Welkom bij www.woodworking.nl.

Bekijk Poll Resultaten: Drechselmeister of Record

Stemmers
12. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Drechselmeister

10 83,33%
  • Record

2 16,67%
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Drechselmeister of Record?

Hallo,

Ik ben op zoek naar een draaibank, en twijfel tussen 2 modellen: Drechselmeister MIDI FU 175 en een Record DML305. Aangezien er een aanzienlijk prijsverschil is, graag jullie advies welke bank het beste zou passen rekening houdend met:

• Complete beginner (maar met ambitie J)
    • Voldoende beschikbare ruimte in een gedeeld atelier (zal door 3 mensen gebruikt worden)
    • Stukken: beginnersstukken bij aanvang maar uiteindelijk de bedoeling om potten, schalen, … te draaien (diameter van 30cm is denk ik wel voldoende)
    • Misschien later ook poten, dus een verlengstuk moet mogelijk zijn (maar hoeft niet in het begin)

Wat ik vrees is dat als we starten met de Record, we snel over gaan willen gaan naar een zwaardere/snellere machine? Met de Drechselmeister vermoed ik dat het langer gaat duren voordat we tegen beperkingen aanlopen? Klopt dat of gaan we beter voor de Record in dit stadium?

Groeten en bedankt voor jullie reacties en tips!!

@Vesper: makkelijke keuze. Kies voor de Midi, die is sterker iets groter en heeft een toerentalregeling. Het is een mooie, degelijke machine met veel tevreden gebruikers. De Record (of identieke Woodfast) is ook niet verkeerd, maar je moet altijd de snaar omleggen voor een ander toerental. Nu is dit bij deze machine een fluitje van een cent, maar als je budget toereikend is zou nik kiezen voor een Drechselmeister.
    Als je aangeeft waar je woont zijn er wellicht draaiers biju je in de buurt die zo'n machine hebben staan.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Dag Pieter,

Bedankt voor je snelle reactie. Drechselmeister dus volgens jou ... maar is die dan echt dubbel de prijs waard?
    We wonen in Gent trouwens, dus mochten we hier gebruikers van beiden kunnen bezoeken, heel graag!

groeten

Ja, die is zijn prijs zeker waard, maar houd er rekening mee dat je ook nog een chuck en beitels nodig hebt en iets om deze te slijpen en te wetten.
    Je zou kunnen navragen bij het Vlaamse Houtdraaiersgilde naar leden in Gent of omgeving. Misschien dat er hier op het forum ook nog wel iemand is die zich bij je meldt.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Ga hier eens kijken, zitten in De Pinte, da's vanuit Gent een peulschil om te bereiken. http://www.capellemanmachines.be/

Inderdaad Tuoh, ga ik zaterdag es gaan kijken! Had al even met Stefaan gemaild, maar ik wou hier de vraag ook eens stellen om wat verschillende meningen te horen.
    En Pieter ja, je hebt gelijk die chuck, beitels en slijptool tikken ook al direct door ... alles opgeteld, wel geen goedkope hobby

Heb de Woodfast M305 gehad en heb nu een verlengde Drechselmeister staan, je kan beide machines qua prestaties niet met elkaar vergelijken. Het zijn twee totaal verschillende machines in gebruik, de Woodfast is een klein bankje met dito vermogen, de Drechselmeister is een stuk groter, zwaarder, heeft een pak meer vermogen, en het toerental kan traploos geregeld worden. Het voelt aan en werkt als een grote draaibank.

De woodfast op tafel: De Drechselmeister uitgepakt:

Waarom gebruikt Woodfast zo'n vreselijke kleuren? (goed idee om em gewoon te herschilderen)
    Worden die machines altijd de ikea-way geleverd?

Hallo Vesper

die verschrikkelijke gele kleur hebben ze bij Woodfast vervangen door de combinatie zoals op de foto hieronder. herschilderen hoeft niet meer. De kleuren zijn in werkelijkheid minder fel dan op de foto. Beide machines zijn inderdaad niet te vergelijken, de aanduidingen zeggen het reeds: de Woodfast is een mini, en de Drechselmeister is een midi. Zelf heb ik een Woodfast en ben er zeer tevreden over, maar ik heb ( voorlopig) geen ambitie om groter te draaien.

M305.jpg

http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/1622

Je schreef:

• Complete beginner (maar met ambitie J)

Wat ik vrees is dat als we starten met de Record, we snel over gaan willen gaan naar een zwaardere/snellere machine? Met de Drechselmeister vermoed ik dat het langer gaat duren voordat we tegen beperkingen aanlopen? Klopt dat of gaan we beter voor de Record in dit stadium?

Ik denk dat je jezelf reeds de beste raad gaf en al half beslist hebt. Ik zou zeggen: volg wat je voelt . Het prijsverschil is volledig gerechtvaardigd als je naar de specificaties kijkt . En bijna verwaarloosbaat indien je naar het uiteindelijk totale kosten plaatje kijkt, met de toebehoren zoals chucks, gutsen, beitels , schrapers, centers, leunspanen ( als je ze niet zelf kunt lassen) enz.

groeten,
    Ornament
    Laatst gewijzigd door ornament; 20-11-15 om 14:30.

Dag Ornament,

Bedankt voor je advies!

Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor ... maar het financiële plaatje moet ook blijven kloppen natuurlijk. Als ik het goed begrijp hebben we naast een machine ook het volgende nodig:
    - chuck: zit dat er niet bij dan? wat moet hiervoor rekenen?
    - beitels: een goeie startersset zit tussen 70-150 euro zie ik?
    - iets om te wetten/slijpen: ik denk dat ik zoiets nog staan heb, zal eens een foto nemen!
    - stofafzuiging? Hierin is ook alle advies welkom!

thx

Forum Rechten