Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Vandiktebank gebruiken

Hallo,

Ik ben nu een paar maanden bezig met houtbewerking in meubels (simpel, steigerhout) maar nu wil ik wat sloophout gaan toepassen in een tafelblad en als wand deel maar alle planken zijn scheef 😀
    Klopt het dat ik deze allemaal netjes recht kan krijgen met behulp van een vandiktebank?

En waar zou ik daar dan gebruik van kunnen maken? Ik heb de afgelopen weken geïnvesteerd in divers gereedschap en machines maar het ontbreekt me aan ruimte voor een vandiktebank. Zijn er hier mensen van de omgeving Tilburg die mij hiermee willen helpen? Of zijn hier bedrijven voor? En wat is dan een redelijke prijs voor zo'n 50-60 planken?
    Ik ben echt nog een beginner en wil dingen graag leren maar weet nog niet goed waar ik wat kan laten doen mocht ik het zelf niet kunnen.

Ik hoop dat jullie mij hierin tips kunnen geven, alvast bedankt.

Tjeerd de Kort

Een van de problemen met sloophout is dat je een grote kans loopt op het beschadigen van je gereedschap daarom zal het niet meevallen iemand anders dit voor je te laten doen, maar als even google met vlak-vandikte bank huren probeert vind je wel wat, is misschien een optie.
    Met een vlak en vandikte bank krijg je "alles" haaks en recht...

Succes, Marcel.

In best wel wat steden heb je een stadswerkplaats, daar kan je ruimte huren en gebruikmaken van de machines die er staan en krijg je ook begeleiding, kan je cursussen volgen enz.
    Misschien hebben ze in tilburg ook wel zoiets, hier kunnen ze je misschien verder helpen; http://fablab013.nl/blog/stadswerkplaats-tilburg/
    Om nou problemen te voorkomen met sloophout heb ik een tijdje geleden een metaalscanner gekocht van Zircon, dan weet je in ieder geval dat je geen probleem krijgt met verborgen schroeven en spijkers.
    https://www.conrad.nl/nl/zircon-m40-...at-814691.html
    Zoals MarcelG al zegt, je moet vlak en haaks maken dus een combi van vlak en van dikte heb je nodig.
    Laatst gewijzigd door willem1958; 19-11-15 om 13:39.

Dank voor de reacties, er zitten inderdaad planken tussen waar afgeknipte spijkers inzitten. Deze moeten geheel verwijderd worden? Het hoeft niet geheel vlak te zijn (bij benadering zou al goed genoeg zijn omdat het toch sloophout is)
    Wel zou ik de zijkanten vlak willen hebben om ze strak tegen elkaar te kunnen verlijmen.

Fablab013 heeft geen vlak-vandiktebank, ik had ze al eens gemaild met wat vragen... Ze hebben wel heel mooi ander spul, alleen zijn de cursussen erg duur vind ik.

Zou ik een soort mal kunnen maken waarin de planken op de zijkant staan en ik ze langs een geleiding kan schaven? Dus geklemd tussen 2 delen die even hoog staan en waterpas.... Ik weet het ook niet hoor maar zo krom als sommige planken nu zijn is weinig mee te doen.

Probleem met ijzer (en zand, en andere vervuiling) is dat je met 1 keer een afgeknipte spijker raken, gelijk de messen van de vlak/vandikte bank afgeschreven hebt.
    Dan kan je ze wel weer slijpen á een paar 10tjes per keer, maar ook dat kan je maar een beperkt aantal keer doen.
    Zand e.d. verkort de levensduur van de messen behoorlijk, dus daar zou ik ook niet blij van worden als ik de eigenaar zou zijn van een dergelijke machine.

Dus ja, al het ijzer verwijderen, en de planken zo goed mogelijk schoon borstelen.

De planken worden sowieso geschuurd dus vuil kleeft er dan niet meer aan.

Maar het gaat me in eerste instantie puur om de zijkanten vlak te krijgen zodat ik ze tegen elkaar aan kan verlijmen tot een blad.

Zou ik dat niet zelf met een schaaf kunnen? Zijkanten zijn allemaal vrij van ijzer. Dus als ik 2 metalen strips zou leggen en ik klem daar wat planken tussen, zou ik dan (bij benadering) ook niet vrij vlak kunnen schaven? Is natuurlijk niet ideaal en wat arbeidsintensief maar als het zou lukken wel de moeite waard.

De zijkanten kun je met een handschaaf goed haaks krijgen. Ik heb afgelopen week een aantal ruwe eiken planken haaks geschaafd en recht gekregen, gelijmd, en daarna door de van diktebank gehaald. Ik kan nergens ook maar een kiertje herkennen.
    Even voor het beeld, handschaaf is stanley bailey nr 4. en planken waren ongeveer 1.20 in lengte.

Is een sterke magneet niet een mogelijkheid?
    of
    http://www.detectmetal.com/woodscanning.htm
    Laatst gewijzigd door golddigger; 19-11-15 om 16:10.
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Of gewoon met een zaag met geleiderail zijkanten recht zagen....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rhynix Bekijk Berichten
    Of gewoon met een zaag met geleiderail zijkanten recht zagen....
    Yep, dat doe ik ook met "verdacht" hout. Een zaagblad kan wel een spijkertje of brad hebben terwijl een vlakbankmes meteen een hap heeft en geslepen moet worden of zelfs weggegooid. Ik gebruik een zaagblad van Ecotools met een tamelijk grove vertanding voor dat soort werk, dat gaat lekker snel en mocht er eens een echt hard stuk metaal in het hout zitten dan heb je in ieder geval niet de hoofdprijs betaald als je blad stuk is.

Succes!!

Groet, Rob.
    "I may be left handed but I am always right"

Forum Rechten