Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Gefineerd spaanplaat geschikt als betonbekisting?

Ik wil enkele betonpoeren maken (15x15x70).
    Nu heb ik nog wat enkelzijdig gefineerd spaanplaat (15 mm dik) staan, zou dat voldoen als bekisting? Natuurlijk weet ik dat dit materiaal niet watervast is, het hoeft slechts goed te blijven totdat het beton voldoende is uitgehard om niet meer te vervormen.
    Toepasbaar of een slechte oplossing?

Dat moet wel werken ja.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Span er wat plastic om (vuilniszakken verknippen) en je kunt het plaatmateriaal nog eens gebruiken…

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    We gebruiken het in het keramiekatelier ook om bekistingen voor gips te maken, bij het maken van gietmallen. Geen enkel probleem, en ze worden gewoon hergebruikt.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    De reden waarom betonplex gebruikt wordt in de bouw is omdat deze minder doorbuigen door zijdelingse druk, wat enkel voorkomt bij grote afmetingen. Dan plaatst men er extra verstevigingen rond etc.

Gezien de geringe afmetingen hier, zal dit geen enkel probleem zijn. En dan nog, kan je de mal altijd verstevigen.

Belangrijkste is de gladde afwerking waardoor de mal netjes van het beton los komt.

Is het hout gefineerd of zijn het melamine platen? Bij houtfineer kan je nog wel een leuke print in je beton achterlaten.

Ja, een houtprint was leuk geweest. Nee, jammer het is heel glad, zal dan wel melanine zijn.
    Allen thanks voor het advies.

En PVC pijp gebruiken is dat geen optie ?
    Groeten, Eric

Na afloop ga ik rondom de poeren bestraten met rechthoekige klinkers. Rond is moeilijker en minder mooi.

Je kan de platen best insmeren met olie. Dan komen ze ze veel beter los als het beton is uitgehard.
    Ik heb ooit een mengsel van frituurolie en diesel gebruikt.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Forum Rechten