afgesteld moeten worden dus wissels gebeuren zeer snel.
- negatief: tersa assen zouden wat meer power van de motor vragen (las ik hier op dit forum)? De 1,5 PK motor zou dan misschien wat tekort schieten bij vandikte schaven? Tersa beitels zijn een pak duurder dan gewone standaard beitels. Ze zijn ook minder toegankelijk/kleiner aanbod? Tersa beitels zouden ook minder vaak of helemaal niet geslepen kunnen worden?


Kloppen mijn opvattingen over die positieve en negatieve puntjes? Of zit ik er toch langs.

En wat is dit toestel waard? Kwestie van niet te veel te betalen voor de machine.


Zo zie je, een paar vraagjes en vooral veel twijfel (maarja, dat is nu eenmaal mijn persoonlijkheid als het aankomt op het kopen van materiaal ).
 

tuoh

Oud hout
Dat geratel lijkt mij van de aandrijftrein (ketting en tandwielen?) van de walsen te komen die in neutraal blijkbaar toch deels meedraaien.

De Tersa as op de machine is een droom, dat geeft de machine een flinke upgrade;) Voordelen zijn er inderdaad: nauwelijks steltijd nodig, altijd op de juiste hoogte, lange standtijd in vergelijk met de klassieke messen, perfecte rondloop omdat alle messen tot een een paar duizendste van een mm even hoog zitten. De messen zijn aan beide zijden te gebruiken, je kan ze dus eenmaal draaien. Nageslepen messen werken niet in dit concept, eenmaal bot = weggooien.

Er zijn aan het systeem niet echt nadelen, meer motorvermogen nodig is een fabeltje, het tegendeel is eerder waar omdat de messen super snijden en dus minder kracht vragen. De messen blijven heel lang scherp maar eens ze stomper worden gaat het snel achteruit, dat voel je, en dat hoor je. Blijven werken ermee is dan niet zinvol, even wisselen en je kan terug aan de slag.
Online zijn de messen vlot te bestellen, in verschillende legeringen zelfs.
Voor hobbygebruik kom je met één setje messen makkelijk een jaar toe, of zelfs nog langer als je geen accidentjes (spijkers) tegenkomt tenminste.

De messen zijn wat duurder in gebruik, maar daar staan een paar GROTE voordelen tegenover, eens je ermee gewerkt hebt wil je anders niks meer;) Het is een op en top professionele schaafas in een goede hobbymachine, van een win-win situatie gesproken:p Hiermee kan je concurreren tegen al die Felders met spiraalas:D:D
 
Laatst bewerkt:

lefte

Actieve deelnemer
29 jul 2014
35
2
andré, bedankt voor je uitleg en advies. ik heb de inca machine gekocht, maar tot nu toe nog geen tijd gehad om deze uit te testen. Het eerste wat ook nog gedaan moet worden is nieuwe beitels bestellen om zo al meteen te kunnen profiteren van de tersa as :).
 

FRED

Nieuw lid
4 nov 2009
22
0
Ik heb denk ik dezelfde machine (2 mes Tersa as en ronde riemaandrijfing voor vandiktebank)

Er is ook een later type met een drie mes Tersa as en platte riemaandrijving voor vandiktebank..

Ik denk dat het nylon wormwiel versleten is. Het lijkt alsof de machine niet helemaal vrij loopt..
Dit tandwiel kost €65 + €25 verzendkosten bij Incamachines.com bij Doebeli betaal je het dubbele in Zwitserse franken..

Zelf moet ik al 2 jaar een nieuw aandrijfriempje hebben.. Door voldoende schaafmogelijkheden op het werk heb ik hier nog geen actie in ondernomen en staat de machine te rusten. Verder vind ik het een tegek machientje op de aandrijfing van de vandiktebank na is alles professioneel uitgevoerd en dan 3 x zo klein.
En die Tersa as ga je van houden!! Standaard messen is een drama.. Uren stellen en nog krijg je niet alle messen exact op dezelfde hoogte..

Ook hebben de Tersa Inca's as langere vlakbladen!! Ik geloof 20cm langer!!
Succes! ik hoor graag hoe de machine bevalt.

Groet Fred
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.