Gefineerd spaanplaat geschikt als betonbekisting?

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ik wil enkele betonpoeren maken (15x15x70).
Nu heb ik nog wat enkelzijdig gefineerd spaanplaat (15 mm dik) staan, zou dat voldoen als bekisting? Natuurlijk weet ik dat dit materiaal niet watervast is, het hoeft slechts goed te blijven totdat het beton voldoende is uitgehard om niet meer te vervormen.
Toepasbaar of een slechte oplossing?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
De reden waarom betonplex gebruikt wordt in de bouw is omdat deze minder doorbuigen door zijdelingse druk, wat enkel voorkomt bij grote afmetingen. Dan plaatst men er extra verstevigingen rond etc.

Gezien de geringe afmetingen hier, zal dit geen enkel probleem zijn. En dan nog, kan je de mal altijd verstevigen.

Belangrijkste is de gladde afwerking waardoor de mal netjes van het beton los komt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Is het hout gefineerd of zijn het melamine platen? Bij houtfineer kan je nog wel een leuke print in je beton achterlaten.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Ja, een houtprint was leuk geweest. Nee, jammer het is heel glad, zal dan wel melanine zijn.
Allen thanks voor het advies.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Na afloop ga ik rondom de poeren bestraten met rechthoekige klinkers. Rond is moeilijker en minder mooi.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Je kan de platen best insmeren met olie. Dan komen ze ze veel beter los als het beton is uitgehard.
Ik heb ooit een mengsel van frituurolie en diesel gebruikt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Bij zo'n kleine afmeting is (bijna) elk materiaal geschikt en is ontkistingsolie niet nodig.

Trouwens wel een vreemde afmeting. Als het 70cm hoog is, moet je het wel goed vastzetten op de hoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.