Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Slijphulp en een oude Ferm

Om schaafmessen te slijpen, een slijphulp gemaakt.

Slijp1.jpg
    Slijp2.jpg

Leuk je kunt er nog er nog wat vaste hoeken op tekenen 15-20-25 graden Ik zal al aan zoiets te denken aangezien een slijphouder absurd geprijsd is.
    www.gogreenbuddy.com mijn dagelijkse bezigheid om groene activiteiten te promoten!

Mooie oplossing, ligt het hout blok waar het mes in vast zit los? Vraag me alleen af hoe je het verbranden tegen gaat.(HSS staal verbrand nogal snel)

Groetnis, Roeland

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2010
    Netjes gemaakt. Joop
    Misschien is het beter om nog een verstelling erop te maken om de beitel naar de steen te kunnen stellen.
    Je zou hiervoor links en rechts,haaks op de houtnerf, een gat kunnen boren van +/- 4,5 mm.tussen de plankjes. In dat gat een draadeind van 5 mm. leggen. Daarna de 2 plankjes in de bankschroef klemmen zodat er schroefdraad in komt. Een vleugelmoer of knop op het draadeind maakt de stelschroeven compleet.
    Het voordeel hiervan is dat je telkens heel weinig afneemt bij het slijpen en telkens b.v. een kwart slag na kunt draaien.
    Verder je steen met een diamant dressen, moet mooi wit zijn tegen het verbranden! Zoals hij nu is verbrand de beitel snel.

Succes, Ernie

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk Berichten
    Mooie oplossing, ligt het hout blok waar het mes in vast zit los? Vraag me alleen af hoe je het verbranden tegen gaat.(HSS staal verbrand nogal snel)

Groetnis, Roeland
    het blok ligt er los op, maar gaat door de V groeven geen kant op.
    wat betreft het verbranden, niet te strak tegen de steen stellen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ernie Bekijk Berichten
    Verder je steen met een diamant dressen, moet mooi wit zijn tegen het verbranden! Zoals hij nu is verbrand de beitel snel.

Succes, Ernie
    de steenscherper is besteld, maar duurt bij Alie de chinees altijd een paar weken.
    en dat met die draadeinden is nog niet zo'n gek idee.
    Laatst gewijzigd door mans; 18-11-15 om 00:02.

Goed bedacht en netjes gemaakt hoor.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk Berichten
    Goed bedacht.
    die eer komt me niet toe, heb het zelf uit een of ander amerikaans blad.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Mooie toevoeging aan een werkbankslijper. Hoe heb je de 'rails' evenwijdig aan de steen afgesteld? En hoe zorg je ervoor dat je de ingestelde slijphoek aan beide kanten gelijk hebt staan?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtenklaas Bekijk Berichten
    Mooie toevoeging aan een werkbankslijper. Hoe heb je de 'rails' evenwijdig aan de steen afgesteld? En hoe zorg je ervoor dat je de ingestelde slijphoek aan beide kanten gelijk hebt staan?
    door het blok eerst rechts van de steen te leggen en dan links , en het hoekje van het mes moet dan aan beide kanten net raken.
    de slijphoek hoef je maar 1 keer met de zwijhaak te doen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Alle messen moeten even zwaar zijn anders komt er evenredig veel belasting op de lagers door de onbalans. Bij de slijperij worden dus alle messen van een set tegelijkertijd geslepen.

Dus de messen even op een digitale keukenweegschaal leggen en meten. In mijn beleving mag er geen gram verschil zijn maar misschien iemand die meer kennis heeft en zegt dat het ietsje meer mag zijn. De enkele profielmessen die we hand matig maakten balanceerden we ook uit met een tegen mes wat niet in de weg zat maar wel even zwaar was. Onbalans komt zeker terug in je te bewerken hout.
    Jeroentje

Forum Rechten