Drechselmeister of Record?

Drechselmeister of Record

  • Drechselmeister

    Stemmen: 10 83,3%
  • Record

    Stemmen: 2 16,7%

  • Totaal aantal stemmers
    12

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Hallo,

Ik ben op zoek naar een draaibank, en twijfel tussen 2 modellen: Drechselmeister MIDI FU 175 en een Record DML305. Aangezien er een aanzienlijk prijsverschil is, graag jullie advies welke bank het beste zou passen rekening houdend met:

  • Complete beginner (maar met ambitie J)
  • Voldoende beschikbare ruimte in een gedeeld atelier (zal door 3 mensen gebruikt worden)
  • Stukken: beginnersstukken bij aanvang maar uiteindelijk de bedoeling om potten, schalen, … te draaien (diameter van 30cm is denk ik wel voldoende)
  • Misschien later ook poten, dus een verlengstuk moet mogelijk zijn (maar hoeft niet in het begin)

Wat ik vrees is dat als we starten met de Record, we snel over gaan willen gaan naar een zwaardere/snellere machine? Met de Drechselmeister vermoed ik dat het langer gaat duren voordat we tegen beperkingen aanlopen? Klopt dat of gaan we beter voor de Record in dit stadium?

Groeten en bedankt voor jullie reacties en tips!!
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
@Vesper: makkelijke keuze. Kies voor de Midi, die is sterker iets groter en heeft een toerentalregeling. Het is een mooie, degelijke machine met veel tevreden gebruikers. De Record (of identieke Woodfast) is ook niet verkeerd, maar je moet altijd de snaar omleggen voor een ander toerental. Nu is dit bij deze machine een fluitje van een cent, maar als je budget toereikend is zou nik kiezen voor een Drechselmeister.
Als je aangeeft waar je woont zijn er wellicht draaiers biju je in de buurt die zo'n machine hebben staan.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Dag Pieter,

Bedankt voor je snelle reactie. Drechselmeister dus volgens jou ... maar is die dan echt dubbel de prijs waard?
We wonen in Gent trouwens, dus mochten we hier gebruikers van beiden kunnen bezoeken, heel graag!

groeten
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ja, die is zijn prijs zeker waard, maar houd er rekening mee dat je ook nog een chuck en beitels nodig hebt en iets om deze te slijpen en te wetten.
Je zou kunnen navragen bij het Vlaamse Houtdraaiersgilde naar leden in Gent of omgeving. Misschien dat er hier op het forum ook nog wel iemand is die zich bij je meldt.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Inderdaad Tuoh, ga ik zaterdag es gaan kijken! Had al even met Stefaan gemaild, maar ik wou hier de vraag ook eens stellen om wat verschillende meningen te horen.
En Pieter ja, je hebt gelijk die chuck, beitels en slijptool tikken ook al direct door ... alles opgeteld, wel geen goedkope hobby :)
 

tuoh

Oud hout
Heb de Woodfast M305 gehad en heb nu een verlengde Drechselmeister staan, je kan beide machines qua prestaties niet met elkaar vergelijken. Het zijn twee totaal verschillende machines in gebruik, de Woodfast is een klein bankje met dito vermogen, de Drechselmeister is een stuk groter, zwaarder, heeft een pak meer vermogen, en het toerental kan traploos geregeld worden. Het voelt aan en werkt als een grote draaibank.

De woodfast op tafel:

De Drechselmeister uitgepakt:
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Waarom gebruikt Woodfast zo'n vreselijke kleuren? :) (goed idee om em gewoon te herschilderen)
Worden die machines altijd de ikea-way geleverd?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Hallo Vesper

die verschrikkelijke gele kleur hebben ze bij Woodfast vervangen door de combinatie zoals op de foto hieronder. herschilderen hoeft niet meer. De kleuren zijn in werkelijkheid minder fel dan op de foto. Beide machines zijn inderdaad niet te vergelijken, de aanduidingen zeggen het reeds: de Woodfast is een mini, en de Drechselmeister is een midi. Zelf heb ik een Woodfast en ben er zeer tevreden over, maar ik heb ( voorlopig) geen ambitie om groter te draaien.

M305.jpg


http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/1622

Je schreef:


  • Complete beginner (maar met ambitie J)

Wat ik vrees is dat als we starten met de Record, we snel over gaan willen gaan naar een zwaardere/snellere machine? Met de Drechselmeister vermoed ik dat het langer gaat duren voordat we tegen beperkingen aanlopen? Klopt dat of gaan we beter voor de Record in dit stadium?

