Slijphulp en een oude Ferm

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Leuk je kunt er nog er nog wat vaste hoeken op tekenen 15-20-25 graden :) Ik zal al aan zoiets te denken aangezien een slijphouder absurd geprijsd is.
 

Ernie

Actieve deelnemer
8 feb 2010
125
2
Wassenberg ( D )
Netjes gemaakt. Joop
Misschien is het beter om nog een verstelling erop te maken om de beitel naar de steen te kunnen stellen.
Je zou hiervoor links en rechts,haaks op de houtnerf, een gat kunnen boren van +/- 4,5 mm.tussen de plankjes. In dat gat een draadeind van 5 mm. leggen. Daarna de 2 plankjes in de bankschroef klemmen zodat er schroefdraad in komt. Een vleugelmoer of knop op het draadeind maakt de stelschroeven compleet.
Het voordeel hiervan is dat je telkens heel weinig afneemt bij het slijpen en telkens b.v. een kwart slag na kunt draaien.
Verder je steen met een diamant dressen, moet mooi wit zijn tegen het verbranden! Zoals hij nu is verbrand de beitel snel.

Succes, Ernie
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Mooie oplossing, ligt het hout blok waar het mes in vast zit los? Vraag me alleen af hoe je het verbranden tegen gaat.(HSS staal verbrand nogal snel)

Groetnis, Roeland
het blok ligt er los op, maar gaat door de V groeven geen kant op.
wat betreft het verbranden, niet te strak tegen de steen stellen.

Verder je steen met een diamant dressen, moet mooi wit zijn tegen het verbranden! Zoals hij nu is verbrand de beitel snel.

Succes, Ernie
de steenscherper is besteld, maar duurt bij Alie de chinees altijd een paar weken.
en dat met die draadeinden is nog niet zo'n gek idee.
 
Laatst bewerkt:

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Mooie toevoeging aan een werkbankslijper. Hoe heb je de 'rails' evenwijdig aan de steen afgesteld? En hoe zorg je ervoor dat je de ingestelde slijphoek aan beide kanten gelijk hebt staan?
door het blok eerst rechts van de steen te leggen en dan links , en het hoekje van het mes moet dan aan beide kanten net raken.
de slijphoek hoef je maar 1 keer met de zwijhaak te doen.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Alle messen moeten even zwaar zijn anders komt er evenredig veel belasting op de lagers door de onbalans. Bij de slijperij worden dus alle messen van een set tegelijkertijd geslepen.

Dus de messen even op een digitale keukenweegschaal leggen en meten. In mijn beleving mag er geen gram verschil zijn maar misschien iemand die meer kennis heeft en zegt dat het ietsje meer mag zijn. De enkele profielmessen die we hand matig maakten balanceerden we ook uit met een tegen mes wat niet in de weg zat maar wel even zwaar was. Onbalans komt zeker terug in je te bewerken hout.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Even een oud draadje ophalen.
In wat voor hoek worden vlakbankbeitels normaal geslepen?

Ik ben nu in het bezit van een slijper, maar ik twijfel over de goede slijphoek. Mijn beitels zijn professioneel geslepen op ongeveer 45 graden, maar mijn slijper doet een andere hoek.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Hier wat foto's van mijn slijper. Zoals op de 2e foto is te zien, is de hoek erg anders.

Ik wil er trouwens wel een nieuwe steen op zetten. Kan iemand me vertellen welke steen de juiste is?

20200126_225005.jpg

20200126_225054.jpg
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik denk dat de slijphoek afhankelijk is van de diameter van de messen/bijtel as in de machine.
Mijn Metabo ADH260W messen heb ik na opmeten van de hoek op 45 graden geslepen.
Ik denk dat van de meeste hobby machines de hoek ongeveer op 40 - 45 graden ligt
Jelmer, kan je de hoek niet verstellen van dat mooie slijp apparaat?
Mvg, :).
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Nee, helaas niet. Ja, het zou wel kunnen, maar dan moet ik wat ingrijpender te werk gaan. Dan moet ik de 2 glijstangen gaan verzetten. Daarom eerst maar wat vooronderzoek over slijphoeken :)
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Dit moest je met een komsteen doen, toch? Was onlangs een topic over waar Andre (tuoh) zijn licht liet schijnen over het slijpen van vlakbankmessen.
zoals op de eerste foto's doe ik het recht langs de steen, werk perfect, heb hem vast gezet op de schuinte zoals de vouw was.
ps: de steen is nu mooi wit.:D
 

tuoh

Oud hout
Of je wil of niet, je zal de hoek van de vouw wel degelijk moeten aanhouden. Anders klopt de vrijloophoek niet meer! Deze MOET altijd minimaal 12° bedragen, maar beter is een 15° à 20° vrijloop.
De "wighoek" (= hoek van de vouw) ligt vast, deze word bepaald door de diameter van de as, de "spaanhoek" (= hoek gevormd door spaanvlak en centerlijn) en de vrijloophoek.
De som van dat alles resulteert in een optimale wighoek.
Ga je die zelf wijzigen (stomper maken) dan gaat het schaven een stuk lastiger. Of er is kans dat er niet meer mee te schaven valt, omdat de vrijloop te klein word, of gewoon verdwenen is.
Dus "bezint eer je begint" zou ik zeggen.

Qua slijpsteen, materiaal en vorm, ben je een beetje gebonden aan het type machine. Hier zal een rechte steen op moeten geplaatst worden. Kies dan wel een "witte steen" van aluminium oxide.
Best voor het in gebruik nemen met een (DIA)steendresser één hoek voorzien van een kleine afschuining, deze word na verloop van tijd vanzelf wat breder.
Dit geeft een smal slijpvlak, wat voorkomt dat je messen gaat bol slijpen, in de lengte gezien. Wat met een breed slijpvlak snel gebeurt als je niet oppast.
Qua werksnelheid maakt het trouwens niet uit of je op een smal of breed vlak slijpt, in het laatste geval genereer je enkel meer (ongewenste)warmte.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Ik heb er weer heel wat termen bij geleerd. Ik moest google erbij hebben om het allemaal te begrijpen :eek: :p

Ik zal de machine aanpassen aan mijn huidige schaafmessen, wat gelukkig redelijk makkelijk gaat. Ik moet de onderste glijstang wat naar beneden zetten om dezelfde positie op de steen te houden.

Een witte steen staat in bestelling. De steen die er nu op zit is ook al vaak gebruikt zo te zien, omdat deze al een aardig schuine kant heeft. Ik vraag me nu wel af wat voor schaafmessen dat zijn geweest, gezien de flauwe hoek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.