Ik denk dat je jezelf reeds de beste raad gaf en al half beslist hebt. Ik zou zeggen: volg wat je voelt . Het prijsverschil is volledig gerechtvaardigd als je naar de specificaties kijkt . En bijna verwaarloosbaat indien je naar het uiteindelijk totale kosten plaatje kijkt, met de toebehoren zoals chucks, gutsen, beitels , schrapers, centers, leunspanen ( als je ze niet zelf kunt lassen) enz.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Dag Ornament,

Bedankt voor je advies!

Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor ... maar het financiële plaatje moet ook blijven kloppen natuurlijk. Als ik het goed begrijp hebben we naast een machine ook het volgende nodig:
- chuck: zit dat er niet bij dan? wat moet hiervoor rekenen?
- beitels: een goeie startersset zit tussen 70-150 euro zie ik?
- iets om te wetten/slijpen: ik denk dat ik zoiets nog staan heb, zal eens een foto nemen!
- stofafzuiging? Hierin is ook alle advies welkom!

thx
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Vorige maand heb ik een Drechselmeister gekocht bij Stefaan , en hij draait prima en met genoeg power .
Het is inderdaad niet goedkoop maar voelt wel heel degelijk aan .
Hij heeft ook veel accessoires in zijn winkel , leuk om rond te kijken .
Bel hem eerst of hij de Drechselmeister in de winkel heeft , is niet altijd op voorraad .
Alvast veel plezier er mee .

Groeten Willem
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb Willem ook aangeraden om een Drechselmeister aan te schaffen. Deze heb ik ook een maand of 3 geladen aangeschaft waarvan ik nog geen enkele seconde spijt van heb.
Die Record heeft maar een motor van 375 W en de Drechselmeister heeft 1PK. De Drechselmeister kan links en rechts draaien en het laagste toerental is 90tr/min.
Als de motor draait loopt alles zo zacht en heerlijk om ermee te draaien.
Je hebt ook 5 jaar garantie bij Maene Stefaan. Akkoord, hij is wat prijzig, maar als je toch later zwaardere dingen of uitgebreider wil gaan draaien, dan is de Drechselmeister erg geschikt.
Op de motoras is er een 24 verdeling die heel interessant kan zijn en op het beweegbare centerpunt is er een mm schaalverdeling die erg gemakkelijk is bij het boren van gaten.
Er zit nergens geen speling op bij het verplaatsen van het rechters centerpuntblok tegenover vele andere modellen.
Ik heb al een aantal mensen over de vloer gekregen die met de mijne hebben komen draaien en de keuze lag direct voor de hand.
Drechselmeister voor hen de primeur.
Ik maak zeker geen reclame ervoor, maar het is voor mij ook de beste die ik ooit in handen heb gehad qua kleine draaibank.
In ieder geval veel succes met uw keuze.
Desnoods, zoek iemand in uw buurt om er eens mee te draaien. Zo geraak je zeker aan uw keuze.
Groetjes Sirjacobs Didier.

Hier nog eens mijn plaatsing op de forum een tijdje geleden.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?15131-Dreschelmeister-MIDI-FU175
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dag Ornament,

Bedankt voor je advies!

Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor ... maar het financiële plaatje moet ook blijven kloppen natuurlijk. Als ik het goed begrijp hebben we naast een machine ook het volgende nodig:
- chuck: zit dat er niet bij dan? wat moet hiervoor rekenen?
- beitels: een goeie startersset zit tussen 70-150 euro zie ik?
- iets om te wetten/slijpen: ik denk dat ik zoiets nog staan heb, zal eens een foto nemen!
- stofafzuiging? Hierin is ook alle advies welkom!

thx

Je hebt geen chuck nodig om te draaien, om te starten. Er worden bij beide machines een vaste en een meedraaiende center geleverd. Kops draaien kan ook met de meegeleverde schijf. Genoeg toys dus om ermee te gaan experimenteren.

Gutsen heb je beslist wel nodig, en al het materiaal om die scherp te krijgen. Dat moet je meteen bijkopen.

De prijzen van Crown zijn zeer interessant bij Stefaan. Hij bestelt ook alles wat hij niet in voorraad heeft, dat duurt een drietal weken. Over de prijzen van de andere merken die hij heeft kan ik niets zeggen, ik vergeleek ze nooit.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo,

Ik ben op zoek naar een draaibank, en twijfel tussen 2 modellen: Drechselmeister MIDI FU 175 en een Record DML305. Aangezien er een aanzienlijk prijsverschil is, graag jullie advies welke bank het beste zou passen rekening houdend met:

  • Complete beginner (maar met ambitie J)
  • Voldoende beschikbare ruimte in een gedeeld atelier (zal door 3 mensen gebruikt worden)
  • Stukken: beginners stukken bij aanvang maar uiteindelijk de bedoeling om potten, schalen, … te draaien (diameter van 30cm is denk ik wel voldoende)
  • Misschien later ook poten, dus een verlengstuk moet mogelijk zijn (maar hoeft niet in het begin)

Wat ik vrees is dat als we starten met de Record, we snel over gaan willen gaan naar een zwaardere/snellere machine? Met de Drechselmeister vermoed ik dat het langer gaat duren voordat we tegen beperkingen aanlopen? Klopt dat of gaan we beter voor de Record in dit stadium?

Groeten en bedankt voor jullie reacties en tips!!

Dit is een Appels versa Oranges vergelijking, (midi tegen Mini)

Ik heb alleen wat ervaring met de mini, en zou je die nooit aanraden, er zijn enkele problemen die wij hadden met de mini, (andere kleur en naam erop) met de polie achter de kop de twee lagers in de vaste kop zitten erg dicht bij elkaar en de lagers hadden ook meer speling er in dan hogere kwaliteit lagers, met als gevolg dat er veel meer trillingen waren met het draaien van holle vormen zoals bekers etc,.

Underpowered en de losse kop had problemen met vast zetten en de ram lengte die bruikbaar was met gewone MT stukken er in.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Allemaal super bedankt voor jullie tips en advies! Gisteren eens langsgeweest bij Stefaan, hij had eeen Drechselmeister liggen die al verkocht was maar nog niet opgehaald. Mijn voorkeur gaat nu zeker uit naar Drechselmeister boven de Record of een andere mini. Maar ik heb nu een nieuwe twijfel: die draaibare kop. Stefaan had nog een paar andere banken staan, die weliswaar weer een prijsklasse hoger liggen (en zou blijven we maar opschuiven :)), die een draaiende kop hebben. Wellicht toch handig voor het draaien van potten en schalen ... waarnaar ik uiteindelijk toch wil evolueren? De Nova is er zo eentje: een paar honderd euro duurder dan de Drechselmeister, heeft wel een draaibare kop maar dan weer geen frequentieregelaar. En zo zijn we dan maar weer aan het twijfelen geslagen :) Opnieuw alle advies en tips zijn heel erg welkom liefste forum!

Momenteel kijk ik richting Drechselmeister, mocht ik dan later toch willen doorschuiven kan ik de Drechselmeister wellicht wel makkelijk doorverkopen?

v.
 

Vesper

Actieve deelnemer
1 dec 2014
33
0
Bedankt Ornament en Jan ... ik ga nog even verder twijfelen, maar denk ik toch voor Drechselmeister MIDI ga gaan. Tot ik meer kan inschatten of het draaien echt een passie blijft.
Ik laat nog wel weten wat het wordt :)

bedankt allemaal!
v.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
De Record DML305 en de MIDI FU 175 zijn inderdaad twee totaal verschillende machines.

De nieuwe Record DML320 echter komt meer in de buurt van de MIDI qua specificaties en afwerking, én tegen een zeer concurrentiële prijs (+/- 700€).
De DML320 heeft iets minder centerhoogte maar wel meer centerafstand, ook iets meer gewicht, links/rechts, een 6 ribben poly V-riem tussen de lagers, drietraps riemschijf, verdeelschijf, snelheidsaanduiding, elektronische snelheidsregeling met een universele koolborstelmotor. Die motor zal voor een deel het prijsverschil mee bepalen, maar op het geheel geeft Record toch ook 5 jaar garantie. Door de positie van de motor spreekt de volledig gesloten vorm ervan in het voordeel van de Record. De motor op de MIDI heeft een open koeling die stof en spanen aanzuigt en rond blaast.

De nieuwe Record staat momenteel te kijk bij Willy Vanhoutte waar de zeer hoge graad van afwerking te bewonderen valt.

Ik vind de MIDI ook een fantastische machine maar de DML320 is, gezien het prijsverschil, zeker het overwegen waard.
Vesper, indien uw keuze nog niet gemaakt is heb je opnieuw stof tot nadenken :cool:

Groeten,
Paul
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.